توافقی در مورد آتش بس در ماه رمضان وجود ندارد. 
کشتی‌های حامل کمک‌رسانی قرار است در نوار غزه کمک‌رسانی کنند

نوشته کارین لوکفلد
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

چند روز مانده به آغاز ماه روزه‌گیری رمضان، مذاکرات برای آتش بس در جنگ غزه ادامه دارد. میانجیگران ارشد آمریکایی از سیا، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هفته ها با همتایان خود از اسرائیل، مصر و قطر مذاکره کرده اند. اسرائیل با پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس موقت – ما در مورد شش هفته صحبت می‌کنیم – برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی موافقت می‌کند و در عوض احتمالاً تعدادی از اسرای فلسطینی را نیز آزاد می‌کند. اما پس از آن جنگ باید ادامه یابد.

حماس خواهان دستیابی به توافق بیشتر است و هفته‌ها پیش یک طرح سه مرحله‌ای که هر کدام 45 روز به طول می‌انجامد ارائه کرد. پیش نیاز یک آتش بس متقابل و موقت است که در نهایت باید به آتش بس تبدیل شود. ارتش اسرائیل باید از کل نوار غزه عقب نشینی کند. قرار است گروگان ها در ازای 1500 اسیر فلسطینی آزاد شوند. انتظار می رود روزانه حداقل 500 کامیون کمک های بشردوستانه را به نوار غزه بیاورند. قرار است 60000 اقامتگاه موقت و 200000 چادر ساخته شود. آوارگان داخلی باید بتوانند آزادانه به خانه های خود در نوار غزه بازگردند. دولت اسرائیل این طرح را رد کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ناشناس حماس گفت که اسرائیل «همه تلاش‌های میانجی‌گران برای دستیابی به توافق را مسدود کرده است.»

بایدن شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در جریان سخنرانی وضعیت اتحادیه خود در هر دو اتاق کنگره آمریکا در واشنگتن، ناگهان از وضعیت «دلخراش» در نوار ساحلی ویران شده فلسطین صحبت کرد. او هشدار داد: «اسرائیل باید اجازه ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد و اطمینان حاصل کند که امدادگران بشردوستانه در تیراندازی متقابل گرفتار نخواهند شد.»

بایدن از ساخت یک «بندر موقت بشردوستانه» در سواحل نوار غزه برای انتقال کمک های امدادی از طریق دریا خبر داد. تقریباً همزمان (عصر پنجشنبه) با کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس در لارناکا، اورسولا فون در لاین، کمیسر اتحادیه اروپا اعلام کرد که اولین کشتی حامل تجهیزات امدادی در آخر هفته از طریق یک «کریدور دریایی بشردوستانه» به سمت غزه حرکت خواهد کرد. بنابراین کمیسیون اتحادیه اروپا این عملیات را با آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، جمهوری قبرس، امارات متحده عربی، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا برنامه ریزی می کند. بر اساس بیانیه مشترک مقامات محلی «با اسرائیل برای توزیع تجهیزات امدادی در این کشور همکاری خواهند کرد.»

این کریدور کمک های دریایی در ابتدا توسط قبرس در دسامبر 2023 راه اندازی شد. قرار بود با حمایت انگلیس و اتحادیه اروپا و چراغ سبز اسرائیل، 80 تن کمک با کشتی و هواناو(جعبه‌های که با بادکنک های لاستیکی محافظت می شوند و از طریق دریا و آسمان پرتاب شده و می توانند در آب شناور بمانند) در سواحل نوار غزه فرود آید. اسرائیل از ارسال کمک در محل جلوگیری کرد. کشتی به سمت مالت چرخید و سرانجام در مصر تخلیه شد.

اکنون «مداخله بشردوستانه» توسط سیگرید کاگ که قرار است کمک های بشردوستانه و بازسازی را به عنوان هماهنگ کننده رسمی غزه از طرف قطعنامه 2720 شورای امنیت سازمان ملل سازماندهی کند، انجام می شود. با این حال، کاگ تاکید کرد که «مسیر زمینی راه حل بهینه باقی می ماند». توزیع محلی نیز مهم است، چیزی که سازمان های ملل متحد مانند UNRWA و کارکنان مجرب آنها برای چندین دهه در آن تخصص داشته اند.

.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress