حمله نیروهای اسرائیلی به مناطق اطراف بیمارستان شیفا شهر غزه، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳



نوشته ویت رید

منتشر شده در گریزون

ترجمه مجله هفته

در حالی که اسرائیل بیمارستان الشفا در غزه را مورد حمله قرار می‌دهد، دولت بایدن ادعا می‌کند که حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه‌های نظامی استفاده می‌کند. بار دیگر، به نظر می‌رسد ادعاهای واشنگتن بیشتر بر تبلیغات مشکوک اسرائیلی استوار است تا بر تحلیل‌های واقعی و مستقل.

با یورش نیروهای اسرائیلی به بیمارستان‌های الشفا و الرنتیسی در نوار غزه ، ایالات متحده و اسرائیل ادعاهای خود را که حماس در زیرزمین بیمارستان‌های نوار غزه «مرکز فرماندهی» دارد، دو برابر کرده است، حتی پس از اینکه ادعاهای ساختگی تل آویو به طور کامل رد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «می‌توانم در حضور شما تأیید کنم که ما اطلاعاتی در مورد این داریم که حماس و جبهه اسلامی فلسطین برخی از بیمارستان‌های نوار غزه، از جمله الشفا، و تونل‌های زیر آن را برای پنهان کردن و پشتیبانی از عملیات نظامی خود و گرفتن گروگان استفاده کرده‌اند.»

ادعای کربی تکرار ادعای مشاور امنیت ملی، جک سالیوان بود که مدعی شده بود «گزارش‌های عمومی نشان می‌دهند که حماس بیمارستان‌ها را، همراه با بسیاری از دیگر تأسیسات غیرنظامی، برای فرماندهی و کنترل، ذخیره‌سازی سلاح و اسکان جنگجویان خود استفاده می‌کند.»

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، روز ۱۴ نوامبر به خبرنگاران گفت که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده نه «نیروهای زمینی» دارند و نه ابزارهای اطلاعاتی که قادر به جمع‌آوری مستقل اطلاعات از یا در مورد الشفا باشند. در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات جاسوسی منتشر شده توسط کربی و سالیوان از «شرکای اسرائیلی» واشنگتن سرچشمه گرفته است، او از پاسخ خودداری کرد. با این حال، او به شدت تاکید کرد که اطلاعات جاسوسی منتشر شده بشدت جنبه سیاسی داشته است.

https://x.com/MaxBlumenthal/status/1724670045538672934?s=20



سینگ تأکید کرد: «این اطلاعات جدیدی است که ما فکر می‌کردیم مهم است، زیرا سوالات زیادی در مورد بیمارستان و نحوه کار حماس وجود داشت، و بنابراین مهم بود که آنها را منتشر کنیم.»

حماس استفاده از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی را رد می‌کند و کارکنان بهداشتی محلی و هم سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی این ادعای حماس را تأیید می‌کنند. «من از این ادعاهای [اسرائیلی] که مقرهای حماس در [بیمارستان‌ها] وجود دارد، خسته شده‌ام»، دکتر مادس گلیبرت، پزشک نروژی، روز ۱۲ نوامبر به الجزیره گفت. گلیبرت، که در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ چندین هفته عمل‌های جراحی نجات‌بخش را در الشفا انجام داد، خاطرنشان کرد: «همانطور که صد بار گفته‌ام… ما هرگز افراد ارشد حماس را در الشفا ندیده‌ایم»، و افزود: «ما می‌توانستیم آزادانه حرکت کنیم.»

با این حال، این امر اسرائیلی ها را از حمله به این تأسیسات آنهم با تمام قدرت باز نداشت. هنگامی که اسرائیلی ها روز سه شنبه با حمایت قاطع دولت بایدن بیمارستان الشفا را محاصره کردند، روزنامه نگاران را خارج از مرکز بازداشت کردند و آوارگان را به زور از محل تخلیه کردند، پزشکان بیمارستان مجبور شدند نوزادان را از بخش مراقبت های ویژه از یک بخش بیمارستان به بخش دیگر منتقل کنند. آنهم برای نجات زندگی آنها. به دلیل کمبود سوخت، بسیاری از این نوزادان قبلاً از اکسیژن حیاتی محروم شده بودند.

در همین حال، اسرائیلی ها نتوانستند هیچ گروگانی را در بیمارستان یا اطراف آن پیدا کنند. رادیو ارتش اسرائیل در ۱۵ نوامبر گزارش داد: «هیچ نشانه ای از حضور گروگان در داخل بیمارستان وجود ندارد».

عملیات تبلیغاتی دروغین سیستماتیک اسرائیل توسط ایالات متحده به عنوان «جنگ مه‌آلود» رد شد

اسرائیلی ها و مقامات آمریکایی هنوز هیچ مدرکی ارائه نکرده اند که نشان دهد حماس یک «مرکز فرماندهی» در زیر الشفا اداره می کند. ویدیویی که توسط ارتش اسرائیل منتشر شد و ظاهراً قرار بود ثابت کند که حماس گروگان هایی را در زیرزمین بیمارستان کودکان الرنتیسی، آخرین مرکز پزشکی باقیمانده در غزه با بخش سرطان کودکان، نگهداری می کند، چندان قانع کننده نبود.

در این ویدیو، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل ، دریادار دانیل هاگاری، ادعا می کند که آنچه شبیه یک پناهگاه ضد هوایی برای کودکان کوچک به نظر می رسد، در واقع یک اتاق شکنجه حماس است و به چنین اشیایی به عنوان بطری شیر بچه و لباس زن اشاره می کند. در یک لحظه به یاد ماندنی و مورد انتقاد گسترده، هاگاری اصرار داشت که روزهای هفته نوشته شده به زبان عربی روی یک تقویم در واقع نام «تروریست ها» هستند که قرار است گروگان های اسرائیلی را که ظاهراً در آنجا زندانی هستند، محافظت کنند.

https://x.com/ytirawi/status/1723395013772497329?s=20



ارتش اسرائیل از آن زمان تلاش کرده است این فریب را به عنوان «خطای ترجمه» کم اهمیت جلوه دهد.

این تنها دور اول کمپین جعلی اخبار تل آویو نبود. در هفته‌های پس از حمله شوک‌آور گروه‌های مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر، مادران عرب‌زبان در رسانه‌های اجتماعی از ضبط‌های صوتی که به طور منظم توسط اسرائیل منتشر می‌شدند، که ظاهراً حماس را در حال بحث لذت‌بخش در مورد جنایات جنگی نشان می‌داد، تمسخر می‌کردند.

تنها در ماه نوامبر، حساب های رسمی رسانه های اجتماعی اسرائیل مجبور شدند ادعای نادرست خود را اصلاح کنند. ویدیویی که یک زن گریان را نشان می دهد که در حال توصیف نحوه بیرون کشیدن جسد متورم پسرش از خیابان های غزه است، توسط سفارت اسرائیل در ایالات متحده دستکاری شد که با زیرنویس های جعلی ادعا کرد که حماس مسئول این جنایت است. پس از پیگیری، سفارت این پست را حذف کرد.

در همان هفته، مهمترین حساب دولتی اسرائیل در توییتر مجبور شد ادعای نادرست خود را مبنی بر اینکه «AP، CNN، NY Times و Reuters خبرنگارانی داشتند که در کشتار ۷ اکتبر با تروریست های حماس همکاری می کردند» حذف کند، دروغ بزرگی که نیویورک تایمز آن را محکوم کرد. دروغی «وقاحت بار» که جان خبرنگاران خارجی را در اسرائیل و غزه «به خطر» میندازد.
چند روز بعد، حساب توییتر رسمی اسرائیل به زبان عربی، تصاویری از زنی را که لباس پرستار به تن داشت و ادعا می کرد پرستار بیمارستان الشفا در غزه است، حذف کرد. این زن، حماس را به سرقت سوخت و دارو متهم کرده بود. سایر پزشکان و پرستاران این بیمارستان به خبرنگار یونس طراوی گفتند: «ما این زن را نمی شناسیم. او هرگز اینجا کار نکرده و ما او را در بیمارستان ندیده ایم.»

کاربران رسانه های اجتماعی ادعا کردند که این زن، هانا ابوطبول، بازیگر اسرائیلی است که به صورت پاره وقت به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی برای شرکت اسرائیلی به نام آیش اینترنشنال کار می کند که با وزارت امور خارجه اسرائیل همکاری می کند. ابوطبول حضور خود در این ویدیو را رد می کند.

در ۱۰ نوامبر، هماهنگ کننده اقدامات دولتی اسرائیل در مناطق (COGAT) ادعا کرد که حماس «دیشب داخل بیمارستان اندونزی» بوده است. این ادعا بر اساس ویدیویی بود که ظاهراً یک اسلحه در آن دیده می شد. یک ناظر که خاطرنشان کرد که این شی در واقع یک چماق بود، از روایت رسمی اسرائیل حذف شد.

در طول حمله خونین به نوار غزه، مقامات آمریکایی همواره ادعاهای اسرائیل را تایید کردند و حتی بهانه های تل آویو را تکرار کرده اند. پس از ادعای پس گرفته شده بایدن مبنی بر دیدن «تصاویر تایید شده از تروریست ها که کودکان را سر می برند»، مقامات آمریکایی همچنان نشان می دهند که آمادگی قابل توجهی برای کنار آمدن با دولت اسرائیل و تکرار استدلال های آن دارند.

در یک کنفرانس خبری در ۱۴ نوامبر، یک خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه، متیو میلر، در مورد انتشار «اطلاعات نادرست» معمول توسط دولت اسرائیل سوال کرد. میلر در پاسخ گفت که اسرائیل نوع اطلاع رسانی را به عنوان یک ویژگی اجتناب ناپذیر «جنگ مه آلود» توصیف کرده است.

سخنگوی تاکید کرد: «در جنگ مه آلود، از هزاران مایلی دورتر روی این سکو که ایستاده‌ام ، من هیچ وسیله، منبعی و راهی برای ارزیابی مستقل ادعاهای مختلف ندارم.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress