دریاسالار راب باور، رئیس کمیته نظامی ناتو، به فایننشال تایمز گفت که غرب به طور قابل توجهی شانس پیشرفت اوکراین در میدان نبرد علیه روسیه در سال گذشته را دست بالا گرفته است. این اظهارات پس از ضدحمله ناکام کی‌یف و سقوط اخیر شهر استراتژیک آودیوکا در دونباس صورت گرفت.

دریاسالار راب باور که ریاست کمیته نظامی ناتو را برعهده دارد، در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اذعان کرد که قدرت‌های غربی در سال ۲۰۲۳ «درباره جنگ بیش از حد خوشبین بوده‌اند». او ظاهراً به برنامه‌های بلندپروازانه کی‌یف برای شکستن خطوط دفاعی روسیه و رسیدن به شبه جزیره کریمه اشاره می‌کرد که محقق نشد.

باور که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ ریاست نیروهای مسلح هلند را برعهده داشت، ادعا کرد که غرب بر این باور بود که «اگر به اوکراینی‌ها مهمات و آموزشی که نیاز دارند بدهیم، پیروز خواهند شد». او در عین حال در برابر «بیش از حد بدبین بودن در سال ۲۰۲۴» هشدار داد و گفت که با وجود عقب‌نشینی‌های اخیر، اوکراین همچنان یک کشور مستقل است.

اظهارات او پس از کنفرانس امنیتی مونیخ که هفته گذشته برگزار شد و عمدتاً حول محور وضعیت نظامی اوکراین بود، صورت گرفت. فایننشال تایمز گزارش داد که رویداد امسال به طرز چشمگیری با رویداد سال ۲۰۲۳ متفاوت بود و ادعا کرد که «خوش‌بینی… به ناامیدی مداوم تبدیل شده است»، که با درک این موضوع تشدید شد که کی‌یف به شدت به ارسال مهمات عمده نیاز دارد که غرب برای تامین آن با مشکل مواجه است.

پولیتیکو روز یکشنبه گزارش داد که چندین مقام از این کنفرانس برای اصرار بر اینکه اوکراین در صورت عدم تأیید کمک ۶۰ میلیارد دلاری دیگر توسط آمریکا، درگیری را خواهد باخت، استفاده کردند. این اقدام ماه‌ها است که توسط جمهوری‌خواهان که خواستار امنیت بیشتر در مرز جنوبی آمریکا هستند، مسدود شده است.

این نشریه به نقل از مقامات نوشت: «آنها حتی با کمک مجدد آمریکا، از اینکه پیروزی برای اوکراین چگونه به نظر می رسد، چندان مطمئن نیستند». در حال حاضر، تنها برنامه غرب این است که «ارتش اوکراین را از فروپاشی نجات دهد».

ترس‌های غرب از شکست احتمالی کی‌یف پس از آنکه ضدحمله تابستانی آن نتوانست خطوط روسیه را بشکند، علیرغم تقویت ارتش اوکراین با حجم عظیمی از تجهیزات خارجی، احیا شد. وزارت دفاع روسیه تلفات کی‌یف را تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۱۵ هزار نیروی خدمتی تخمین زده است.

در یک ضربه دیگر برای اوکراین، نیروهای روسی هفته گذشته شهر مستحکم آودیوکا در دونباس را تصرف کردند. به گفته مسکو، نیروهای اوکراینی عقب نشینی آشفته ای انجام دادند و متحمل خسارات سنگینی شدند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اصرار دارد که عقب نشینی «کاملاً منطقی» بوده و برای جلوگیری از تلفات سنگین صورت گرفته است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress