جنگ غزه: حداقل ۷۹ خبرنگار در سه ماه در حملات اسرائیل کشته شدند

نوشته کارملا نگرته
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

علاوه بر پزشکان، معلمان و به ویژه کودکان، شاهدان جنایات جنگی در بمباران غزه نیز کشته می‌شوند: طبق گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ)، از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، تاکنون ۷۹ روزنامه نگار کشته شده اند. ۷۲ نفر فلسطینی، چهار نفر اسرائیلی و سه نفر لبنانی بودند. ۱۶ خبرنگار دیگر زخمی شدند و سه نفر مفقود شدند. با این حال، این سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک در گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که علاوه بر این، در حال بررسی «گزارش‌های متعدد تایید نشده در مورد روزنامه نگاران دیگری است که کشته، مفقود، بازداشت، زخمی یا تهدید شده اند، و همچنین خسارت به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های روزنامه نگاران». و خاطرنشان می‌کند که این «مرگبارترین زمان برای روزنامه نگاران از زمانی است که کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در سال ۱۹۹۲ شروع به جمع آوری داده‌ها کرده است».

ادعای جدی مبنی بر اینکه کسی شاهد نمی‌خواهد و اینکه اینها قتل‌های هدفمند هستند، فقط شبکه تلویزیونی قطری الجزیره در مورد ارتش اسرائیل مطرح نمی‌کند. روز یکشنبه، خبرنگار الجزیره حمده دحدوح و مصطفی ثریا از خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان یک حمله موشکی اسرائیلی کشته شدند، زمانی که با ماشین در حال حرکت بودند و مصاحبه می‌کردند – در خان یونس، جایی که قرار بود امن باشد. ارتش اسرائیل به خبرگزاری آسوشیتدپرس اطلاع داد که آن‌ها «یک تروریست را که یک وسیله نقلیه هوایی را هدایت می‌کرد که تهدیدی برای نیروهای اسرائیلی بود، مورد اصابت قرار دادند» و افزود که از «گزارش‌هایی آگاه است که در جریان این حمله دو مظنون دیگر نیز مورد اصابت قرار گرفتند که در همان خودرویی که تروریست قرار داشت».

برای مدیر سازمان خبرنگاران بدون مرز، کریستوف دلوری، «یک نسل کشی بی‌پایان»، همانطور که او روز یکشنبه در حساب توییتر خود نوشت. «این کشتار غیرقابل تحمل باید متوقف شود. اسرائیل باید برای این ریشه کن کردن روزنامه نگاری در غزه پاسخگو باشد. ما همچنان به دادگاه کیفری بین المللی خواهیم پرداخت تا جنایات علیه روزنامه نگاران بالاترین اولویت را داشته باشد. عدالت باید اجرا شود».
حمده دحدوح فرزند خبرنگار وائل دحدوح، سردبیر الجزیره در نوار غزه و یکی از شناخته شده‌ترین روزنامه نگاران فلسطینی بود. او در کنار قبر پسرش اعلام کرد: «جهان باید با دو چشم ببیند، نه با یک چشم اسرائیلی. باید ببیند که چه بر سر مردم فلسطینی می‌آید.» آپارتمان وائل دحدوح در ۲۵ اکتبر بمباران شد. در آنجا همسر، یک پسر، یک دختر و نوه‌اش جان باختند. او در اواسط دسامبر در حمله به یک مدرسه مجروح شد و فیلمبردار او سمر ابودکا در این حمله با پهپاد کشته شد. این روشی است که جان سایر روزنامه نگاران را نیز گرفته است.

در آن زمان، الجزیره این حمله را محکوم کرد و اسرائیل را به قتل هدفمند روزنامه نگاران متهم کرد. علاوه بر این، طبق گفته این شبکه، ابودکا می‌توانست نجات یابد، اما خونریزی کرد زیرا سربازان اسرائیلی به مدت پنج ساعت اجازه ورود آمبولانس به محل را ندادند. این شبکه اکنون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قتل مصطفی و حمده، در حالی که در حال انجام وظیفه خود در نوار غزه بودند، ضرورت اتخاذ اقدامات قانونی فوری علیه نیروهای اشغالگر را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مجازات نمی‌شود». الجزیره تنها در غزه بیش از ۹۰ روزنامه نگار کشته شده است.

پایان اکتبر، ارتش اسرائیل به خبرگزاری‌های رویترز و آژانس فرانسه اطلاع داد که نمی‌تواند امنیت روزنامه نگاران خود در نوار غزه را تضمین کند. طبق گفته رویترز، این خبرگزاری‌ها از ارتش خواسته بودند که تضمین کند کارکنان آن‌ها از حملات اسرائیلی آسیب نبینند. در آن زمان، ده‌ها روزنامه نگار کشته شده بودند. با این حال، ارتش اسرائیل در ۱۶ دسامبر در بیانیه‌ای بدون تغییر گفت: «ارتش اسرائیل هرگز خبرنگاران را به طور عمدی هدف قرار نداده و در آینده نیز این کار را نخواهد کرد.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress