سرمقاله گلوبال تایمز: بمباران بیمارستان‌های غزه از خط قرمز بشردوستانه عبور می‌کند.

گلوبال تایمز

مجله هفته

بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان در نوار غزه، بمباران شده است، توسط تانک‌ها محاصره شده و به طور موقت هر نوع ارتباط آن از جهان خارج قطع شده است. به دلیل کمبود سوخت، تعداد بیماران بدحال و نوزادان نارس همچنان در حال افزایش است و «بیمارستان دیگر به عنوان یک بیمارستان کار نمی‌کند». در تاریخ ۱۳ نوامبر، یک تانک اسرائیلی «روبروی دروازه بخش آمبولانس» قرار گرفته و «تقریباً تمام» راه های بیمارستان‌های شمال نوار غزه و ارائه خدمات را متوقف کرده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان در فلسطین در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰۰ نفر است که از این تعداد حدود ۴۰ درصد کودکان هستند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هر ۱۰ دقیقه یک کودک جان خود را از دست می‌دهد. صرف نظر از اینکه طرف‌های جنگ چگونه اعمال خود را توجیه می‌کنند، این صحنه به عنوان یک زخم غیر قابل پاک شدن در تاریخ تمدن بشری ثبت خواهد شد.

اسرائیل ادعا می‌کند که هیچ تأسیسات پزشکی را هدف قرار نمی‌دهد و مدعی است ستاد مرکزی حماس در پناهگاه‌هایی در زیر بیمارستان الشفا قرار دارد. این کشور حماس را متهم می‌کند که از بیماران و کادر پزشکی به عنوان «سپرهای انسانی» استفاده می‌کند. با این حال، حماس این اتهام را رد کرده است.

در غیاب شواهد عینی و با توجه به برتری نظامی قاطع اسرائیل، تصاویر مربوط به بیمارستان الشفا از محاصره عبور کرده و در سراسر جهان منتشر شده است. این امر منجر به موجی از همدردی بین‌المللی با جمعیت غیرنظامی نوار غزه و درخواست‌های قوی برای آتش‌بس فوری شده است.

اگرچه گاهی اوقات در جنگ تشخیص حق از ناحق دشوار است، اما زمانی که وضعیت در غزه به چنین نقطه‌ای برسد، تعادل اخلاقی روشن است. صدور حکم اخلاقی در این مورد دشوار نیست.
صرف نظر از سخنان و اعمال، اصول بنیادین که در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، هنجارهای حقوق بشر بین‌المللی و کنوانسیون‌های مختلف تدوین شده‌اند، هرگز نباید محو یا تضعیف شوند. اصل اساسی این که مجروحان و بیماران، غیرنظامیان، کارکنان پزشکی، آمبولانس‌ها و مراکز درمانی باید محافظت شوند، این واضح‌ترین و اساسی‌ترین معیار است. این همچنین خط مبنای تمدن بشری است. هر کسی که این خط مبنا را لمس کند، صرف نظر از دلایل آن، رفتارش به طور اساسی تغییر می‌کند.

به گفته مقامات محلی بهداشت، در بیمارستان شفا بیش از ۶۰۰ بیمار بستری هستند، از جمله ۴۰ نوزاد نارس در انکوباتور. به دلیل از کار افتادگی تجهیزات بیمارستان، پزشکان مجبورند نوزادان نارس را از انکوباتورها خارج کنند، آنها را در فویل بپیچند و در کنار آب گرم قرار دهند تا زنده بمانند.
چنین جزئیات و تصاویر تکان دهنده ای بدون شک افکار عمومی را برانگیخته و فشار اخلاقی بر طرفین درگیری وارد کرده است. در تاریخ جهان، چندین مورد وجود داشته است که یک عکس تنها مسیر یک جنگ را تغییر داده است. هر ثانیه ای که در بحران بیمارستان غزه می گذرد، به معنای از دست دادن جان انسان ها است و نیاز فوری به بسیج و سازماندهی گسترده تر فراخوان های بین المللی برای آتش بس و صلح وجود دارد.

با این حال، جای تأسف است که ایالات متحده و نزدیکترین متحدان غربی آنها همچنان مواضعی مبهم اتخاذ می‌کنند. از یک سو، آنها اصرار دارند که به نام مبارزه با تروریسم «فوراً آتش‌بس نکنند» و بر «حق دفاع از خود» اسرائیل تأکید می‌کنند، اگرچه چنین حملاتی از چارچوب «دفاع از خود» را به‌شدت فراتر رفته‌اند. از سوی دیگر، تحت فشار شدید افکار عمومی بین‌المللی و اخلاقیات، بیانیه‌هایی مانند «می‌خواهیم درگیری‌های مسلحانه در بیمارستان‌ها را نبینیم» صادر می‌کنند. با این حال، فاجعه انسانی در نوار غزه کل جامعه بین‌المللی را شوکه کرده است و بیانیه‌های واشنگتن در این مورد تاکنون ضعیف و حتی سطحی بوده است. حمایت رسا از «حق دفاع از خود» اسرائیل و برخورد بی‌خیالانه با بحران انسانی، بدون شک تضادی شدید ایجاد می‌کند که به وضوح به مردم نشان می‌دهد که «نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» ادعایی آنها واقعاً چیست.

دیگر بحث بر سر این نیست که آیا باید فاجعه انسانی در حال تشدید در نوار غزه را متوقف کرد، بلکه این است که چگونه می‌توان از این تراژدی جلوگیری کرد. واضح است که رنج آنجا فقط تا زمانی که توپخانه ادامه داشته باشد، بدتر خواهد شد و یافتن اجماع اساسی در این مورد برای جامعه بین‌المللی دشوار نخواهد بود. در مواجهه با یک فاجعه انسانی، تصمیم بین پیگیری منافع سیاسی خود یا حفظ اخلاق و وجدان، نه تنها طرف‌های درگیر، بلکه کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده را که ادعا می‌کنند حقوق بشر را در اولویت قرار می‌دهند، به چالش می‌کشد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress