جنگ غزه: حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان ها. اتحادیه اروپا کمک به فلسطینی ها را افزایش می دهد

نوشته کارین لوکفلد
یونگه ولت
ترجمه میرفخرایی

روز پنجشنبه، نمایندگان ۵۰ کشور، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی در کنفرانس کمک‌رسانی به غزه که توسط فرانسه برگزار شده بود، شرکت کردند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، خواستار آتش‌بس فوری شد. او گفت که جنگ اسرائیل «جنگی علیه حماس نیست، بلکه جنگی علیه کل ملت فلسطین است». او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانسوی فرانس ۲۴ گفت که «حماس نمی‌تواند خاموش شود».

سمیر شکری، وزیر امور خارجه مصر، از «کل جامعه بین‌المللی» خواست که فلسطینیان در غزه را حمایت کند. او گفت که اسرائیل ارسال کمک‌های بشردوستانه را مسدود کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که کمک‌های خود به غزه و کرانه باختری را چهار برابر کرده و به ۱۰۰ میلیون یورو افزایش می‌دهد. فرانسه کمک خود به غزه را ۸۰ میلیون یورو افزایش داد و آن را به ۱۰۰ میلیون یورو رساند. آلمان نیز ۲۰ میلیون یورو کمک اضافی به این کشور اعلام کرد. این رقم قبلاً برای آژانس امداد و خدمات رسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در نظر گرفته شده بود، اما پس از حمله گردان‌های القسام در ۷ اکتبر، پرداخت آن متوقف شده بود.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل، خواستار رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی و آتش‌بس شد. او گفت که سازمان ملل نباید در طرحی برای «اخراج صدها هزار غیرنظامی بی‌پناه به مناطق امن» مشارکت کند. زیرا در هیچ نقطه‌ای از غزه مکانی امن وجود ندارد.

فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس امداد و خدمات رسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، وضعیت در غزه را یک «کابوس» توصیف کرد. بیش از ۱۰۰ کارمند آژانس امداد و خدمات رسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. مدارس و مراکز پزشکی آژانس امداد و خدمات رسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی نیز تخریب شده‌اند.
کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را طی تماس تلفنی متقاعد کرده است که از این پس روزانه یک وقفه چهار ساعته بشردوستانه ایجاد کند تا مردم بتوانند از شمال نوار غزه به سمت جنوب حرکت کنند و کمک‌های بشردوستانه از طریق مرز رفح از مصر به نوار غزه منتقل شوند. بایدن این اقدام را «گامی در مسیر درست» خواند و همچنان از اعلام آتش‌بس خودداری کرد.

در همین راستا، آنالنا بئربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز جمعه پیش از سفر به خاورمیانه بار دیگر تأکید کرد که «اسرائیل حق و وظیفه دفاع از خود در برابر تروریسم وحشتناک و مداوم حماس را دارد».

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه بیمارستان‌هایی در غزه و بنی سویله در نزدیکی خان یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد. یازده راکت اسرائیلی در نزدیکی بیمارستان اندونزی در شمال غزه اصابت کرد. در شب جمعه، بیمارستان شفا در غزه نیز مورد حمله قرار گرفت. به گفته محمد ابو سلیمی، مدیر بیمارستان، در این حمله چهار نفر زخمی شدند و دو نفر در وضعیت وخیم قرار دارند. هدف این حمله یک میدان مقابل بیمارستان بود که یک چادر برای خبرنگاران نیز در آن قرار داشت. از روزها پیش صدای انفجارهای شدید در اطراف مجتمع بیمارستانی شنیده می‌شود. تا ۵۰ هزار نفر در محوطه بیمارستان به دنبال پناه از حملات ارتش اسرائیل بوده‌اند.

نیروهای اشغالگر اسرائیل به گفته خود در حال آماده شدن برای یورش به بیمارستان شفا هستند، زیرا گفته می‌شود که مرکز کنترل گردان‌های قسام در آنجا قرار دارد. روز جمعه صبح، وزارت بهداشت در غزه گزارش داد که تانک‌های اسرائیلی یک محله در غزه را محاصره کرده‌اند که در آن چهار بیمارستان، مدارس و خانه‌های مسکونی قرار دارند. این بیمارستان‌ها عبارتند از بیمارستان کودکان رنتیسی، بیمارستان کودکان النصر، یک بیمارستان چشم و یک بیمارستان روانپزشکی. بیمارستان رنتیسی تنها بیمارستان در غزه است که می‌تواند کودکان مبتلا به سرطان را درمان کند. پزشکان گزارش دادند که حدود ۱۰۰۰ نفر در آنجا پناه گرفته‌اند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress