واکنش کودکان فلسطینی پس از حمله اسرائیل به خانه ای در خان یونس در جنوب نوار غزه در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ (رویترز)



جنگ اسرائیل و فلسطین: حمله هوایی اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در روز ویرانگر حملات، دست کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت.

میدل ایست آی

فلسطینیان در شمال و جنوب غزه هدف بمباران بی امان قرار گرفتند، بیماران نیز مجبور به ترک بیمارستان الشفا با ویلچر و تخت شدند.

به گفته یک مقام بهداشتی، در یک روز ویرانگر دیگر از حملات اسرائیل به فلسطینیان در منطقه محاصره شده، حمله هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای در شمال غزه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، «حداقل ۵۰ نفر» را کشته است. (روایت‌های دیگر تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی تعداد کشته شدگان را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.)

تصاویر گرافیکی پخش شده توسط الجزیره در روز شنبه تعداد زیادی اجساد بی جان را در پی حمله به مدرسه الفاخوره که توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (Unrwa) اداره می شود، نشان می دهد.

صدها فلسطینی از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

این مدرسه که در اردوگاه آوارگان جبالیا قرار دارد، قبلاً در اوایل ماه جاری مورد حمله قرار گرفته بود و قبلاً در جریان تشدید خشونت‌ها در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ توسط نیروهای اسرائیلی هدف قرار گرفته بود.

همان مقام به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله دیگری از سوی اسرائیل به ساختمانی در این اردوگاه باعث کشته شدن ۳۲ نفر از یک خانواده شد.

وزارت بهداشت فهرستی از 32 نفر از اعضای خانواده ابوحبل را منتشر کرد که در این حمله کشته شدند که ۱۹ نفر از آنها کودک بودند.

یک منبع پزشکی به الجزیره گفت، در دیگر نقاط شمال غزه، دست کم ۶۳ فلسطینی هنگام ورود به بیمارستان اندونزی در سحرگاه روز شنبه جان باختند.

حمله به اردوگاه جبلیه به دنبال یک سری حملات مرگبار توسط ارتش اسرائیل در شمال این منطقه از جمله در بیت لاهیا، بیت حانون و شهر غزه صورت گرفت.

ارتش اسرائیل همچنین حملات ویرانگری را در جنوب غزه انجام داد که با وجود دستورات مکرر اسرائیل برای فرار یک میلیون فلسطینی در شمال غزه، هفته‌هاست هدف قرار گرفته است.

حداقل ۲۶ نفر در حمله هوایی اسرائیل به محله ای مسکونی در خان یونس در ساعات اولیه روز شنبه کشته شدند. کودکان نیز در میان کشته شدگان بودند.
مقامات بهداشتی بیمارستان ناصر غزه گفتند که بعد از ظهر، ارتش به خانه ای در غرب خان یونس حمله کرد و ۱۵ نفر را کشت.

به گفته مقامات بهداشتی، در دیگر نقاط جنوب، حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در دیرالبلاح شش فلسطینی را کشت.

تعداد کشته شدگان فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه غزه در شش هفته گذشته از ۱۲۰۰۰ نفر گذشت که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن و کودک هستند.

این حمله پس از حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر انجام شد که با کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی پایان یافت. حدود ۲۴۰ نفر نیز به اسارت به غزه برده شدند.

در بخش شمالی شهر غزه، اکثر بیماران بیمارستان الشفاء – بزرگترین مجتمع پزشکی در این منطقه – توسط ارتش اسرائیل بیرون رانده شدند.

دکتر منیر البرش، مدیر کل وزارت بهداشت فلسطین، به الجزیره گفت که افرادی که در داخل آن بودند مجبور شدند پرچم های سفید را در حالی که در یک صف با تانک ها و سربازان اسرائیلی در دو طرف راه می رفتند، برافراشتند.

برش گفت: «بسیاری از بیماران را روی ویلچر یا تخت غلتان می‌گذاشتند. اعضای خانواده مجبور می‌شدند فرزندان یا والدین زخمی خود را حمل کنند.» این ها صحنه های وحشتناک و بی سابقه ای هستند.»

حوالی ظهر، ۱۲۰ بیمار از جمله نوزادان نارس هنوز در بیمارستان بستری بودند.

پنج پزشک و چند پرستار نیز برای تسهیل تخلیه مجروحان باقی مانده، منتظر کمک سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ بودند.

بورش در میان کسانی بود که به زور از آنجا خارج شدند و حداقل دو کیلومتر پیاده روی کرده بود. او گفت که برای ادامه کار به بیمارستان اندونزی منتقل شده است.

ارتش اسرائیل بامداد شنبه در بیانیه ای دستور تخلیه را تکذیب کرد. در عوض مدعی شد که مدیر بیمارستان خواستار ایجاد یک «محور امن» برای فرار پناهندگان در این مرکز شده است.

پزشکان و مقامات بهداشتی الشفاء روایت اسرائیل از وقایع را به شدت تکذیب کردند.

اسماعیل الثوابطا، سخنگوی دفتر رسانه های فلسطینی در غزه، گفت که افراد داخل با تهدید اسلحه مجبور به ترک آن شدند.

وی افزود که بسیاری از کسانی که فرار می کنند در معرض خطر مرگ قریب الوقوع هستند زیرا «به مراقبت های پزشکی سریع نیاز دارند».

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress