درباره مسئله صحرای غربی و جنگ با مراکش.
گفتگو با صالح سیدمصطفی
صالح سیدمصطفی معاون نماینده جبهه پولیساریو در آلمان است
مصاحبه: کارملا نگرته

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

آخر هفته در مادرید تظاهراتی برای برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت صحرای غربی برگزار شد. نظر شما در مورد این تظاهرات چیست؟

«این یک اقدام مهم در حمایت از مردم صحرای غربی بود. این راهپیمایی توسط جنبش همبستگی و جامعه صحرای غربی در اسپانیا برگزار شد. تاریخ این راهپیمایی با قرارداد شرم آور و غیرقانونی مادرید در سال ۱۹۷۵ همزمان است. در این راهپیمایی چندین سیاستمدار از جمله یولیانا دیاس، معاون دوم نخست وزیر اسپانیا و رهبر ائتلاف چپ «سومار»، و دیگر نمایندگان مجلس و اعضای جامعه مدنی شرکت کردند. حضور خانم دیاس بازتاب تعهد او به تدوین یک برنامه جامع برای حقوق مردم صحرای غربی است، همانطور که او چند روز پیش در یک دیدار با هیئت ما قول داده بود.»

جبهه پولیساریو چگونه به توافق حاصل شده در مذاکرات ائتلاف بین «سومار» و حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) در مورد مسئله صحرای غربی نگاه می کند؟

«در ابتدا، حزب پودموس که با «سومار» ائتلاف کرده بود، در برنامه کاری خود قبل از انتخابات، یک موضع حمایت از صحرای غربی داشت. اما پس از انتخابات، با همکاری با دولت PSOE، مسیر دیگری را در پیش گرفت. این برای ما یک ناامید کننده است. اسپانیا مسئولیت قانونی، سیاسی و اخلاقی نسبت به مردم صحرای غربی دارد، زیرا طبق سازمان ملل، قدرت اداری صحرا را بر عهده دارد.»

آیا در سطح اروپا اتفاقی در حال وقوع است؟

«در تاریخ ۲۴ و ۲۵ اکتبر، رسیدگی به پرونده ما در دادگاه اروپایی دادگستری برگزار شد، با جبهه پولیساریو در یک طرف و کمیسیون اروپا در طرف دیگر. بار دیگر مشخص شد که چه کسی حق دارد. دادستان کل دادگاه چندین بار از کمیسیون در مورد احکام قبلی دادگاه پرسید. در این احکام، به صراحت آمده است که برای هرگونه توافق با مراکش در مورد صحرای غربی، موافقت مردم صحرای غربی ضروری است.»

بیش از ۱۲ سال است که ما در محدوده حقوقی در لوکزامبورگ می‌جنگیم و قانونی بودن توافق‌نامه‌های ماهیگیری و حمل و نقل هوایی بین اتحادیه اروپا و مراکش را به چالش کشیده‌ایم و چندین بار حق را به دست آورده‌ایم. انتظار می‌رود در ماه مارس حکمی در سطح اتحادیه اروپا صادر شود.

چرا در اتحادیه اروپا اراده سیاسی برای حمایت از خواسته شما وجود ندارد؟

چون مراکش سه چیز دارد که می‌تواند اتحادیه اروپا را با آن‌ها تحت فشار قرار دهد: مهاجرت، تروریسم و مواد مخدر. فرانسه، عضو شورای امنیت سازمان ملل، به طور قاطعانه تصمیماتی را که علیه مراکش است، مسدود می‌کند. ما در سال ۱۹۹۱ یک آتش‌بس با مراکش امضا کردیم، با این شرط که به سرعت یک همه‌پرسی در مورد استقلال برگزار شود. این را مراکشی‌ها – با کمک فرانسه – در سازمان ملل مسدود کردند.

الجزایر در سطح سازمان ملل چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

الجزایر از ژانویه ۲۰۲۴ به مدت دو سال عضو شورای امنیت خواهد بود. سیاستمداران الجزایری بارها تأکید کرده‌اند که می‌خواهند اصلاحاتی را آغاز کنند تا آفریقا، مانند سایر مناطق جنوب جهان، در سازمان ملل صدایی داشته باشد. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که دو خواسته وجود دارد که از آنها حمایت خواهند کرد: مبارزه برای خود تعیین سرنوشت فلسطین و صحرای غربی.

در کشور شما بار دیگر جنگ در جریان است، چرا ما این را در رسانه‌ها نمی‌بینیم؟

در اسپانیا این موضوع بیشتر در رسانه‌های جایگزین مطرح می‌شود. این منطقی است، زیرا به عنوان یک قدرت استعماری سابق، نزدیک‌تر به این موضوع است. بسیاری از ما در آنجا زندگی می‌کنیم. از سه سال پیش دوباره جنگ در جریان است. مأموریت سازمان ملل «مینورسو» در صحرای غربی از ۳۳ سال پیش مأموریت سازماندهی یک همه‌پرسی در مورد استقلال را دارد. مراکش به لطف روابط دیپلماتیک جدید خود با اسرائیل اکنون می‌تواند سلاح‌های جدید بخرد، از جمله پهپاد. از سال ۲۰۲۰ از اینها استفاده می‌کنند و با آن‌ها نیروهای ما و همچنین غیرنظامیان را مورد حمله قرار می‌دهند. این جنایات جنگی هستند که ما آنها را به دادگاه خواهیم برد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress