غزه: بیمارستان اندونزی مورد هدف ارتش اسرائیل قرار گرفت. دیپلمات ها خواستار آتش بس شدند.

نوشته کارین لوکفلد

پس از تخلیه اجباری بخشی از بیمارستان شفا در شهر غزه در روز شنبه، ارتش اسرائیل روز دوشنبه بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه را نیز هدف قرار داد. بر اساس گزارش کارکنان بیمارستان، در جریان بمباران این کلینیک با توپخانه، ۱۲ نفر کشته شدند. گزارش ها حاکی است که بمباران آنقدر شدید بود که اجساد در مقابل ساختمان قابل بیرون آوردن از زیر آوار نبودند.

تانک ها و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل به سمت کلینیک در بیت لاهیا پیشروی کردند، که در سال ۲۰۱۶ با پول سازمان های امدادی اندونزی ساخته شده بود. این کلینیک دارای ۷۰۰ تختخواب است. رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، این حمله را «نقض آشکار حقوق بشر بین المللی» خواند و آنرا محکوم کرد. مارسودی گفت که همه کشورها، به ویژه کشورهایی که روابط نزدیکی با اسرائیل دارند، باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا «این جنایات را متوقف کند».

بر اساس گزارش کارکنان بیمارستان، در جریان این حمله ورودی و پنجره ها به طور هدفمند مورد هدف قرار گرفته اند. یک کارمند پزشکی به شبکه خبری قطری الجزیره گفت که این بیمارستان پر از بیماران و آوارگان داخلی بود که در آنجا پناه گرفته بودند. همه برای محافظت خود در مرکز ساختمان جمع شده بودند. بمباران بدون هشدار انجام شد و بخش جراحی را به قدری تخریب کرد که دیگر نمی توان عمل های جراحی انجام داد. کارکنان بیمارستان از سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست کمک کردند.

در شب دوشنبه در جنوب و مرکز نوار غزه نیز حملات دیگری به مردم صورت گرفت، در حالی که زندگی روزمره در غزه با ورود زمستان دشوار می شود. باران های شدید اردوگاه های موقت و ویرانه ها را زیر آب برد. در همین حال، نیروی هوایی اسرائیل مجدداً برگه های تبلیغاتی را بر فراز خان یونس در جنوب غزه پرتاب کرد. از مردم خواسته شد مناطق را ترک کنند و در جای دیگری به ایمنی برسند.
کارکنان سازمان ملل متحد هشدار می‌دهند که در غزه هیچ مکان امنی وجود ندارد. مدارس، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان توسط ارتش اسرائیل بمباران می‌شوند. سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان فلسطینی ۱۰۰۴ کارمند خود را در حملات ارتش اسرائیل از دست داده است. در آخر هفته، دو مدرسه دیگر سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان (UNRWA) بمباران شدند. در این حملات تا ۵۰ نفر کشته شدند.

وزارت بهداشت فلسطین تعداد کشته‌شدگان را از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۱۳۰۰۰ نفر اعلام کرده است که بیش از ۵۰۰۰ نفر از آنها کودکان هستند. تعداد مفقودشدگان نیز که در حملات به منازل مسکونی یا اردوگاه‌های پناهندگان زیر آوار مانده‌اند و نجات نیافته‌اند، بیش از ۴۰۰۰ نفر است.

وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، روز دوشنبه با مقامات ارشد کشورهای عربستان سعودی، مصر، اردن و فلسطین در پکن دیدار کرد. وزیر امور خارجه اندونزی نیز در این دیدار حضور داشت. وانگ یی گفت که آنها در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ غزه در اسرع وقت بحث کردند. چین از همه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس فوری حمایت خواهد کرد. هدف مقامات عربی همچنین از سرگیری روند سیاسی برای صلح پایدار در منطقه است. وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل باید برای جنایات خود در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی پاسخگو باشد. این هیئت روز سه‌شنبه در مسکو با وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، دیدار خواهد کرد. این سفر ابتکار عربستان سعودی است. آنها امیدوارند با گفتگوهای مستقیم با پنج وزیر امور خارجه کشورهای دائمی عضو شورای امنیت سازمان ملل، آتش‌بس فوری برقرار کنند.

آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، کومور و جیبوتی روز جمعه پس از الجزایر و کشورهای دیگر، شکایتی علیه اسرائیل به دلیل «جنایات علیه بشریت» در دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) در لاهه تسلیم کردند. از سال ۲۰۱۴ در دادگاه بین‌المللی کیفری یک شکایت علیه اسرائیل همچنان در باز بوده و در حال بررسی است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress