دبی، دوم دسامبر (Prensa Latina) رئیس جمهور کوبا، میگوئل دیاز-کانل، امروز اجلاس گروه 77 و چین را در جریان کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا (COP28) با فراخوانی برای پر کردن شکاف‌ها و فواصل بین کشورهای شمال و جنوب افتتاح کرد.

در این نشست، رئیس جمهور کوبای سوسیالیستی خاطرنشان کرد که فاصله بین شمالی که بدون هیچ دلیلی در اشرافی‌گری غوطه‌ور است و جنوبی که هر روز فقیرتر می‌شود، با هزینه‌های انسانی بالایی همراه است، در حالی که منابعی که طبیعت در اختیار ما قرار می‌دهد، محدود است و آنهم هدر می‌رود.

دیاز-کانل تأکید کرد: « جنوب را نمی‌توان مجبور کرد که بین توسعه و اقدام آب و هوایی یکی را انتخاب کند. این دو عامل به طور جدایی‌ناپذیری به هم پیوسته‌اند. این مسئولیت ماست که صدای مردم خود را به گوش جهانیان برسانیم و از منافع و آرزوهای مشروع آنها را دفاع کنیم».

وی اظهار داشت که در زمانی که از گذار عادلانه صحبت می‌شود، کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند اجازه دهند که این مفهوم به تنهایی پیشرفت کند، بدون در نظر گرفتن عواملی که تضمین‌کننده دستیابی به آن هستند، با توجه به مسئولیت‌های مشترک، اما متفاوت.

وی از کشورهای جنوب خواست تا برای یافتن راه‌حل‌هایی برای یک مشکل جهانی که تأثیر ویژه‌ای بر اعضای سازمان دارد، به تأمل، وحدت و اقدام مشترک بپردازند.

رئیس‌جمهور کوبا افزود: «COP28 هنوز می‌تواند ما را به یک تعادل جهانی واقع‌بینانه و قابل اجرا برساند، با توجه به شرایط و اهداف توسعه ملی مختلف.» وی معتقد است که اجلاس به گروه کمک خواهد کرد تا صدای خود را تقویت کند و مواضع خود را به عنوان یک ذی‌نفع معتبر و جدی در مراجع چندجانبه تقویت کند.

وی تأکید کرد: «دستیابی بدون تأخیر به چارچوبی برای هدف جهانی سازگاری، که نیازهای ما را در نظر بگیرد و حمایت و انعطاف‌پذیری را برای کشورهای در حال توسعه تضمین کند، در این کنفرانس ضروری است.»

در افتتاحیه این نشست، رئیس COP28، سلطان آل جابر، از تلاش‌های کوبا تقدیر کرد و اطمینان داد که همه تلاش خود را برای دستیابی به نتایجی که همه آرزو می‌کنند، انجام خواهد داد.

وی گفت: «برای اطمینان از اینکه سنگی را جا نگذاریم، همه تلاشم را خواهم کرد.» و افزود که برای این کار به کمک همه نیاز دارد، تا با هم متحد شوند و با هم برای پر کردن همه شکاف‌ها در جهت سازگاری و کاهش، و کار در همه زمینه‌ها، از جمله امور مالی، کار کنند.وی اطمینان داد «با همه شما کار خواهم کرد. با G77 کار خواهم کرد تا COP28 یک COP عمل باشد، یک COP که نتایجی برای جهان جنوب به ارمغان بیاورد».

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، گفت که همچنان از گروه 77 و چین برای ادامه پیشبرد تغییراتی که جهان به آنها نیاز دارد، بهره خواهد برد.

کوبا، به عنوان رئیس موقت بلوک، این اولین اجلاس رهبران ارشد خود را به عنوان مکانی برای تأمل و هماهنگی مواضع بین کشورهای جنوب، در آستانه مذاکرات آب و هوایی، فراخواند.

این نشست یک ابتکار جدید در داخل COP28 است که به ما امکان می دهد مواضع را هماهنگ کنیم، روی ایده ها توافق کنیم و پیشنهادهای ملموسی برای اثبات خواسته ها و خواسته های کشورهای جنوبی در ارتباط با این مشکلات داشته باشیم.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress