دادگاه بین المللی در بروکسل علیه محاصره کوبا. گفتگو با نورمن پش

مصاحبه: اینا سمبدنر

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

نورمن پش استاد بازنشسته حقوق و متخصص حقوق بین الملل و حقوق بشر است

شما رئیس هیئتی هستید که این هفته در پارلمان اروپا در بروکسل یک دادگاه بین‌المللی علیه تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا برگزار می‌کنید. علاوه بر شما، چه کسانی به عنوان قاضی عمل می‌کنند؟

در مجموع پنج حقوقدان از آلمان، ایالات متحده، اسپانیا، یونان، ایتالیا و پرتغال و همچنین روزنامه‌نگار دانلا داهن در این دادگاه حضور دارند. سیمونه دیوگواردی متخصص حقوق تجارت بین‌الملل، ریکاردو آولاس نونز متخصص حقوق اداری، دیمیتریس کالتسونی استاد حقوق و نظریه دولت در دانشگاه آتن و سوسن عادلی معاون رئیس کمیته بین‌المللی انجمن ملی وکلا هستند. ما مدتی است که در اینجا مشورت کرده‌ایم و با وکلایی که اتهام را نمایندگی می‌کنند، هماهنگ شده‌ایم. جان فرمون، وکیل بلژیکی، دادستان کل است و توسط دو حقوقدان از ایالات متحده و اسپانیا حمایت می‌شود.

نقاط اصلی روند دادرسی شما در دو روز دادرسی کدامند؟

ما طیف وسیعی از شاهدان را دعوت کرده‌ایم تا شواهدی از تأثیر تحریم‌های غیرقانونی بر جامعه کوبایی جمع‌آوری کنیم. همچنین، ما اساس حقوقی را که می‌توانیم بر اساس آن شواهد را تحلیل و طبقه‌بندی کنیم تا در طول دادگاه به یک حکم برسیم، مشخص کرده‌ایم. مشکل در چنین دادگاهی این است که باید با یک پیش‌نویس به مذاکرات بروید، زیرا باید بلافاصله پس از مذاکرات حکم صادر کنید. وظیفه من این بود که این پیش‌نویس را که سپس مورد بحث قرار دادیم، تهیه کنم. پس از مذاکرات بلافاصله منتشر خواهد شد.

اساس حقوقی در این مورد چیست؟

البته این اساسنامه سازمان ملل است، همچنین پیمان‌های حقوق بشر، به‌ویژه حقوق اقتصادی و اجتماعی. سپس، این حقوق تجارت بر اساس سازمان تجارت جهانی (WTO) است و سپس حقوق اتحادیه اروپا نیز هست.

چرا به یک دادگاه بین‌المللی نیاز است؟

در دوم نوامبر، ۱۸۷ کشور ایالات متحده را در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم کردند. این بدان معناست که تقریباً به اتفاق آرا، به جز ایالات متحده و اسرائیل که رای مخالف دادند و اوکراین که خودداری کرد. بنابراین، در سطح بین‌المللی روشن است که این یک تحریم غیرقانونی است. وظیفه ما این است که این موضوع را روشن‌تر کنیم. در واقع چه تخلفاتی وجود دارد؟ این تحریم‌ها تا چه حد گسترده هستند؟ کوبایی‌ها دادگاه را به بروکسل، هسته اتحادیه اروپا، منتقل کردند. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ایالات متحده را در مجمع عمومی محکوم کردند. اما تأثیر آن عملاً صفر است. و ما اکنون بر اساس یافته‌های خود در حکم خود، خواستار اقدامات بیشتر برای وادار کردن ایالات متحده به پیروی از قوانین بین‌المللی هستیم.

چقدر امید وجود دارد که فشار با دادگاه افزایش یابد؟

خب، این تحریم‌ها بیش از ۶۰ سال است که وجود دارند و امید زیادی وجود داشت که ایالات متحده سرانجام به قوانین بین‌المللی پایبند شود. این تا کنون بی‌نتیجه بوده است. اما امید ما هنوز وجود دارد و همچنین امیدواریم که در نهایت کشورهای اروپایی متوجه شوند که این روند ادامه‌دار نمی‌تواند ادامه داشته باشد. نمی‌توان جامعه‌ای را که بسیار از آن رنج می‌برد، به طور مداوم و آشکارا به صورت غیرقانونی تحت فشار قرار داد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون باید سرانجام کاری انجام دهند تا ایالات متحده از این عمل دست بردارد.

آیا این اولین دادگاه در مورد محاصره ایالات متحده بر کوبا است؟

سنت این دادگاه‌ها به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد. اولین دادگاه بزرگ علیه جنگ ویتنام بود، اما دادگاه‌هایی نیز علیه مداخله ایالات متحده در عراق و در مورد مسائل حقوق بشر برگزار شد. در مورد فلسطین، در مجموع چهار دادگاه برگزار شده است. در مورد کوبا، این اولین دادگاه است.

پس از صدور حکم در این جمعه چه اتفاقی می‌افتد؟

ابتدا یک حکم موقت است. اما ما خواهیم دید که آیا می‌توانیم از جریان دادرسی، جنبه‌های دیگری را اضافه کنیم تا آن را خاص‌تر کنیم. اما حتی حکم موقت نیز دارای محتوا و تحلیل کافی است. در لحن آن تغییری ایجاد نخواهد شد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress