جنگ در خاورمیانه: قتل عام در حمله اسرائیل به مدرسه گزارش مبادله زندانیان

نوشته گریت هوکمن

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

در حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه تحت مدیریت سازمان بین‌المللی امداد و نجات ملل متحد (UNRWA) در غزه، به گفته خبرگزاری فلسطینی وفا، ده‌ها غیرنظامی کشته شدند، که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند. صدها خانواده در مدرسه فخریه در اردوگاه پناهجویان جبالیا پناه گرفته بودند، با این تصور اشتباه که بمب‌افکن‌های اسرائیل یک تأسیسات سازمان ملل را مورد عفو قرار خواهند داد.

گفته می‌شود که بیش از صد نفر مجروح به بیمارستان اندونزی در شمال نوار ساحلی منتقل شدند. اکثر بیمارستان‌های غزه دیگر کار نمی‌کنند و بیمارستان اندونزی نیز ظرفیتش پر شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه گزارش داد که ارتش اسرائیل برای اولین بار با دو لشکر زرهی وارد اردوگاه جبالیا و مناطقی از شهر غزه – سایتون، ریمال و شیخ ادجلین – شده است.

یک هیئت از سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز شنبه برای یک ساعت بیمارستان شفا در شهر غزه را که توسط ارتش اسرائیل تسخیر شده بود، بازرسی کرد و آن را یک «منطقه مرگ» نامید. گفته می‌شود که در ورودی بیمارستان یک گور دسته‌جمعی با بیش از ۸۰ جنازه وجود دارد. در دو تا سه روز گذشته به دلیل محاصره، خدمات پزشکی به طور گسترده‌ای متوقف شده است. وفا به نقل از سخنگوی هیئت گفت، در حال حاضر هنوز ۲۵ پزشک و پرستار و ۲۹۱ بیمار در بیمارستان شفا هستند. «درد و رنج غزه نیاز به یک واکنش بشردوستانه فوری و ملموس دارد».

ارتش اسرائیل حمله به بیمارستان الشفا را با این ادعا که جنگجویان حماس در میان بیماران مخفی شده اند و زیر بیمارستان یک مرکز فرماندهی ایجاد کرده‌اند، توجیه کرد. ارتش برای اثبات ادعای خود، یک تونل و تجهیزات نظامی را به رسانه‌ها نشان داد.

شبکه خبری آمریکایی CNN فیلم‌هایی را که ارتش اسرائیل در تاریخ ۱۵ نوامبر در اینترنت منتشر کرده بود، با فیلم‌هایی که بعداً توسط رسانه‌ها منتشر شد، مقایسه کرد. CNN در گزارش خود در روز شنبه نتیجه گرفت که در فیلم‌های BBC و Fox News سلاح‌های بیشتری نسبت به فیلم ارتش اسرائیل دیده می‌شود. این امر احتمال این را مطرح می‌کند که سلاح‌ها پس از حمله به بیمارستان اضافه شده باشند.

ارتش اسرائیل در پاسخ به ادعای CNN مبنی بر دستکاری رسانه‌ها، گفت که این ادعا نادرست است. ارتش گفت: «ما با شفافیت کامل عمل می‌کنیم و در عین حال امنیت و آمادگی نیروهای خود را حفظ می‌کنیم.»

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست در روز شنبه، مذاکرات میان قطر، اسرائیل ، ایالات متحده و حماس برای برقراری آتش‌بس موقت پیشرفت زیادی داشته است. طبق این گزارش، حمای در ازای یک آتش‌بس پنج روزه، حداقل ۵۰ نفر از حدود ۲۴۰ گروگان، عمدتاً زنان و کودکان را آزاد خواهد کرد. روزنامه واشنگتن پست به منابع ناشناس که در مذاکرات شرکت دارند، استناد می‌کند.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ، این اطلاعات را رد کرد. وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل در روز یکشنبه گزارش داد که هیچ توافقی حاصل نشده است. به نظر می‌رسد که کابینه اسرائیل در این مورد اختلاف نظر دارد که آیا حمله باید با شدت سابق ادامه یابد یا مهم‌تر است که گروگان‌ها نجات یابند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress