«وظیفه‌ای برای ده ها سال»: کنفرانس در دونتسک طرحی برای نازی‌زدایی اوکراین ارائه می‌دهد.

ترجمه مجله هفته

به گزارش رسانه‌های روسی، روسیه در حال ایجاد یک چارچوب قانونی برای مقابله با نئونازیسم اوکراین است: پروژه‌ای علمی، حقوقی، و آموزشی. محل برگزاری کنفرانس علمی سراسری «نازی‌زدایی: تاریخ و مدرنیته» دونتسک بود منطقه ‌ای که هنوز هم تحت حملات روزانه اوکراینی‌ها قرار دارد.

در تاریخ ۲۱ و ۲۲ نوامبر، کنفرانس علمی سراسری «نازی‌زدایی: تاریخ و مدرنیته» در دونتسک برگزار شد. ۱۶۰ دانشمند، شخصیت‌های عمومی و روزنامه‌نگاران از مسکو، سن پترزبورگ، ولگوگراد، ریازان، ورونهژ، کریمه، لوهانسک و سایر نقاط روسیه در آن شرکت کردند. بسیاری از آنها از طریق پخش زنده به کنفرانس متصل شده بودند.

اگرچه روسیه بیش از دو سال است که عملیات نظامی ویژه خود را انجام می‌دهد، اما این اولین کنفرانس از این نوع در روسیه است. اینکه پایتخت جمهوری خلق دونتسک که درگیر عملیات ویژه است، به محل برگزاری کنفرانس تبدیل شود، اتفاقی نبود. این جمهوری در پی کودتای ملی‌گرایانه در کی‌یف در آوریل ۲۰۱۴ اعلام موجودیت کرد و در اکتبر ۲۰۲۲ پس از بیش از هشت سال مبارزه به فدراسیون روسیه پیوست. در جنگ اول دونباس که با ورود ارتش روسیه به پایان رسید، دست‌کم ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند، از جمله بیش از ۳ هزار غیرنظامی.

دنیس پوشچیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک (DPR)، گفت:
«دونباس در مبارزه با نئونازیسم مدرن پیشرو است. ما اولین کسانی بودیم که نه تنها جلوه‌های ناسیونالیسم و نئونازیسم اوکراینی را احساس کردیم، بلکه شروع به اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه کردیم.»

او با اطمینان اظهار داشت که پس از جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق و مناطق خرسون و زاپروژیه ‒ که بخشی از منطقه تاریخی «نووسیبیرسک» هستند ‒ سایر مناطق اوکراین نیز «آزاد خواهند شد»:

«ما هنوز راه طولانی در پیش داریم تا مناطقی را که مدت‌هاست تحت دیکتاتوری رژیم اوکراینی قرار دارند، آزاد کنیم.»

به گفته وی، جمهوری خلق دونتسک تجربیات خود را در زمینه نازی‌زدایی جمع‌آوری کرده است و اکنون می‌خواهد آن را «نه تنها به اشتراک بگذارد، بلکه به روش‌های مختلف رسمی کند و به شکل توصیه‌های روش‌شناختی، مواد و مقررات اداری در اختیار قرار دهد». او همچنین اعلام کرد که به همین منظور، یک سال پیش مرکز بازپروری قومی-سیاسی در دانشگاه دولتی دونتسک تأسیس شد.

رئیس دانشگاه، سویتلانا بیسبالوا، در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که فاشیسم هرگز بدون جنگ شکست نخورده است، بلکه توسط تأثیر خارجی «نابود شده است».

همچنین معاون رئیس اداره ریاست جمهوری، سرگئی کیریچنکو، در کنفرانس شرکت کرد. وی در سخنرانی افتتاحیه خود، بر این نکته تأکید کرد که سرنگونی یادبودهای قهرمانان جنگ بزرگ میهنی در اوکراین، نشانه قطعی تأسیس یک رژیم نئونازی بوده است. حضور وی نشان داد که بازگشت اوکراین به حوزه نفوذ روسیه یک موضوع مهم دولتی است.

اما آیا این بازگشت به معنای نابودی زبان و فرهنگ اوکراینی است؟ این نظریه رایج در غرب است که روسیه می‌خواهد اوکراین و مردم اوکراین را «از بین ببرد». سخنرانان کنفرانس تأکید کردند که فرهنگ اوکراینی باید به حیات خود ادامه دهد، و به عنوان بخشی از قومیت روسی در حوزه فرهنگی روسیه ادغام شود. برای این کار، یک سیستم تربیتی خاص لازم است، زیرا در اوکراین یک نسل کامل رشد کرده است که آگاهی آنها توسط سم تبلیغات تحریف شده است. باید به مردم و به ویژه جوانان «تاریخ واقعی» را گفت. نازی‌زدایی باید نه تنها در جبهه، بلکه در آگاهی مردم نیز تکمیل شود. «این یک پروژه ‌ای برای دهه‌ها است.»

سخنرانان خاطرنشان کردند که هویت روسی در اوکراین تحت فشار نئونازیسم اوکراینی تقریباً به طور کامل نابود یا به شدت آسیب دیده است. نادی سلشکین استاد موسسه حقوق و امنیت ملی آکادمی ریاست جمهوری روسیه برای اقتصاد ملی و مدیریت دولتی، گفت که باید هویت فرهنگی و معنوی مردم روسیه را بازیابی کرد. بنابراین، نازی‌زدایی یکی از مهمترین فرآیندهای ارتباطی است. وی گفت که پس از احیای هویت فرهنگی و معنوی، استقلال اقتصادی نیز بازیابی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که دونتسک یک «محل قدرت» برای هویت روسی جدید است. این که این رویداد در چنین مکانی برگزار می‌شود، «اساساً خنده‌دار» است.

همچنین سؤال از مجازات عادلانه برای جنایات نیروهای مسلح اوکراین علیه غیرنظامیان، ذهن شرکت‌کنندگان را به خود مشغول کرد. هنوز باید مشخص شود که ایدئولوژی مخرب نئونازیسم چه نقشی در این امر ایفا کرده است. تقریباً روزانه، احکام بیشتری علیه نظامیان اوکراینی دستگیر شده صادر می‌شود که به قتل غیرنظامیان در حاشیه درگیری‌ها متهم می‌شوند. مقصران به حبس‌های طولانی محکوم می‌شوند. همچنین مقامات سابق رژیم کی‌یف، مانند نخست‌وزیر سابق آرسنی یاتسنیوک، اکنون در روسیه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. به آنها دستورات جنایتکارانه علیه غیرنظامیان دونباس نسبت داده می‌شود.

در این رابطه، می‌توان دو هدف عملیات نظامی روسیه را ‒ بی‌طرف‌سازی و نازی‌زدایی اوکراین ‒ مرتبط دانست. درهم شکستن ساختار نظامی اوکراین به طور عینی به معنای درهم شکستن فاشیسم نظامی اوکراین نیز هست، زیرا در اوکراین موفق شده‌اند نیروهای ملی‌گرای تهاجمی را مسلح کنند و ارتش و سرویس‌های ویژه را با عناصر فاشیستی ایدئولوژیک‌شده مخلوط کنند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress