دادگاه محاصره کوبا توسط آمریکا را محکوم کرد. قضات از نسل کشی صحبت می کنند

نویسنده: نیک براونز، بروکسل

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

ایالات متحده با بیش از ۶۰ سال تحریم کوبا، حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. این نتیجه دادگاه بین‌المللی علیه تحریم بود که رئیس آن، نورمن پش، حقوقدان بین‌المللی اهل هامبورگ، روز جمعه در ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل اعلام کرد.

در آنجا، طی دو روز، شاهدان و کارشناسان در مورد تأثیرات تحریم بر سیستم بهداشتی، کشاورزی و علم کوبا به دلیل کمبود دارو یا کود صحبت کردند، و همچنین در مورد مشکلات انجام معاملات و انتقال بانکی با کوبا، زیرا بانک‌های اروپایی از قوانین ایالات متحده پیروی می‌کنند. ریکاردو آوالاس نونز، حقوقدان اداری پرتغالی، به عنوان یکی از قضات، خلاصه کرد: «شهادت‌ها یک حمله هماهنگ به جامعه کوبایی را نشان دادند، با هدف جلوگیری از توسعه کشور.»

قضات همچنین گفتند که تحریم که همچنین به حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجاوز می‌کند، نقض توافق‌های اقتصادی بین‌المللی است.

پش گفت که تحریم با هدف اعلام شده سرنگونی نظام، یک شکل غیرقانونی جنگ‌افروزی است. این امر مستقیماً و غیرمستقیم منجر به مرگ بسیاری از انسان‌ها می‌شود. قضات همچنین تحریم را طبق تعریف سازمان ملل، مصداق نسل‌کشی می‌دانند.

دادگاه حکم داد که قوانینی مانند قانون هریس-بورتون ایالات متحده از سال ۱۹۹۶ غیرقانونی هستند و باید لغو شوند و ایالات متحده باید به کوبا برای خسارات وارد شده غرامت بپردازد.

این حکم که توسط حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۲۱ کشور با شعارهای «کوبا بله! تحریم نه!» مورد تشویق قرار گرفت، به اندازه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تحریم با ۱۸۷ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف دو هفته پیش، الزام‌آور نیست. با این حال، فرناندو گونزالس، رئیس مؤسسه دوستی بین‌المللی کوبا (ICAP)، گفت که این حکم یک ابزار مفید برای مرحله جدید حقوقی این مبارزه داوود در برابر جالوت است.

دانیلا داهن، روزنامه‌نگاری که به عنوان تنها غیرحقوقدان در دادگاه حضور داشت، به روزنامه جوان جهان گفت: «این دادگاه به ما کمک می‌کند تا کوبا را در میان همه بحران‌های دیگر فراموش نکنیم. زیرا در کوبا هم کودکان می‌میرند – بر اثر تحریم.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress