پس از دو ماه بمباران مداوم اسرائیل: تلاش بیهوده سازمان ملل برای جلب توجه به وضعیت فاجعه بار فلسطینی‌ها

رودیگر گوبل

دوران ما

ارگان حزب کمونیست آلمان

وضعیت انسانی در نوار غزه پس از دو ماه بمباران مداوم ارتش اسرائیل به دنبال حملات تروریستی حماس در ۷ اکتبر، به طرز غم انگیزی است. دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، و بخش عمده ای از جامعه بین المللی بیهوده برای برقراری آتش بس تلاش می کنند. ایالات متحده روز جمعه گذشته با استفاده از حق وتو خود، مانع از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل شد، بنابراین اسرائیل می تواند حملات تروریستی خود را علیه جمعیت غیرنظامی محبوس در غزه به طور بی مجازات ادامه دهد. این دولت همچنان از سوی دولت آلمان حمایت می شود. با این حال، تنها تعداد کمی به فراخوان صدراعظم اولاف شولتس و سایر افراد مشهور از سیاست و سرگرمی برای راهپیمایی «در کنار اسرائیل» در مقابل دروازه براندنبورگ با شعار «دوباره‌ هرگز، اکنون!» – همراه با پسوند سازگار با حزب راست افراطی «آلمان قیام می کند» – پاسخ دادند. این امر نشان دهنده آگاهی جمعیت عادی برلین است.

در نتیجه تخریب های گسترده و درگیری های مداوم بین ارتش اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی در غزه، در حال حاضر حدود ۱.۹ میلیون نفر آواره شده اند، از جمله نزدیک به یک میلیون کودک. منطقه رفح در امتداد مرز مصر به اردوگاه پناهجویان عظیمی تبدیل شده است که فقط به طور ناکافی می توان حداقل برای زنده ماندن را در آن تأمین کرد. سازمان ملل متحد هشدار می دهد که محدودیت ها و موانع ارسال کمک به نوار غزه مانند «حکم اعدام برای کودکان» است. سازمان کمک رسانی اکسفام وضعیت را «آخرالزمانی» می نامد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، اکنون نیمی از جمعیت نوار غزه از گرسنگی رنج می برند. گزارش ها حاکی از آن است که کودکان به دلیل کمبود آب آشامیدنی شرب، آب دریا می نوشند. بیماری ها در پناهگاه های اضطراری که به طرز ناامیدکننده ای شلوغ هستند، در حال گسترش است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار گسترش کمک های بشردوستانه شده است. هیئت اجرایی در ژنو در روز یکشنبه بدون رای گیری، قطعنامه ای در همین زمینه را تصویب کرد. نمایندگان ایالات متحده، آلمان و سایر کشورهای ناتو از این که حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر در متن قطعنامه‌ ذکر و محکوم نشده است، از آن انتقاد کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حرف دیگری زد: مسکو تروریسم را رد می کند، اما نمی تواند وضعیت «تیره و تار» جمعیت غیرنظامی در نوار غزه را تأیید کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تأکید کرد که این قابل قبول نیست که اسرائیل از حمله حماس به عنوان توجیهی برای «تنبیه جمعی» ملت فلسطین استفاده کند و طبق خبرگزاری رویترز، خواستار اعزام ناظران بین المللی به محل شد.

پیش از این، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ای مبنی بر آتش بس رای دادند، اما ایالات متحده حق وتو خود را علیه طرح ارائه شده توسط امارات متحده عربی اعمال کرد و بریتانیا رای ممتنع داد. بدین ترتیب، دو کشور ناتو که در بهار ۲۰۲۲ با ارائه وعده های گسترده تسلیحاتی به کی‌یف، راه حل احتمالی مذاکره در اوکراین را مسدود کردند، با توقف جنگ مخالفت کردند. ایلیا کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، پس از درخواست دبیرکل سازمان ملل برای اقدام شورای امنیت برای دستیابی به آتش بس بشردوستانه و جلوگیری از یک فاجعه انسانی، آنتونیو گوترش را «خطری برای صلح جهانی» خواند.

این گزافه گویی با حکم دو خطی روزنامه نگار میشل فریدمان در تظاهرات بزرگ در برلین در ۱۰ دسامبر، روز حقوق بشر، مطابقت دارد: «در اسرائیل، انتقاد از دولت انتقاد از نابودی است. کسی که می خواهد اسرائیل را نابود کند، ضد یهودی است.» این کارت سفید برای جنگ نتانیاهو، مشارکتی در مبارزه با ضد یهودیت نیست.
پایین بودن پاسخ اجتماعی به این گونه فرهنگ های حذفی و همبستگی مطلق با اسرائیل دلگرم کننده است، به همین ترتیب صدای بین المللی فزاینده ای برای توقف جنگ و یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه خاورمیانه است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress