جنگ اسرائیل و فلسطین: نژادپرستی ضد مسلمانان در فرانسه با «معافیت کامل» افزایش یافته است

سامیا لوکمان
میدل ایست آی
ترجمه مجله هفته

مسلمانان فرانسه حمله حماس در اسرائیل را برای راه اندازی دور جدیدی از اتهامات یهودستیزانه را محکوم میکنند.

در ۲۷ اکتبر، یک زوج مولداوی که به طور نامنظم و احتمالا غیر قانونی در فرانسه زندگی می‌کردند، در حال که نقش ستاره‌های داوود روی دیوارهای یک اقامتگاه در منطقه ۱۰ پاریس می‌کشیدند دستگیر شدند.

چهار روز بعد، هنگامی که روزنامه نگاران در مورد این حمله از او سوال کردند، ژرالد درمانین، وزیر کشور که در آن زمان در یک مرکز جامعه یهودیان در هاتس دو سن بود، از این سوال طفره رفت و همزمان ابراز تاسف کرد که یهودستیزی «به شکل اسلام رادیکال و چپ افراطی» آشکار می شود.

روز بعد، دادستان دخالت این زوج مولداوی را در پرونده گرافیتی یهودی ستیز تایید کرد. دادستان همچنین اظهار داشت که این جرم همراه با سایر موارد مشابه (۲۵۰ تصویر یهودی ستیز در پاریس و حومه آن) به درخواست یک حامی خارجی انجام شده است.

به گزارش رسانه های فرانسوی، سرویس های اطلاعاتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این حوادث توسط روسیه سازماندهی شده است یا خیر.
با وجود این افشاگری ها، مسلمانان همچنان قربانی می شوند، به ویژه توسط راست افراطی.
از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که ۱۵۱۸ اقدام و بیانیه یهودستیزانه را ثبت کرده است که سه برابر بیشتر از کل حملات سال ۲۰۲۲ است.

جردن باردلا، رئیس گردهمایی ملی (که قبلا جبهه ملی بود)، بدون استناد به شواهد، چنین افزایش یهودستیزی را به ظهور ادعایی «اسلام سیاسی که در بسیاری از محله ها ریشه دویده است» نسبت می دهد.

با افزایش تنش ها در فرانسه در این مرحله به ویژه مرگبار درگیری اسرائیل و فلسطین، با مرگ ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل و کشته شدن بیش از ۱۲۰۰۰ فلسطینی در بمباران غزه، این ترکیب جامعه مسلمان را نگران می کند.
عبدالله زکریا، عضو رهبری شورای مسلمانان فرانسه (CFCM) و رئیس رصدخانه علیه اسلام هراسی (OCI)، آنچه را که او «ابزار خشونت در خاورمیانه برای تقویت نفرت علیه مسلمانان» توصیف کرد، محکوم کرد.

زکریا گفت: «ما می خواهیم اسامی متهمان [اقدامات یهودستیزانه] داده شود تا به ما گفته شود که آیا آنها واقعا مسلمانان فرانسوی هستند یا نژادپرست، فعالان جنبش های هویت یا خارجی ها.»

شورای مسلمانان فرانسه در بیانیه ای از شرکت در راهپیمایی علیه یهودستیزی و آزادی گروگان های اسرائیلی که توسط حماس بازداشت شده اند و به درخواست رؤسای سنا و مجلس ملی در روز یکشنبه ۱۲ نوامبر برگزار شد، خودداری کرد. شورای مسلمانان فرانسه از «ابتکاری که منجر به اتحاد نمی شود» انتقاد کرد زیرا «تجدید حیات اقدامات اسلام هراسی در فرانسه» را نادیده می گیرد.

زکریا افزود که بسیاری از مساجد و مسلمانان در فرانسه در معرض تهدیدات مستقیم قرار گرفته اند، از جمله در کانال های خبری و رسانه های اجتماعی، جایی که «روزانه نفرت بی نظیر علیه مسلمانان با معافیت کامل از مجازات بیان می شود.»
در کانال LCI در اواخر ماه اکتبر، پاسکال پری، مفسر، ادعا کرد که وجود «اسلام گرایی کوسکوس» مرتبط با «مناقشه تاریخی» بین یهودیان و مسلمانان است.
آرنو کلارسفلد، حقوقدان و قاضی فرانسوی-اسرائیلی در شورای دولتی، این احساسات را در CNEWS تکرار کرد و اظهار داشت که افزایش فعلی اقدامات یهودستیزانه «عمدتا از بخشی از جمعیت مسلمان است»
او گفت: «مسلمانان، که بسیاری از آنها در کارهای کارگری ساختمانی کار می کنند، به مواد منفجره دسترسی دارند، می توانند به سلاح گرم دسترسی داشته باشند. اگر فراخوانی برای کشتن یهودیان وجود داشت، ممکن است هر روز بتوانند وارد حمله شود.
اظهارات او در حال حاضر موضوع شکایت به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سمعی و بصری و دیجیتال (Arcom) است.

وکیل دعاوی استفن گش گش، یکی از وکلای درگیر در شکایت، در برابر ابراز تعجب به میدل ایست آی در مورد عدم واکنش شورای دولتی به این اظهارات گفت: «تحریک به نفرت نژادی در اظهارات ساخته شده توسط ارنو کارسفلد بسیار روشن است، گفت:»
این وکیل اظهار داشت: «واکنش مشابهی از سوی دولت فرانسه وجود ندارد زمانی که اظهارات مضر مسلمانان را هدف قرار می دهد.»

از سوی دیگر، رئیس مسجد بزرگ پاریس، شمس-ادینه حافظ، نگران «آزادی تدریجی» یک گفتمان ذات گرا، ننگ‌آور، نژادپرستانه و نفرت انگیز علیه مسلمانان در فرانسه است.

او در بیانیه‌ای که در ۲ نوامبر منتشر شد، از اظهارات رسواکننده و سرزنش آمیز» برخی چهره های سیاسی و رسانه‌ای که به نظر او قصد دارند هموطنان مسلمان ما را تحقیر کنند و آنها را از جامعه ملی حذف کنند هشدار داد.

رهبران سیاسی ساکت هستند

جمعی علیه اسلام هراسی در اروپا (CCIE)، یک سازمان مستقر در بلژیک که اخیرا یک دادخواست آنلاین خطاب به آرکوم راه اندازی کرده است، همچنین «رفتار رسانه ای برای جوامع مسلمان» را محکوم می کند.

در کنار سخنان نفرت انگیز، اقدامات اسلام هراسی از ۷ اکتبر گزارش شده است، مانند هدف قرار دادن محل یک انجمن فرهنگی فرانسه و ترکیه در لویت، جایی که دیوار با کلمات «مرگ بر اسلام» برچسب گذاری شده است.

در کننت، در آلپ-ماریتیم، در ۱۷ اکتبر، یک پیرمرد هفتاد ساله در حالی که به سمت مسجد می رفت، مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفت.
به گفته وکیل دعاوی گش گش، که پرونده را به عهده گرفته است، به مرد مسن با مشت و چکش حمله کرده‌اند. مهاجمان اظهارات نژادپرستانه ای کردند و فریاد زدند: «عرب کثیف، ما شما را تکه تکه می کنیم و به اورشلیم می فرستیم.»

چند روز بعد، سابرینا سبایحی، عضو پارلمان ائتلاف اکولوژی اروپا- سبزها-نوپس، در یک در X یک نامه تهدید آمیز خطاب به یک مسجد در نانتر، زادگاهش را نشان داد.

این نامه که با امضای «Les amis de Charles Martel» (دوستان چارلز مارتل) امضا شده است، با اشاره به رهبر فرانکی قرن هشتم که توسط محافل راست افراطی برای متوقف کردن پیشروی نیروهای اموی در پواتیه جشن گرفته شده است، به مسلمانان هشدار می دهد که مدارس، مکان های عبادت، کسب و کار و محله های آنها در صورت هدف قرار دادن نمادهای جمهوری فرانسه و دین مسیحی به آتش کشیده خواهد شد.

این نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «این نفرت انگیز است» و معتقد است که «اسلام هراسی در هفته های اخیر با سکوت رهبران سیاسی در حال پیش‌روی است.»

وزیر کشور که در نهایت به این حادثه واکنش نشان داد، آغاز تحقیقات را اعلام کرد. او همچنین تلاش کرد تا به مسلمانان فرانسوی اطمینان دهد و اظهار داشت که دولت از آنها به همان شیوه ای که سایر جوامع مذهبی محافظت می کنند، محافظت می کند. به گفته درمانین، «اقدامات ضد مسلمان بیشتری وجود دارد، اما قابل مقایسه با یهودستیزی نیست.»

با این حال، به گفته وینسنت گایسر، محقق CNRS و موسسه تحقیقات و مطالعات جهان عرب و مسلمان، با پیوند دادن «یهودی ستیزی و اسلام در محله ها» مقامات به تحقیر و آزار مسلمانان کمک می کنند.

او به میدل ایست آی توضیح می دهد: «تفسیرهای مذهبی از تعهد نسل های پس از استعمار طرفدار فلسطین، چارچوبی موثر و قانع کننده برای تفسیر فراهم می کند و با ایجاد نگرانی تصنعی این دو «رادیکالیسم» را به هم متصل می کند: اسلام گرایی و ضد صهیونیسم، که قرار است نفرت مشابهی از اسرائیل داشته باشند.»

این دانشمند علوم سیاسی همچنین خاطرنشان می کند که «تبدیل برخی محافل راست افراطی به موضع طرفدار اسرائیل» به عنوان وسیله ای برای «تسویه حساب با مسلمانان» و «تحکیم ایدئولوژی ضد عرب آنها» عمل می کند.

مارین لوپن، رئیس سابق راهپیمایی ملی، پس از حمله حماس به خود می بالید که «راهپیمایی ملی تنها جنبش سیاسی است که قادر به محافظت از هموطنان ما از ایمان یهودی در برابر خطر مرگبار ناشی از توسعه بنیادگرایی اسلامی است.»

در ۱۲ نوامبر، او در راهپیمایی علیه یهودستیزی شرکت کرد. اریک زمور، رئیس Reconquest (یک حزب راست افراطی)، که او نیز راهپیمایی کرد، ادعا کرد که «افزایش یهودستیزی ارتباط با افزایش مهاجرت اعراب و مسلمانان دارد».

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress