منتشر شده در گرانما ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا

ترجمه مجله هفته

سخنرانی میگل ماریو دیاز-کانل برمودز، اولین منشی کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهور، در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در تاریخ 8 می 2024 در مسکو، فدراسیون روسیه، «66 سالگی انقلاب»

عنوان: «کمک به ایجاد یک نظم جهانی جدید، عادلانه تر، فراگیرتر و متعادل تر، ما را به اقدام فرا می خواند»

نویسنده: میگل دیاز-کانل برمودز

عالی‌جناب آقای نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛

حضرت عالی و دوست گرامی جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه؛

عالی جنابان روسای هیئت های نمایندگی کشورهای عضو شورای عالی اقتصادی اوراسیا؛

مهمانان گرامی:

همیشه برای من افتخاری است که در این جلسات شورای عالی اقتصادی اوراسیا شرکت کنم.

امروز در سالگرد برقراری روابط بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و انقلاب جوان جمهوری کوبا، که نمادی از دوستی و همکاری است و مردم کوبا بخش بزرگی از پیشرفت اجتماعی و انسانی خود را مدیون آن هستند، حضور در شهر beloved مسکو برایم افتخار بزرگی است.

همچنین از حضور در مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد امضای معاهده اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در چارچوب شورای عالی گسترش یافته و در آستانه هفتاد و نهمین سالگرد روز پیروزی احساس غرور می کنیم.

همانطور که قبلاً در مناسبت های دیگر نیز گفته ایم، دولت کوبا به روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن اهمیت زیادی قائل است و این موضوع ریشه در روابط تاریخی دارد که ما را با این گروه از کشورها پیوند می دهد.

این فرصتی است که به ارمنستان برای ریاست اتحادیه در سال 2024 و آقای ساگینتایف به مناسبت انتصاب ایشان به عنوان رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا تبریک بگوییم. برای شما در انجام این وظایف مهم آرزوی موفقیت می کنیم.

همچنین از کمیسیون اقتصادی اوراسیا و دولت فدراسیون روسیه به خاطر ابتکار عمل در برگزاری این اجلاس در شرایط پیچیده و حساسی که جهان در حال حاضر با آن روبرو است، تشکر و قدردانی می کنم.
همانطور که قبلاً در مناسبت های دیگر نیز گفته ایم، دولت کوبا به روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن اهمیت زیادی قائل است و این موضوع ریشه در روابط تاریخی دارد که ما را با این گروه از کشورها پیوند می دهد.

وضعیت آشفته در نقاط مختلف جهان از اهمیت بین المللی برخوردار است و ما را به اقدام برای کمک به روند ایجاد نظم نوین جهانی عادلانه تر، فراگیرتر و منصفانه تر فرا می خواند.

کوبا معتقد است که ده سالی که با دستاوردهای قابل توجهی در همه حوزه های تعامل سپری شده است، نشان می دهد که EAEU یک پروژه ادغام موفق، جذاب و پایدار است.

شواهد غیرقابل انکاری برای این موضوع وجود دارد، شاخص های کلان اقتصادی مانند: تولید ناخالص داخلی کل 2.4 تریلیون دلار، تقریباً دو برابر شدن تجارت متقابل بین کشورهای عضو و افزایش 60 درصدی حجم تجارت خارجی، این فقط نام بردن از چند آمار مهم، است.

از زمان تأسیس و به ویژه در سال های اخیر، اتحادیه اولویت های توسعه خود را به وضوح تعریف کرده است که این امر در تصویب بیانیه «مسیر اقتصادی اوراسیا» و همچنین تصویب یک نقشه راه با مکانیسم ها و فعالیت ها و همچنین ضرب الاجل ها و اشکال اجرای آن منعکس شده است.

در این راستا، ترویج روابط منظم تر و عملی تر بین وزارتخانه ها و آژانس های تخصصی کمیسیون و کشورهای عضو و ناظر حائز اهمیت است.

این کار دشوار نخواهد بود. برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی کوبا تا سال 2030 تا حد زیادی با اولویت های میان مدت و بلندمدت اعلامیه EAEU همسو است، که در آن نقش علم و نوآوری در راس قرار دارد.

برگزاری سومین کمیسیون مشترک بین کوبا و کمیسیون اقتصادی اوراسیا در هاوانا در ژانویه سال جاری نقطه عطفی در روابط بود، اما همچنین ضرورت اتخاذ اقداماتی برای تنوع بخشیدن به روابط بین دو کشور و ارتقای کیفی و کمی تجارت متقابل، همکاری و سرمایه گذاری خارجی در داخل و خارج از منطقه را تأیید کرد.

همانطور که می دانید، کوبا به مدیریت دولتی مبتنی بر علم و نوآوری اهمیت زیادی می دهد و اگرچه این فرآیندی است که هنوز نیاز به یادگیری زیادی دارد، می توانم به شما اطمینان دهم که در اجرای آن پیشرفت می کنیم. بدون شک، مسیر دانش کلید توسعه ملت ها است و به همین دلیل، این یکی از زمینه های کاری است که می خواهیم روابط خود را با اتحادیه در آن عمیق تر کنیم.

ما می خواهیم بر تقویت این روابط تأکید کنیم، با تمرکز بر حوزه های صنعت، گردشگری، مقررات فنی و اعتباربخشی و همچنین اقدامات بهداشتی، گیاهی و دامپزشکی، که جنبه های اساسی برای پیشرفت در معرفی محصولات جدید کوبایی و حفظ ثبت نام آنهایی که قبلاً در بازار اوراسیا وجود دارند، هستند.

تجربیات و دستاوردهای خود را در زمینه صنعت پزشکی، دارویی و بیو-دارویی به کشورهای عضو برای همکاری آینده در این زمینه ارائه می دهیم.

ما همچنین می توانیم تلاش های خود را برای پیشرفت بیشتر در زمینه مقررات بهداشتی و ثبت داروها و محصولات پزشکی کوبا در کشورهای اتحادیه تجمیع کنیم.

ما از فرصت های تقویت تعامل در زمینه صنعت استقبال می کنیم، بر اساس دعوت از شرکت های کوبایی برای مشارکت در ایجاد ابزارهایی برای توسعه تولیدات نوآورانه، پیشرفته و نوآورانه، مانند هجده پلتفرم دیجیتالی که در اتحادیه طراحی شده اند.
ما بر ترویج تبادل نظر بین ساختارهای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، بازرگانان کشورهای اتحادیه و کوبا تأکید کرده ایم تا ارتباطات مستقیم برقرار شود و علایق در زمینه های تجارت، همکاری و سرمایه گذاری مستقیم خارجی شناسایی شود.

لازم به ذکر است که تبادل نظر در سطح تجاری بین اتاق بازرگانی کوبا و شورای اقتصادی کمیسیون از سر گرفته شده است که این امر امکان تعریف یک مکانیسم کاری مشترک برای ترویج آغاز روابط بین بنگاهی را فراهم کرد.

مشارکت کنندگان گرامی در این اجلاس:

بار دیگر علاقه و تعهد کوبا به توسعه همکاری سودمند متقابل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن را تأکید می کنم.

ما کشوری کوچک هستیم که بیش از شش دهه تحت محاصره اقتصادی، تجاری و مالی قرار داشتیم که در سال های اخیر با اقداماتی تشدید شده است که عمدتاً به منظور جلوگیری از موفقیت برنامه های توسعه و دشوارتر کردن زندگی روزمره مردم است.

قرار گرفتن غیرقانونی کوبا در فهرست نادرست ایالات متحده از کشورهایی که حامی تروریسم هستند، تأثیر مخربی بر معاملات مالی کشور داشته و منجر به وضعیت اقتصادی بسیار سختی شده است که مردم کوبا با شجاعت و خلاقیت قابل تحسینی با آن روبرو هستند.

در چنین شرایطی، درک تاریخی، دوستی و حمایت کشورهایی مانند اعضای EAEU از ارزش بی نظیری برخوردار است که کوبا از صمیم قلب از آن قدردانی می کند.

من احساس قدردانی مردم و دولت کوبا را از رای به نفع قطعنامه ضد محاصره به همه منتقل می کنم که هر ساله با اکثریت قاطع توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب می رسد و تا زمانی که این سیاست غیرقانونی، ناعادلانه و نسل کشی ادامه داشته باشد، به آن ادامه خواهیم داد.

کسانی که ما را محاصره می کنند هرگز نخواهند توانست روابط عالی بین کشورهای ما و چشم انداز مشترکی را که یک دنیای بهتر ممکن است خدشه دار کنند و ما می توانیم این کار را با هم انجام دهیم، بر اساس اصول همکاری، احترام متقابل و رفاه مشترک، که همه ارزش هایی است که این اتحادیه را متمایز می کند.

دوستان عزیز:
در آستانه دهمین سالگرد این مشارکت بزرگ، ما بار دیگر تبریکات خود را ابراز می کنیم و کاملاً مطمئن هستیم که دستاوردهای این دهه و تصمیمات اتخاذ شده در این نشست به عنوان پایه ای برای ترویج و تقویت بیشتر توسعه اقتصادی پایدار همه ملت های درگیر در راستای رفاه بیشتر مردممان عمل خواهد کرد.

در این تلاش، شما همیشه می توانید روی کوبا حساب کنید.

از شما بسیار متشکرم (تشویق و کف زدن حضار).

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress