اوکراین: استقرار نیروهای نئونازی مانع از تصرف آودیوکا توسط روسیه نشد
نوشته سوزان ویت استال
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

نبرد بزرگی در شهر کوچک آودیوکا در شمال دونتسک رخ نداد. سیرسکی، فرمانده جدید ارتش اوکراین، روز شنبه با توجه به وضعیت عملیاتی در آودیوکا، دستور عقب‌نشینی را صادر کرد. پیش از این، مطبوعات آلمان با لحنی اغراق‌آمیز و فاجعه‌بار، آودیوکا را «جهنم» و «دیگ بخار روس‌ها» نامیده بودند و تیپ سوم تکاوران اعزامی به این منطقه را به عنوان ناجی معرفی کرده بودند. اما نام برخی از دسته‌های این تیپ، مانند «گرگ‌ها» و «گالیسیا»، نشان‌دهنده گرایش‌های نئونازیستی این «یگان نخبه» است که تقریباً هیچ‌کس به آن اشاره نمی‌کند.

تیپ سوم تکاوران جداگانه در مارس ۲۰۲۲، پس از آنکه اعضای جنبش آزوف و سربازان یگان رزمی آنها در گارد ملی که در آن زمان در ماریوپول در محاصره بودند، دوباره سازماندهی شدند، به عنوان هنگ دفاع سرزمینی تشکیل شد. این نیروهای جدید که در کی‌یف، سومی و خارکیف جمع‌آوری شده بودند، در یگان‌های عملیات ویژه ارتش ادغام شدند و در نهایت به عنوان یک تیپ متحرک آموزش و تجهیز شدند تا بتوانند عملیات مستقلی را انجام دهند.

تیپ سوم تکاوران در بیشتر نقاط بحرانی جنگ، از جمله بوچا، ایرپین، زاپوریژژیا، خرسون و باخموت حضور داشته است. این تیپ در حال حاضر به خودروهای جنگی M2 «برادلی» ساخت آمریکا، مسلسل‌های Browning M2 و سایر تسلیحات غربی مجهز شده است. در ماه دسامبر، این تیپ برای انجام تمرینات به کراماتورسک عقب‌نشینی کرد. با وخامت اوضاع در آودیوکا، این تیپ دوباره به خط مقدم فرستاده شد.
ادعای رایج در میان رسانه‌ها و اندیشکده‌های کشورهای ناتو مبنی بر اینکه گردان‌های «آزوف» با ادغام در ارتش اوکراین «نازی‌زدایی» شده‌اند، با این حقایق نقض می‌شود:
بنیانگذار تیپ سوم تهاجمی و فرمانده «یگان تاکتیکی A» آن، آندری بیلتسکی است. او یکی از قدرتمندترین فاشیست‌های این کشور و طراح «قانون ضد همکاری» است که در مارس ۲۰۲۲ به تصویب رسید و عملاً هرگونه ارتباط با روسیه را جرم‌انگاری می‌کند.
او همچنین نویسنده برنامه برنامه اساسی سازمان نازی «میهن‌پرستان اوکراین» در سال ۲۰۰۸ است. در این برنامه، او مانند سازمان ناسیونالیست‌های اوکراین (OUN) در دهه ۱۹۴۰، خواهان یک ملت «پاکسازی شده نژادی» بر «پایه خون» بود.
بیلتسکی در سال ۲۰۲۳ به مناسبت ۸۱مین سالگرد تأسیس ارتش شورشی اوکراین (UPA) که به عنوان شاخه مسلح OUN در هولوکاست مشارکت داشت، اعلام کرد: «رهبران OUN، استپان باندرا، رومن شوخویچ، یوگنی کونووالس، آندری ملنیک و دیگران به طور واضح فهمیده بودند که ما باید برای اراده اوکراین بجنگیم.»
ماکسیم شورن، معاون فرمانده تیپ سوم تهاجمی که این روزها به کرات توسط مطبوعات غربی نقل قول می‌شود، نیز نظرات مشابهی دارد. او که قبلاً رئیس دفتر مرکزی حزب «آزوف» «سپاه ملی» بود، در سال ۲۰۱۹ در سازماندهی مقاومت در برابر اجرای توافق مینسک-۲ مشارکت داشت. او در سوم فوریه ۲۰۲۴ در نود و پنجمین سالگرد تأسیس OUN گفت: «نیروهای مسلح اوکراین میراث ایدئولوژیک خود را از OUN به ارث برده‌اند» و خواستار «انتقام مرگ شوالیه‌های بزرگ و تکمیل کار نسل‌های قبلی» شد.
تیپ سوم تهاجمی نه تنها در وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی خود تأکید می‌کند که همچنان «همان اصول» را مانند «کل جنبش آزوف» دارد، بلکه الگوی خود را استپان باندرا می‌داند. در کانال تلگرام این یگان درباره این همکار هیتلر و یهودی ستیز افراطی آمده است: «نسل‌های جدید ناسیونالیست‌ها از او الهام گرفته‌اند و تصویر او امروز ۱۴۶ میلیون نفر (در روسیه) را وحشت زده می‌کند.»

در نهایت، جنگجویان تیپ سوم تهاجمی در ویدئویی پرشور که تنها یک روز پس از انتشار ۱.۵ میلیون بازدیدکننده داشت، تلفات سنگین دشمن را جشن می‌گیرند، «مرگ شیرین» را در میدان جنگ آرزو می‌کنند و شعار می‌دهند: «اوکراین بالاتر از همه!»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress