گروه های مسلح فلسطینی به شدت به ارتش اسرائیل در غزه آسیب می رسانند

توسط کورنلیا کورنت

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

در ۷ اکتبر، حملات گروه‌های مقاومت فلسطینی به پایگاه‌های نظامی و همچنین مناطق مسکونی اسرائیل آغاز شد. این حملات که «عملیات انتفاضه طوفان الاقصی» نامیده شد، توسط ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام، اعلام شد. ابوعبیده در این بیانیه گفت که «ما آماده‌ایم مدت طولانی بجنگیم».

چهار هفته پس از آغاز جنگ زمینی، اسرائیل هیچ موفقیت نظامی به دست نیاورده است. ارتش اشغالگر نتوانسته است به مناطق پرجمعیت غزه نفوذ کند و یا مقاومت را به طور کامل سرکوب کند. در عوض، دستگاه تبلیغاتی اسرائیل با انتشار خبرهایی مانند کشف سلاح و تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی، تلاش می‌کند تا شکست خود را پنهان کند.

در همین حال، گردان‌های القسام نیز فیلم‌هایی از عملیات‌های خود منتشر می‌کنند. این فیلم‌ها شامل تصاویری از تانک‌های منفجر شده، حملات از پشت به گروه‌های نظامی اسرائیل، تجهیزات مصادره شده، لباس‌های خونین و کارت شناسایی‌های نیروهای اسرائیل است. در این فیلم‌ها، اهداف با یک مثلث قرمز مشخص شده‌اند.

گردان‌های القسام نیز آماری از تلفات نیروهای اسرائیل منتشر می‌کنند که با آمار رسمی ارتش اشغالگر تفاوت دارد. فایز الدویری، تحلیلگر نظامی شبکه الجزیره و افسر بازنشسته ارتش اردن، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، آمارهای گردان‌های القسام را تا حد زیادی تأیید می‌کند. او می‌گوید که از آغاز جنگ زمینی، حداقل ۳۰۰ خودروی نظامی و حدود ۴۰۰۰ نیروی اسرائیل کشته یا زخمی شده‌اند.

اسکات ریتر، تحلیلگر سابق سازمان سیا نیز در مصاحبه‌ای، وضعیت ارتش اسرائیل را «خیلی خوب» توصیف نکرد. او گفت که اکثر نیروهای اسرائیل تجربه جنگی خود را در روستاها و اردوگاه‌های پناهندگان در کرانه باختری رود اردن کسب کرده‌اند، جایی که دشمنان آنها عمدتاً نوجوانان غیرمسلح بوده‌اند.

از زمان عقب‌نشینی در سال ۲۰۰۵، ارتش اسرائیل دیگر در نوار ساحلی غزه حضور ندارد. بنابراین، شناخت محیط و زیرساخت‌ها، به‌ویژه مقاومت، صرفاً نظری است. در ویدئویی که اخیراً منتشر شده، یکی از مبارزان القسام ناامیدانه میگوید: «واقعیت کاملاً متفاوت از آنچه انتظار می رفت بود. او توضیح داد: «اسرائیلی ها لیاقت سختی‌های که من در تمرین هایم کشیدند را ندارند.» به‌رغم نظارت گسترده سرویس‌های مخفی اسرائیل و پرواز مداوم پهپادها بر فراز هر گوشه از نوار غزه، ظاهراً آموزش «عملیات طوفان الاقصی» بدون آنکه اسرائیل از آن بویی ببرد انجام شد.

این جنبش که به نام شیخ عزالدین قسام، پیشگام مقاومت ضد استعماری در منطقه و مبارز علیه اشغالگری بریتانیا نام‌گذاری شده است، بر این باور است که دفاع از خود در برابر ظلم و ستم، از سوی خداوند مجاز است. این جنبش که در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان بازوی نظامی «جنبش مقاومت اسلامی» تأسیس شد، تخمیناً بین ۳۰ تا ۵۰ هزار رزمنده در غزه دارد. بر اساس گزارش‌های غیرقابل تأیید، بیش از ۸۰ درصد از این رزمندگان، یتیمانی هستند که پس از مرگ والدینشان به مقاومت مسلحانه پیوسته‌اند.

این رزمندگان سرنوشت مشترکی با کل جمعیت نوار ساحلی غزه دارند. با دو سوم جمعیتی که به‌عنوان پناهنده از نسل‌کشی ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ (آغاز جنگ شش‌روزه) آمده‌اند، با کسانی که اعضای خانواده‌شان را در طول اشغال، اولین انتفاضه، جنگ‌های سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ از دست داده‌اند. این سرنوشت را با شبه‌نظامیان سایر گروه‌های مذهبی و سکولار، از جنبش جهاد اسلامی گرفته تا گردان‌های ابوعلی مصطفی جنبش فتح چپ‌گرا، شریک هستند. و سرانجام، هدف مشترکی: آزادی غزه با هر وسیله‌ای.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress