صالح العاروری و آیت‌الله خامنه‌ای در تهران



میدل ایست آی
ترجمه: علیرضا یوسفی

حماس کشته شدن نایب رئیس دفتر سیاسی حماس خود را در ضاحیه، یک محله مسکونی در جنوب بیروت تأیید کرد

به گفته نمایندگان جنبش فلسطین، اسرائیل روز سه‌شنبه در یک حمله هدفمند در پایتخت لبنان بیروت، صالح العاروری، مقام ارشد حماس را ترور کرد.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ویرانه‌های سوخته چند خودرو را در جنوب بیروت نشان می‌داد، در حالی که پس از انفجار، جمعیتی در نزدیکی جمع شده بود.

ضاحیه، جایی که انفجار رخ داد، یک محله مسکونی است، اما همچنین به عنوان سنگر جنبش حزب‌الله لبنانی مسلح شناخته می‌شود و در آن دفاتر حماس نیز قرار دارد.

هیچ تأییدیه‌ای در مورد اینکه چه کسانی در این حمله کشته شدند وجود نداشت، اما حماس اعلام کرد که دو فرمانده دیگر گردان‌های قسام نیز کشته شدند.

نخست‌وزیر لبنان، نجيب ميقاتي، انفجار را محکوم کرد و آن را «جنایت جدید اسرائیل» خواند.

اسرائیل تاکنون در مورد کشته شدن پاسخی نداده است.

العاروری، در ماه گذشته به شبکه الجزیره عربی گفت که حماس قبل از پایان دادن به عملیات اسرائیل در نوار غزه که هم‌اکنون ۸۸ روز ادامه دارد، در مورد تبادل زندانی صحبت نخواهد کرد.

او گفت: «مقاومت برای همه سناریوهای نظامی آماده است. هیچ ترس یا نگرانی برای مقاومت وجود ندارد. پیروز خواهد شد.»

پس از حمله به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، مقامات اسرائیلی بارها سوگند یاد کرده‌اند که رهبران حماس را خارج از مناطق اشغالی فلسطین، از جمله در لبنان، قطر و ترکیه، هدف قرار دهند.

در ماه نوامبر، نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که به موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، دستور داده است «همه رهبران حماس را هر کجا که باشند، بکشند».

و اوایل دسامبر، یک ضبط صوتی منتشر شد که نشان می‌داد رونان بار، رئیس سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل، شين بت، به نمایندگان پارلمانی اسرائیل گفت که رهبران حماس «در نوار غزه، کرانه باختری، لبنان، ترکیه، قطر، همه جا» کشته می‌شوند.

صالح العاروری کی بود؟

العوری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و عضو مؤسس جناح مسلح گروه در کرانه باختری بود.

او در ۱۹ اوت ۱۹۶۶ در شهر اشغالی رام الله در کرانه باختری – زمانی که هنوز تحت کنترل اردن بود – به دنیا آمد و در حماس رشد کرد، ابتدا در سیاست دانشجویی در دانشگاه الخلیل. بعدها یکی از بنیانگذاران جناح نظامی حرکت، گردان‌های قسام بود.
صالح محمد سليمان العاوری(أبومحمد) از رهبران سیاسی و نظامی فلسطینی و معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که در تاسییس شاخه نظامی حماس در کرانه باختری(گردان‌های قسام) نقش داشته است.
صالح العاروری اهل روستای عاروره در نزدیکی رام الله و متولد سال ۱۹۶۶ بود. وی در رشته شریعت اسلامی تحصیل کرده و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه الخلیل اخذ کرده بود.

وی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده در معامله «وفاداری به آزادگان» که به «معامله شالیط» معروف بود.

العاروری در سال ۱۹۸۷ به جنبش حماس پیوست و از سال ۲۰۱۰ عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بود.
او ۱۸ سال در زندان اسرائیل بود، قبل از اینکه در سال ۲۰۱۰ آزاد و به سوریه تبعید شود.

العاروری تا حدی آزادانه در بیروت زندگی می‌کرد، اما در سال ۲۰۱۵ در فهرست تروریست‌های آمریکا قرار گرفت و واشنگتن ۵ میلیون دلار برای دستگیری او جایزه گذاشت.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، العاروری مسئول تقویت روابط هم با ایران و هم با حزب‌الله بود و برای دیدار با رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران به تهران رفت. همچنین زیرساخت نظامی حماس را در لبنان توسعه داد.

کشته شدن او روز سه‌شنبه یک تشدید جدی از سوی اسرائیل است، هم علیه رهبری حماس در خارج از کشور و هم علیه حزب‌الله لبنان.

حزب‌الله لبنان در درگیری‌های کوچکی در مرز جنوبی لبنان درگیر بوده و به طور منظم نیروهای اسرائیلی را هدف قرار داده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress