استقرار نیروهای زمینی در اوکراین: تردید گسترده در دولت‌های اتحادیه اروپا پس از درخواست فرانسه، صدراعظم آلمان طفره می‌رود

نوشته: راینهارد لاوترباخ
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، مبنی بر اعزام احتمالی نیروهای زمینی از کشورهای عضو ناتو به اوکراین، با واکنش محتاطانه برلین و اکثر پایتخت‌های دیگر اتحادیه اروپا مواجه شده است.
منابع دولتی در برلین به خبرگزاری رویترز گفتند که ابتکار عمل فرانسه «هماهنگ نشده» بود. به عبارت دیگر، ماکرون زودتر از موعد این موضوع را مطرح کرده است.
صدراعظم آلمان، اولاف شولتس، گفت که او همچنان بر این عقیده است که آلمان نباید در اوکراین به طرف جنگی تبدیل شود.
مکرون روز دوشنبه در یک کنفرانس بحران اتحادیه اروپا در پاریس، پیشنهاد خود را با این استدلال مطرح کرد که باید به هر قیمتی از پیروزی نظامی روسیه در جنگ جلوگیری کرد.
او گفت که برای دستیابی به این هدف، هیچ اقدامی نباید از پیش رد شود.
رئیس جمهور فرانسه به این موضوع اشاره کرد که در گذشته، ارسال تانک و موشک‌های دوربرد به اوکراین نیز توسط برخی در ناتو رد شده بود، اما در نهایت انجام شد.
این اشاره به بحث‌های طولانی در برلین درباره ارسال تانک‌های «لئوپارد» بود.
به نظر می‌رسد ماکرون در درجه اول به دنبال اقدام در قالب ناتو نیست، زیرا در این صورت نیاز به اجماع همه اعضا وجود دارد.
در عوض، مداخلات مستقیم احتمالی می‌تواند بر اساس توافقات دوجانبه با کی‌یف انجام شود.
تنها صدای موافق غیرمستقیم با پیشنهاد ماکرون از ماری-اگنس اشتراک-سیمرمن، سیاستمدار حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) به گوش رسید. او به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت که آلمان مجبور نیست نظر ماکرون را به اشتراک بگذارد. اما فرانسه با این کار رهبری اتحادیه اروپا را به دست گرفته است، در حالی که صدراعظم آلمان بار دیگر در حال ترمز کردن است.

معترضان همیشگی به تنش، یعنی حزب سبزها، ایراد گرفتند که باید اول در مورد اینکه اتحادیه اروپا چه سامانه‌های تسلیحاتی دیگری می‌تواند بدون اعزام سربازان خود ارائه دهد، صحبت شود.

از سوی اتحادیه اروپا انتقاد شد که پیشنهاد ماکرون «وقتش نرسیده» است. دیتمار بارتش از حزب چپ این ابتکار را «جنون خطرناکی» ناشی از «خودنمایی ماکرون» نامید که می تواند «اروپا را به آتش بکشد.» گرگور گیزی اظهار داشت که ماکرون «دیگر قابل نجات نیست.»

حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) خواستار شد که به جای ارسال سلاح بیشتر یا حتی اعزام نیرو، ابتکارات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ آغاز شود.
در اکثر پایتخت‌های اتحادیه اروپا، دولت‌ها همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌اند. به عنوان مثال، نخست وزیر سوئد، اولف کریسترسون، توضیح داد که اعزام نیروی زمینی به اوکراین «در حال حاضر موضوعیت ندارد». نخست وزیران لهستان و جمهوری چک، دونالد تاسک و پتر فیالا، در یک نشست در پراگ نظرات مشابهی را بیان داشتند. با این حال، نخست وزیر اسلواکی، رابرت فیکو، مخالفت قاطع خود را ابراز کرد. او قبل از سفر به پاریس برای شرکت در نشست، گفت: «وقتی صحبت برخی از همکاران اروپایی خود را می‌شنوم، لرزه بر اندامم می‌افتد.» اسلواکی همسایه مستقیم اوکراین است و در صورت تشدید تنش، به طور مستقیم بیشتر از «کشورهای دیگر دورتر» مانند فرانسه در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، وزیر امور خارجه فرانسه، استفان سژورن، عقب‌نشینی کرد و توضیح داد که منظور او بیشتر دفاع سایبری، تولید تسلیحات در اوکراین و پاکسازی مین‌ها بوده است. او گفت: «برخی از این اقدامات ممکن است مستلزم حضور در خاک اوکراین باشد، بدون اینکه به عنوان یک کشور در حال جنگ تلقی شود.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress