اسرائیل: تقریباً کل کشور از خود در برابر «دیکته های بین المللی» دفاع می کند که در واقعیت اصلا چنین اجباری وجود ندارد

نوشته کنات ملنتین
یونگه ولت
ترجمه میرفخرایی

کابینه اسرائیل در بیانیه ای که به منزله سیلی به گوش ایالات متحده تلقی می شود، «دیکته های بین المللی» در مورد راه حل دائمی با فلسطینیان را رد کرد.

این بیانیه که روز یکشنبه به طور قاطع به تصویب رسید، بدون اشاره مستقیم به آمریکا، تأکید می کند که اسرائیل «به طور قاطعانه هرگونه دیکته بین المللی در مورد راه حل دائمی با فلسطینیان را رد می کند.»

این کشور همچنین بر مخالفت خود با «به رسمیت شناختن یکجانبه» دولت فلسطین تأکید کرد و گفت: «چنین به رسمیتی شناختنی بلافاصله پس از کشتار ۷ اکتبر، پاداشی بزرگ و بی سابقه برای تروریسم خواهد بود و هرگونه راه حل صلح آمیز آینده را از بین خواهد برد.»

در این بیانیه آمده است که راه حل، در صورت دستیابی، «فقط از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین قابل دستیابی است.»

با این بیانیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به شرکای ائتلافی خود در جناح راست افراطی که خواستار چنین مصوبه ای بودند، امتیاز داد. در عین حال، او توانست لحن این بیانیه را تا حدی تعدیل کند.

حامیان نتانیاهو می توانند این بیانیه را به گونه ای تفسیر کنند که گویی مخالفت قاطعانه اسرائیل نه به طور کلی با دولت فلسطین، بلکه فقط با زمان بندی فعلی و شرایط ایجاد آن است.

نکته مهم برای نتانیاهو این است که نه تنها همه احزاب ائتلاف او که در دسامبر ۲۰۲۲ تشکیل شد، بلکه نمایندگان ائتلاف انتخاباتی «وحدت ملی» میانه-راست مخالف نیز که از اکتبر ۲۰۲۳ به کابینه جنگ پیوسته اند، با این بیانیه موافقت کرده اند.

با این حال، تصمیم آنها منطقی است، زیرا هیچ یک از آنها، صرف نظر از شرایط، خواهان تشکیل دولت فلسطین نیستند.
به استثنای احزاب عربی، فقط حزب کار که زمانی قدرتمند بود و حزب ظاهرا چپ میرتز به این طرح انتقاد کردند،سایر احزاب به دلیل امتناع قاطعانه طیف صهیونیستی از بحث در مورد «راه حل دو دولتی» حتی به بهانه یک تاکتیک برای حفظ روابط با ایالات متحده، حاضر به بحث هم نبودند.

بیانیه دولت در روز یکشنبه بر اساس یک مقاله استثنایی طولانی در واشنگتن پست در روز چهارشنبه بود که اظهاراتی را در کنار هم قرار داده بود که برای بسیاری از اسرائیلی ها تکان دهنده به نظر می رسید.  دولت بایدن در حال مذاکره با «گروه کوچکی از شرکای خاورمیانه» است «برای نهایی کردن یک طرح جامع و مفصل برای صلح بلندمدت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، که باید شامل یک «زمان‌بندی قطعی» برای تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. یک کشور فلسطینی است و ممکن است «در چند هفته آینده اعلام شود».  مشکل اصلی این است که آیا اسرائیل می تواند با آنچه که بین ایالات متحده و شرکای آن – مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قدرت ملی در رام الله – بحث شده است موافقت کند – خروج بسیاری از شهرک ها، اگر نه همه شهرک ها. از کرانه باختری اشغالی؛  پایتخت فلسطین در بیت المقدس شرقی؛  ترتیبات امنیتی و حکومتی برای کرانه باختری و غزه ترکیبی.
این مقاله ضعف های آشکاری داشت، از جمله عدم وجود اطلاعات تأیید شده و استناد به تنها یک منبع، آن هم یک مقام فتح. انتشار چنین «اطلاعاتی» پس از اعلام «جنگ علیه ترور» توسط جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، توسط رسانه های معتبر ایالات متحده ممنوع شد.
با این حال، این بیانیه به نفع نتانیاهو بود، زیرا او نه تنها ائتلاف دولتی خود، بلکه بخش بزرگی از مخالفان را نیز متحد کرد تا در برابر «توقعات» ایالات متحده، متحدی که در واقع آنها را تحت فشار قرار نمی دهد، مقاومت کنند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress