فعالان اوکراینی مرتبط با دولت ایالات متحده تظاهرات روز کهنه سربازان نازی را در خارج از کاخ سفید برگزار کردند

الکساندر روبین‌تشتاین

منتشر شده در گری‌زون

ترجمه مجله هفته

تجمع اخیرا در مقابل کاخ سفید با حضور نمادهای نازی توسط همان رسانه های جریان اصلی که روایت افزایش یهودستیزی را پیش می برند، کاملاً نادیده گرفته شده است. دو سازمان مستقر در واشنگتن در پس این رویدادها در یک رویداد مشابه در فوریه گذشته با دولت بایدن همکاری کردند.

در روز جانبازان، در ۱۱ نوامبر، رهگذران در خارج از دروازه‌های کاخ سفید با تابلوهای اعتراضی که نقش‌های Wolfsangel گرگ‌های نازی‌محور داشتند مواجه شدند و معترضان سلام‌های فاشیستی انجام دادند.

در حالی که این تجمع ممکن است از رادار مطبوعات اصلی دور افتاده باشد – یا عمداً نادیده گرفته شده است – صدای آمریکا (VOA) متعلق به دولت ایالات متحده پوشش گسترده ای را از طریق شعبه اوکراینی خود ارائه کرد. یکی از عکس‌های منتشر شده در داستان، رومن کاشپور، جانباز جنگ اوکراین را نشان می‌دهد که در کنار کاخ سفید ایستاده و سلام فاشیستی انجام می‌دهد. به طور حیرت انگیزی، عکس دوم گزارش ویدیویی این رسانه دارای یک Wolfsangel است.

شرکت کنندگان در این تجمع شعار دادند «قهرمانان ما را به خانه بیاورید!» و «روسیه را مجبور به پرداخت هزینه کنید!»

صدای آمریکا با سازمان‌دهنده این تجمع، نادیا شاپورینسکا مصاحبه کرد، که نکات صحبت او به گونه‌ای بود که انگار ممکن است از خود سفارت اوکراین آمده باشد: «پیام اصلی ما امروز خواستار آزادی زندانیان-مدافعان آزوفستال است. ما اکنون از ایالات متحده درخواست کمک می‌کنیم تا در اسرع وقت آنها را آزاد کنیم.»

شاپورینسکا در گذشته با دولت بایدن در ابتکارات گذشته همکاری مستقیم داشته است. همانطور که در The Grayzone فاش شد، او و گروهی از فعالان با روابط دیرینه با شبه نظامیان نئو نازی موفق شدند تا مقامات عالی رتبه دولت بایدن را برای سخنرانی در یک تجمع در فوریه گذشته گرد هم آورند.

دو گروه مستقر در واشنگتن که این تلاش‌ها را سازماندهی کردند، United Help Ukraine و US Ukrainian Activists، روابط نزدیکی با سفارت اوکراین دارند. US Ukrainian Activists توسط نادیا شاپورینسکا رهبری می شود، که او نیز بنیانگذار مشترک United Help Ukraine است. دومی توسط تانیا آلدو وزگلاویایاتسا بوجود آمده. در فوریه، گری‌زون گزارش داد که آلدو کارفرمای خود را کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در لینکدین ذکر کرده است – حسابی که او پس از آن زمان حذف کرده است.

در ماه اوت، شاپورینسکا توسط رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی به نشان افتخار اوکراین «مفتخر» شد. هنگامی که رئیس جمهور در ماه بعد از ایالات متحده بازدید کرد، او شخصاً این جایزه را به او اهدا کرد.

در فوریه گذشته، US Ukrainian Activists و گروه دیگری که توسط شاپورینسکا به نام United Help Ukraine تأسیس شد، یک تجمع به یادبود آغاز جنگ در اوکراین برگزار کردند که سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) سخنران اصلی آن بود. دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور اروپا و اوراسیا، کارن دانفرید و سایر مقامات محلی و فدرال نیز در این تجمع حضور داشتند.

همانطور که گری‌زون گزارش کرده است، از زمان کودتای میدان در سال ۲۰۱۴، آلدو و شاپورینسکا برای گروه‌های فاشیست اوکراینی از جمله گردان آزوف، گردان آیدار، سکتور راست و لژیون ملی گرجستان، کمک مالی جمع آوری می‌کنند و وکالت آنها را به عهده گرفتند. آلدو، که به نظر می‌رسد برای دولت ایالات متحده کار می‌کند، توسط سازمان خود، United Help Ukraine، به عنوان یک «خط اصلی واقعی» توصیف شده است – او پیرو و سازمان دهنده هواداران نازی در دوران جنگ جهانی دوم و قاتل جمعی یهودیان و لهستانی‌ها، استپان باندرا است.
در یک پست فیسبوک در سال ۲۰۱۵ که شامل عکسی از خود، شاپورینسکا و نماینده سازمان فاشیستی راست سکتور بود، آلدو نوشت: «ما از دمیترو یاروش حمایت می کنیم»، با اشاره به رهبر اول
ترانس ناسیونالیست این گروه که زمانی متعهد به «غیر روسی کردن» اوکراین شد. آلدو خودش و سایر فعالان محلی در این گروه را «شعبه راست سکتور واشنگتن» توصیف کرد.

شاپورینسکا یک بار میزبان یک کنسرت خیریه بود که در آن فرمانده جنگی گرجستانی ماموکا مامولاشویلی به عنوان مهمان افتخاری حضور داشت. گری‌زون اتهامات متعددی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط گروه مزدور مامولاشویلی، لژیون ملی گرجستان را مستند کرده است. این فرمانده جنگ شخصاً اشاره کرده است که اعدام زندانیان جنگی روسیه سیاست لژیون گرجستان است.

تنها چند ماه قبل از رویداد لژیون گرجستان، شاپورینسکا و شرکت او کنسرت خیریه دیگری برای گردان آزوف برگزار کردند. در آن زمان، آزوف توسط آندری بیلتسکی، یک جنگجوی آشکارا فاشیست که اخیراً در حال دریافت مدال تقدیر از زلنسکی فیلمبرداری شده بود، رهبری می شد. بیلتسکی متعهد شده است که «نژادهای سفید جهان را در یک جنگ صلیبی نهایی علیه سامی ها رهبری کند» و دشمن جنبش خود را یهودیان و نیروهای سیاسی تحت رهبری «اربابان واقعی» که اتفاقاً یهودی هستند، توصیف کرد.

در حالی که تمرکز جهانی از اوکراین به اسرائیل-فلسطین تغییر می کند، دولت بایدن آنچه را که «گام مهمی برای مقابله با یهودستیزی» توصیف می کند، برداشته است و انتقاد از نسل کشی در غزه را به عنوان نفرت ضد یهود معرفی می کند. در همین حال، دولت همچنان به نادیده گرفتن فاشیسم آشکار عوامل اوکراینی در مدار خود ادامه می دهد، حتی در حالی که مقامات ارشد سیاست خارجی را برای حضور در تجمعات خود می فرستد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress