دادگاه بین المللی در بروکسل در مورد سیاست ایالات متحده علیه کوبا و پیامدهای آن.

نویسنده: فولکر هرمزدورف

یونگه ولت

ترجمه حمید علوی

در این دادگاه دو روزه در پایتخت بلژیک، طولانی‌ترین و گسترده‌ترین تحریم اقتصادی، تجاری و مالی که تاکنون علیه یک ملت اعمال شده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با این حال، حتی پس از صدور حکم، مجرمان همچنان می‌توانند از مسئولیت مرگ هزاران نفر و تهدید زندگی میلیون‌ها نفر بگریزند و اقدامات جنایتکارانه خود را ادامه دهند. زیرا دولت ایالات متحده در جایگاه متهم قرار دارد. واشنگتن تمام ۳۱ رأی تقریباً یکپارچه مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۱۹۹۲ را که خواستار پایان تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا است، نادیده گرفته است.

اگرچه این دادگاه جنبه نمادین دارد، برگزارکنندگان امیدوارند که رسیدگی و صدور حکم در مقر اتحادیه اروپا بیش از یک فراخوان اخلاقی باشد و به این امر کمک کند که مقاومت جهانی علیه تحریم‌های ایالات متحده به‌طور واضح‌تری درک شود.



نتایج این دادگاه اگرچه از نظر حقوقی الزام‌آور نیست، اما می‌تواند به «فراخوان و آغاز یک کمپین سیاسی و حقوقی گسترده» تبدیل شود. فرناندو گونزالس، رئیس مؤسسه دوستی بین‌الملل کوبا (ICAP)، روز جمعه در هاوانا از این ابتکار اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌های حقوقی و فعالان اروپایی و آمریکایی استقبال کرد. او گفت که صورت‌جلسات رسیدگی به شواهد، شهادت شاهدان و حکم قضایی مواد کار مهمی برای استدلال «در مبارزه علیه سیاست نسل‌کشی ایالات متحده» هستند. او گفت که بروکسل به عنوان محل برگزاری جلسه مهم است زیرا همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پیامدهای گسترش فرامرزی تحریم‌های ایالات متحده به کشورهای ثالث متأثر هستند.
به ریاست حقوقدان بین‌المللی نورمن پش، هیئتی متشکل از پنج قاضی قصد دارد تعداد زیادی شاهد را احضار و شواهدی را در مورد تأثیر تحریم بر مردم کوبا و افراد و شرکت‌های سایر نقاط جهان بررسی کند. پش در این امر از سوی متخصص حقوق تجاری ایتالیا، سیمونه دیوگواردی، حقوقدان اداری پرتغال، ژوائو ریکاردو دوارت، استاد حقوق اساسی یونان، دیمیتریس کالسونیس و وکیل حقوق بشر و حقوق اساسی آمریکایی، مارا ویرهیدن-هیوارد حمایت می‌شود. جانشین دادستان، وکیل بلژیکی و رئیس انجمن بین‌المللی حقوقدانان دموکراتیک، جان فرمون است.
قبل از شروع دادگاه، شخصیت‌های برجسته‌ای آن را مورد استقبال قرار دادند. ادلفو پرز اسکویول، برنده جایزه صلح نوبل، خواستار محاکمه جنایات ایالات متحده علیه کوبا شد. آلفرد-موریس دوزایاس، کارشناس سابق شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «بلاک‌آپ نوعی نسل‌کشی است که هدف آن ایجاد وضعیتی از گرسنگی، ترس و ناامیدی در میان مردم است تا شورش و کودتا را تحریک کند.» او سیاست آمریکا در قبال کوبا را «نوعب از جنگ ترکیبی» توصیف کرد. او گفت: «هر کس که بلاک‌آپ علیه کوبا را اجرا می‌کند، چه به عنوان عضوی از دولت آمریکا یا نهادهایی که از آن حمایت می‌کنند، می‌تواند «جنگ‌افروز» نامیده شود.» او گفت: «آنها این کار را می‌کنند، اما هیچ دادگاه کیفری بین‌المللی واقعی وجود ندارد که در مورد این جنایات حکم دهد.» او حمایت خود را از دادگاه در بروکسل با این استدلال توضیح داد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress