انصارالله: تا زمانی که فلسطینیان «پیروز شوند» به کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی حمله می‌کند. ایالات متحده به عنوان «همدست» اسرائیل نامیده شد.

نوشته ویبکه دیل

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده




پیش‌زمینه:

ایالات متحده از ۷ اکتبر نیروهای نظامی مختلفی را به خاورمیانه و شمال آفریقا اعزام کرده است. این نیروها بر دو گروه هواپیمابر با همراهی کشتی‌های دیگر (گروه‌های ضربت هواپیمابر) متمرکز شده‌اند: گروه ضربت هواپیمابر ۱۲ در دریای مدیترانه به رهبری «یو اس اس جرالد آر. فورد»، جدیدترین و پیشرفته‌ترین هواپیمابر هسته‌ای ایالات متحده، قرار دارد. وظیفه این گروه، نظارت بر منطقه اسرائیل، فلسطین، لبنان، سوریه و عراق است، زیرا در این مناطق خطر تشدید منطقه‌ای جنگ غزه وجود دارد. در همین حال، گروه ضربت هواپیمابر ۲ با «یو اس اس دوایت آیزنهاور» در خلیج عمان قرار دارد و خارج از تنگه هرمز پهلو گرفته است. این امر برای نشان دادن این موضوع به ایران است که واشنگتن علاقه‌ای به ورود به جنگ مستقیم ندارد. در عین حال، آمادگی خود را نشان می‌دهد و توانایی حمله هوایی به تهران را در هر زمان نشان می‌دهد. هر دو هواپیمابر توسط یک ناوشکن موشک‌انداز، دو یا سه ناوشکن و یک ناوگان کمکی متشکل از تانکرها، کشتی‌های باری و پایگاه‌های تعمیر متحرک همراهی می‌شوند.

نیروی دریایی ایالات متحده علاوه بر این دارای کشتی‌های جداگانه‌ای مانند «یو اس اس کارنی» است که در ۱۹ اکتبر چندین موشک و پهپاد انصارالله را که به سمت اسرائیل شلیک شده بودند، سرنگون کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که نیروی دریایی ایالات متحده نمی‌تواند از همه کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل محافظت کند. هر سال بیش از ۱۷ هزار کشتی از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند. ده‌ها کشتی از این تعداد می‌توانند به نحوی با اسرائیل مرتبط باشند.

علاوه بر این، واشنگتن می‌خواهد از حملات انصارالله به نیروهای خود جلوگیری کند و به هیچ وجه نمی‌خواهد وارد جنگ مستقیم با آنها شود. بنابراین، تنها گزینه‌های باقی‌مانده، کاهش تنش و امید به این است که تهران بر انصارالله تأثیر ملایمی بگذارد. اما در عین حال آمادگی عملیاتی را نشان می دهند و توانایی حمله با هواپیما به تهران را در هر زمان نشان می دهند. هر دو ناو هواپیمابر را یک رزمناو موشک هدایت شونده، دو یا سه ناوشکن و یک ناوگان پشتیبانی از نفتکش ها، کشتی های ذخیره سازی و پایگاه های تعمیر سیار همراهی می کنند.


یکشنبه، ۲۶ نوامبر، در خلیج عدن، در نزدیکی سواحل یمن، یک نفتکش مورد حمله قرار گرفت. ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت برای مقابله با این حمله، وارد عمل شود.

در پاسخ به تماس اضطراری نفتکش تجاری «سنترال پارک» که اسید فسفریک بار زده بود، نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در ناوشکن «یو اس اس میسون»، پنج مهاجم را دستگیر کرد.

اعضای ۲۲ نفره خدمه این کشتی که از کشورهای بلغارستان، گرجستان، هند، فیلیپین، روسیه، ترکیه و ویتنام بودند، سالم و بی‌هیچ آسیب‌دیدگی نجات یافتند.

به گزارش‌ها، اندکی پس از اقدام نیروی دریایی ایالات متحده، دو موشک بالستیک از خاک یمن که تحت کنترل انصارالله (حوثی‌ها) است، به سمت ناوشکن آمریکایی شلیک شد، اما به دریا سقوط کرد.

انصارالله از سوی پنتاگون و رسانه‌های غربی به عنوان مظنون به این حمله معرفی شد، اگرچه منطقه تحت کنترل این گروه از محل حمله نسبتاً دور است و این گروه – برخلاف موارد دیگر مانند ربایش خودروبر «گلکسی لیدر» در ۱۹ نوامبر و حملات متعدد پهپادی و موشکی به اسرائیل – مسئولیت حمله یکشنبه را بر عهده نگرفت.

پنجشنبه، پنتاگون اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌های اولیه، احتمالاً مهاجمان «دزدان دریایی سومالیایی» بوده‌اند.

حملات نمادین

علیرغم – یا به دلیل – استفاده از واژگان محتاطانه، مشخص می‌شود که تنش‌ها به شدت بالا است و امکان تشدید خطرناک درگیری‌ها حتی بین ایالات متحده و ایران نیز در هر زمان وجود دارد.

فقط دو روز قبل از حمله به «سنترال پارک»، به گفته مقامات نظامی ایالات متحده، کشتی کانتینری «CMA CGM Symi» در اقیانوس هند توسط یک «پهپاد احتمالاً ایرانی»، پهپاد شاهد-۱۳۶، مورد حمله قرار گرفت. این کشتی اگرچه زیر پرچم مالت حرکت می‌کرد، اما متعلق به شرکت «Eastern Pacific Shipping» مستقر در سنگاپور بود که توسط میلیاردر اسرائیلی ایدان اوفر کنترل می‌شود. انصارالله نیز برای مسئولیت این حمله در نظر گرفته می‌شد.

انصارالله از اواخر اکتبر در واکنش به عملیات اسرائیل علیه غزه، موشک‌ها و پرتابه‌های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک می‌کند. در این حملات، احتمالاً از موشک بالستیک میان‌برد «ذوالفقار»، موشک بالستیک «قدس» و پهپاد «ساماد»، همه کپی‌های مدل‌های ایرانی، استفاده شده است. در آینده، ممکن است از موشک بالستیک «طوفان» نیز استفاده شود که برد بیشتری دارد.

یحیی ساری، سخنگوی نظامی «دولت نجات ملی» انصارالله، در ۳۱ اکتبر اعلام کرد که این حملات ادامه خواهد داشت «تا زمانی که تجاوز اسرائیل متوقف شود» و فلسطینی‌ها «پیروز شوند».

انصارالله همچنین در ۸ نوامبر مسئولیت سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی را بر عهده گرفت. این گروه صراحتاً ایالات متحده را به عنوان «همدست» اسرائیل در جنگ غزه معرفی کرده است.

حملات حوثی‌ها به اسرائیل بیشتر جنبه نمادین دارد، زیرا در بیشتر موارد به هدف نمی‌رسند. با این حال، دخالت مستقیم آنها – که از گروه‌هایی مانند حزب‌الله انتظار می‌رفت – احتمالاً بزرگترین غافلگیری در جنگ غزه بوده است. تل‌آویو حملات این گروه را که به یک نیروی نظامی قدرتمند با تسلیحات قابل توجه تبدیل شده است، جدی می‌گیرد و ناوچه‌های موشکی را در دریای سرخ مستقر کرده است. اسرائیل به گفته خود، برای مقابله با حملات از یمن، برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، از سیستم دفاعی «Arrow» استفاده کرده است که برای دفع موشک‌های بالستیک خارج از جو زمین طراحی شده است. «گنبد آهنین» اسرائیل در بهترین حالت دارای درصد موفقیت ۹۰ درصد است. و کاملاً واضح است که انصارالله نیز – درست مانند حزب‌الله – هنوز تمام سلاح‌های موجود در زرادخانه خود را به کار نبرده‌اند.

مسیر آسیب‌پذیر

ربودن کشتی باری ۱۸۹ متری «Galaxy Leader» در بندر حدیده در ۱۹ نوامبر با حمله هلیکوپتر، آسیب‌پذیری شدید حمل و نقل دریایی بین‌المللی – به ویژه حمل و نقل دریایی اسرائیل و ایالات متحده – را بار دیگر به شدت نشان داد. این آسیب‌پذیری از سال ۲۰۱۹ با آغاز «جنگ کشتی‌ها» بین اسرائیل و ایران آشکار شده است. «Galaxy Leader» که در زمان ربوده شدن در حال حرکت از ترکیه به هند بود، به شرکت بریتانیایی-اسرائیلی Ray Carriers وابسته است که متعلق به میلیاردر اسرائیلی ابراهیم «رامی» اناگور است. قبل از ربودن آن، انصارالله هشدار داده بودند که تا زمانی که جنگ علیه نوار غزه متوقف نشود، کشتی‌های تجاری با ارتباطات اسرائیلی و کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ را هدف قرار خواهند داد.

واکنش آمریکا

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی جان کربی، کاخ سفید اکنون در حال بررسی این موضوع است که آیا حوثی‌ها را دوباره به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کند. آنها قبلاً در پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته بودند. سازمان‌های امدادی و سازمان ملل در آن زمان زنگ خطر را به صدا درآوردند، زیرا چنین طبقه‌بندی‌ای تأمین غذای جمعیت غیرنظامی گرسنه یمن را که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن در مناطق تحت کنترل انصارالله زندگی می‌کنند، به شدت دشوار می‌کرد. در پی این، رئیس‌جمهور جو بایدن بلافاصله پس از تحلیف، نام این گروه را از «فهرست ترور» حذف کرد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress