ترجمه مجله هفته

به گفته الکسی آرستوویچ، مشاور سابق رئیس‌جمهور اوکراین، بین ولادیمیر زلنسکی و افسران ارشد نظامی این کشور در حال حاضر یک «اختلاف» جدی در حال شکل‌گیری است. دلیل این مخالفت این است که زلنسکی نمی‌خواهد بپذیرد که ضدحمله کی‌یف به بن‌بست رسیده است.

آرستوویچ در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی «ال موندو» به این موضوع اشاره کرد. او در این مصاحبه به اظهارات اخیر والری زالوشنی، فرمانده کل ارتش اوکراین، اشاره کرد که گفته بود جنگ با روسیه به یک «وضعیت باتلاقی» رسیده است. این اظهارات در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشت و حتی گفته می‌شود که باعث ایجاد «هرج و مرج» در میان برخی از حامیان کی‌یف شده است.

به گفته آرستوویچ، «بین رئیس‌جمهور و ارتش یک مخالفت وجود دارد. اما این زالوشنی است که حقیقت را گفته است. اکنون در وضعیتی هستیم که فرمانده کل ارتش در مورد جنگ و چشم‌انداز پیروزی چیزی می‌گوید و رئیس‌جمهور چیز کاملاً متفاوتی می‌گوید. این یک وضعیت عادی نیست.»

زلنسکی ارزیابی زالوشنی را در آغاز ماه جاری رد نکرد، اما به این نکته نیز اشاره کرد که اوکراین در وضعیتی «سخت» قرار دارد. این در حالی است که ضدحمله کند پیشروی کی‌یف که از ابتدای ژوئن آغاز شده است، هیچ دستاورد سرزمینی قابل توجهی نداشته است. مسکو تخمین می‌زند که از آغاز این پیشروی، اوکراین بیش از ۹۰ هزار نظامی خود را از دست داده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیز در آغاز ماه جاری گفت که «رژیم کی‌یف در حال شکست است» و این در حالی است که «اسلحه‌های پیشرفته ناتو همچنان به اوکراین تحویل داده میشوند».

در همین حال، آرستوویچ پیشرفت‌های ضعیف را به سیاست «ناکارآمد» زلنسکی نسبت داد. او به روزنامه اسپانیایی گفت:

«این اصلی‌ترین دلیل شکست ضدحمله است. کمک های غربی به درستی استفاده نمی‌شود … سطح شایستگی و کاربلدی در ارتش کافی نیست، همه اینها دست بدست هم داده‌اند.»

آرستوویچ اگرچه معتقد است که تأخیر در تحویل کمک‌های نظامی غربی به اوکراین نیز به تضعیف عملیات تهاجمی این کشور کمک کرده است، اما معتقد است که شکست به «سلسله‌ای از دلایل» مربوط می‌شود. او انتقاد کرد که زلنسکی بیش از حد به شهر آرتیوموفسک در دونباس اهمیت داده است، که در بهار امسال پس از ماه‌ها درگیری‌های شدید توسط نیروهای روسی تصرف شد. این امر به ضرر «جبهه استراتژیک» جنوبی اوکراین تمام شده است.

با توجه به این شرایط، مشاور سابق زلنسکی خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده شد، زیرا معتقد است که چهره‌های جدید در دولت شانس بیشتری برای بهبود وضعیت خواهند داشت. با این حال، زلنسکی در آغاز ماه جاری با برگزاری انتخابات مخالفت کرد و به این نکته اشاره کرد که در اوکراین هنوز قانون منع فعالیت‌های سیاسی در زمان جنگ برقرار است.

در همین حال، آرستوویچ اعلام کرده است که در صورت برگزاری انتخابات، خود برای ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد. او همچنین اشاره کرد که زالوشنی، که در طول درگیری به شهرت دست یافته است، می‌تواند به عنوان «تنها رقیب واقعی» زلنسکی ظاهر شود، اگرچه او احتمالاً این نقش را با اکراه بر عهده خواهد گرفت.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress