نخست وزیر ارمنستان: آذربایجان ظاهراً در حال آماده سازی جنگ جدیدی است

ترجمه مجله هفته

به گزارش رسانه‌های روسی، نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان غربگرا، نشانه هایی از این موضوع را می بیند که آذربایجان در حال آماده سازی برای جنگ جدیدی است. به گفته وی، باکو علناً اصول توافق شده قبلی برای صلح را پنهان می کند و ارمنستان را «آذربایجان غربی» می نامد.

پاشینیان در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست پاییز مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) گفت: اقدامات آذربایجان شبیه تلاش برای آماده سازی جنگ جدید با ارمنستان است. وی افزود: باکو هرگز به سه اصل عادی سازی روابط با ایروان که تحت میانجیگری اتحادیه اروپا توافق شده بود، اشاره نمی کند و این امر فضای بی اعتمادی را تشدید می کند. علاوه بر این، باکو ارمنستان را در بالاترین سطح «آذربایجان غربی» می نامد، که توسط رسانه های دولتی نیز مورد استقبال قرار می گیرد. پاشینیان تأکید کرد:

«از نظر ما، این شبیه آماده سازی برای جنگ جدید، یک تهاجم نظامی جدید علیه ارمنستان است و یکی از موانع اصلی پیشرفت روند صلح است.»

پاشینیان سه شرط برای حل و فصل مسالمت آمیز با آذربایجان را اعلام کرد

پاشینیان سه شرط برای حل و فصل مسالمت آمیز با آذربایجان را اعلام کرد

آذربایجان و ارمنستان از چند سال پیش در حال مذاکره بر سر یک معاهده صلح هستند. پاشینیان در بهار از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی از آذربایجان سخن گفت. آذربایجان در سپتامبر یک عملیات نظامی انجام داد و سپس کنترل منطقه را به دست گرفت. ایروان در درگیری ها شرکت نکرد.

پاشینیان در ماه اکتبر سه اصل توافق شده برای صلح و عادی سازی روابط با آذربایجان را اعلام کرد:

ارمنستان و آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت می شناسند. ارمنستان مساحتی برابر با ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع و آذربایجان مساحتی برابر با ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع دارد.
طرفین توافق می کنند که مرزها را بر اساس اعلامیه آلماتا در سال ۱۹۹۱ ترسیم کنند (سندی که توسط جمهوری های سابق شوروی امضا شد و در آن از جمله تمامیت ارضی مرزها به رسمیت شناخته می شود).
ارتباطات منطقه ای بر اساس صلاحیت حاکمیتی طرفین افتتاح می شود و بر اساس اصل برابری و مساوات عمل می کند.
الهام علیف، رئیس جمهور آذربایجان، در ماه اکتبر اعلام کرد که در صورت موافقت ایروان، «کار فعال» بر روی یک پیمان صلح با میانجیگری گرجستان با ارمنستان آغاز خواهد شد. در عین حال، او در نشستی با پاشینیان که قرار بود در گرانادا (اسپانیا) با حضور فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار شود، شرکت نکرد. نشست دیگری از وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان نیز در ماه نوامبر برگزار نشد. قرار بود این نشست در واشنگتن برگزار شود، اما باکو به دلیل حمایت ایالات متحده از «جدایی طلبان» در قره باغ آن را لغو کرد.

علیف اعلام کرد که باکو به جنگ جدیدی نیاز ندارد. آذربایجان به دنبال صلح و عادی سازی روابط با ارمنستان است، این موضوع را چکیمت گادجیف، معاون (آجودان) علیف، در ۱۶ نوامبر در حساب X خود (قبلاً توییتر) منتشر کرد. او در ۱۸ نوامبر اعلام کرد که هر فرآیند صلحی به مشارکت هر دو طرف نیاز دارد و ایروان باید «اقدامات مثبت و خوبی» نشان دهد. گادجیف افزود:

«ما نسخه پنجم نهایی پیمان صلح را به ارمنستان ارائه داده ایم، اما پس از دو ماه هنوز پاسخی نداده است.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress