محاکمه واشنگتن در بروکسل به دلیل تحریم های کوبا

نوشته اینا سمبدنر، بروکسل

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، سالن جلسات آلسیدو دی گاسپری در پارلمان اروپا در بروکسل با شعار «کوبا را آزاد بگذارید!» میزبان یک دادگاه بین‌المللی برای صدور حکم علیه تحریم اقتصادی، مالی و تجاری غیرقانونی و بیش از ۶۰ ساله ایالات متحده علیه کوبا خواهد بود. به این مناسبت، یک هیئت بین‌المللی متشکل از شش قاضی منصوب شده است که شهادت شاهدان را خواهند شنید و شواهدی از سیاست مخرب ایالات متحده علیه کوبا جمع‌آوری خواهند کرد. ریاست این هیئت بر عهده نورمن پش، حقوقدان بین‌المللی اهل هامبورگ، و دادستان کل جان فرمون، وکیل بلژیکی و رئیس اتحادیه بین‌المللی وکلای دموکرات (IADL)، یکی از انجمن‌های حقوقی بین‌المللی است که اتهام علیه ایالات متحده را مطرح کرده‌اند.

سالن جلسات با نمایندگان کوبا – از جمله پنج نماینده مجلس ملی و «قهرمان جمهوری» و رئیس موسسه دوستی بین‌المللی کوبا (ICAP)، فرناندو گونزالس لور – اعضای گروه‌های همبستگی بین‌المللی، نمایندگان فراکسیون چپ اتحادیه اروپا GUE/NGL که این دادگاه را در مرکز قدرت اتحادیه اروپا سازماندهی کرده‌اند، و دیگر حامیان پر شده است. علیرغم حضور هیئت حقوقی متشکل از افراد برجسته و یک محاکمه که با دقت آماده‌سازی شده، به نظر می‌رسد که رسانه‌ها به جز «یونگه ولت» علاقه‌ای به محکومیت اقدامات علیه کوبا در صحنه بین المللی ندارند. به همین دلیل، حاضران – چه در بین حضار و چه در روی سکو – نسبت به مرگ و رنج فلسطینیان همدردی می‌کنند: حمل چفیه و ابراز همبستگی بخشی ثابت از برنامه هستند.

قبل از اینکه دادرسی اصلی در روز چهارشنبه بعد از ظهر آغاز شود، دادگاه صبح روز چهارشنبه با پنلی در مورد ابتکار عمل توسط سفیر کوبا در بلژیک، یارا جیمنز رویگ، نمایندگان GUE/NGL و دبیر مجلس ملی و شورای دولتی جمهوری کوبا، هومرو آکوستا آلوارز، افتتاح شد. رویگ توضیح داد که دو روز مهم و پرتنشی در پیش است که «با نتایج مهمی به پایان خواهد رسید» و به صورت ملموس نشان داد که تحریم برای کوبایی‌ها چه معنایی دارد: «همه کسانی که اینجا نشسته‌اند، تحت این سیستم متولد شده‌اند و سیاست جنایی ایالات متحده را با پوست و گوشت خود تجربه کرده‌اند».

نماینده پارلمان اروپا از حزب کمونیست پرتغال، ساندرا پریرا، از دولت خود و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواست که در برابر کوبا اقدامات عملی انجام دهند و اطمینان داد: «کوبا می‌تواند همچنان روی ما حساب کند».

همتای اسپانیایی او از حزب متحد چپ اسپانیا، مانوئل پینه‌دا، به «مقاومت خلاقانه کوبا در برابر تحریم» اشاره کرد و گفت که این مقاومت در برابر محدودیت‌های همه‌جانبه، به‌ویژه در بخش بهداشت، صورت می‌گیرد. پینه‌دا همچنین یادآور شد که کوبا در سال ۱۹۷۳ روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد.

سوسیال‌دموکرات ایرلندی، کلیر دالی، تحلیل کرد که تحریم ایالات متحده علیه کوبا یکی از طولانی‌ترین نمونه‌های نظم جهانی مبتنی بر قوانین است که پشت پرده آن قوانینی برای سرکوب ایجاد می‌شود. او دلیل حملات به جمهوری جزیره‌ای را این دانست که «مردم کوبا جامعه خود را خود اداره می‌کنند».

اوژنیو آلوارز، رئیس شورای دولتی کوبا، نیز در ابتدا بر حمایت خود از فلسطین تأکید کرد و گفت که مردم فلسطین در حال تحمل نسل‌کشی توسط اسرائیل با همدستی ایالات متحده هستند. سپس از همه کسانی که این رویداد تریبونال را ممکن ساخته بودند، تشکر کرد. او گفت که واشنگتن قصد دارد یک پروژه دموکراتیک و انسانی را تضعیف کند و تحریم‌ها را نسل‌کشی بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد خواند.

نمایندگان کشورهای بولیوی، بلژیک، آلمان، اسپانیا و فرانسه نیز با آلوارز هم‌عقیده بودند. نماینده بولیوی شعار داد: «دیپلماسی مردمی، تحریم‌ها را متوقف کنید!» نماینده بلژیک گفت: «نمی‌توان هم‌زمان مستقل بود و به دستورات واشنگتن عمل کرد». نماینده آلمان خطاب به دولت خود گفت: «همدستی با تروریسم. بی عملی نشانه ترس است». نماینده اسپانیا گفت: «ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم بفهمند». و نماینده فرانسه گفت: «سرمایه‌داری یک ضرورت نیست. کوبا نشان می‌دهد که یک جامعه سوسیالیستی امکان‌پذیر است که به افراد اجازه می‌دهد هم به‌طور فردی و هم به‌طور جمعی رشد کنند».

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress