نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش متخاصم اسرائیل) عملیاتی را برخلاف تمام پروتکل‌ها تصویب شده در سازمان ملل متحد علیه بیمارستان الشفاء در شمال نوار غزه، بزرگترین مجتمع پزشکی در محدوده فلسطین، آغاز کردند. مقامات ارتش اسرائیل مدعی هستند که حماس از این مرکز برای اهداف نظامی استفاده کرده است، چیزی که این گروه مسلح آن را رد می کند. حمله به بیمارستان‌ها بر خلاف پروتکل‌های سازمان ملل متحد بوده و جنایت جنگی علیه انسان‌ها محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه از این حمله خبر داد و گفت که در حال انجام یک «عملیات دقیق و هدفمند» علیه شبه نظامیان حماس در «منطقه خاصی از بیمارستان شفا» است و همچنین این گروه را به استفاده از «سپر انسانی» در آنجا متهم کرد.

«در هفته‌های اخیر، ارتش اسرائیل بارها به طور علنی هشدار داده است که ادامه استفاده نظامی حماس از بیمارستان شفا، وضعیت حفاظت شده آن تحت قوانین بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و فرصت کافی برای رسیدگی به این سوءاستفاده غیرقانونی از بیمارستان داده است. ارتش ادامه داد: برای پایان دادن به بیمارستان.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت ارتش اسرائیل بیمارستان‌های نوار غزه را اهداف نظامی مشروع می‌داند و این ادعا را تکرار کرد که نیروهای فلسطینی یک مرکز فرماندهی در تونل‌های زیرزمینی در زیر الشفاء دارند.

حماس بعداً حمله ارتش اسرائیل را محکوم کرد و گفت که اسرائیل و ایالات متحده را «کاملاً مسئول عواقب حمله ارتش اشغالگر به مجتمع پزشکی شفا» می داند. پس از حمایت کاخ سفید از ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه حماس از بیمارستان برای مقاصد نظامی استفاده می کند، فعالان مقامات آمریکایی را متهم کردند که «روایتی نادرست» را منتشر کرده اند که «قتل عام بیشتر غیرنظامیان» را ممکن می کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که اطلاعات آمریکا تأیید کرده است که «حماس و اعضای جهاد اسلامی فلسطین یک مرکز فرماندهی و کنترل الشفا را اداره می‌کنند» و این گروه‌ها «سلاح‌های خود را در اختیار دارند». با این حال، کربی تاکید کرد که واشنگتن از حملات هوایی اسرائیل به این مجتمع حمایت نمی کند و گفت که غیرنظامیان در این سایت «لایق این هستند که در تیراندازی متقابل گرفتار نشوند.»

به گفته اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از قبل از حمله ارتش اسرائیل مطلع شده و نیروهای اسرائیلی به افراد حاضر در بیمارستان هشدار داده اند که «به پنجره ها نزدیک نشوند».

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفاء، عصر سه شنبه به خبرگزاری فرانسه شرایط وحشتناک این مرکز را تشریح کرد و گفت که کارکنان مجبور شده اند حداقل ۱۷۹ جسد را در یک «گور دسته جمعی» دفن کنند.

سلمیه با بیان اینکه اجساد در اطراف مجتمع بیمارستانی پراکنده شده اند و در سردخانه ها برق وجود ندارد، افزود: هفت نوزاد و ۲۹ بیمار مراقبت های ویژه در میان مدفون شدگان در حیاط بیمارستان هستند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress