کرانه باختری: ارتش اسرائیل یک زن جوان فلسطینی را به اتهام پست اینستاگرامی دستگیر کرد

نوشته گریت هوکمن
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته




پیش زمینه: زندانیان سیاسی

از ۷ اکتبر، بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی در کرانه باختری و قدس شرقی بازداشت شده اند. مقامات اشغالگر اسرائیل اغلب ادعا می کنند که این افراد تروریست های خطرناک و فعال هستند. به عنوان مثال، هفته گذشته، عطا ابو رمله، دبیر کل فتح در ناحیه جنین، ۶۳ ساله، بازداشت شد. به گزارش وب سایت خبری فلسطینی مان، روز دوشنبه، قرار بازداشت موقت وی به مدت هفت روز دیگر تمدید شد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، در بیانیه مشترک ارتش اسرائیل و سازمان اطلاعات داخلی این رژیم آمده است که ابو رمله «به طور قابل توجهی به تشدید وضعیت امنیتی در منطقه کمک کرده است». او در ماه های اخیر «با تأمین مالی ده ها هزار شیکل، فعالیت های تروریستی را پیش برده و به افراد تحت تعقیب و تروریست ها کمک کرده است». ابو رمله همچنین «یک تحریک کننده مرکزی خشونت در یهودیه و سامره (نام عبری کرانه باختری، یونگه ولت) بوده است که به حملات تروریستی علیه سربازان و اسرائیل با سوء استفاده از شهرت عمومی خود، فراخوان داده است». با توجه به جایگاه او، او یک تهدید بزرگ برای اسرائیل محسوب می شد.

اخیرا شایعه ای مبنی بر این وجود داشت که محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، ابو رمله را از سمت خود برکنار کرده است زیرا او از اجرای قوانین نهاد ملی در جنین غفلت کرده است. طبق گزارش خبرگزاری القدس، در تاریخ ۵ سپتامبر، عباس نمی خواهد بپذیرد که فتح و نهاد ملی فلسطین که توسط آن کنترل می شود، کنترل جنین را مدت هاست از دست داده اند. حتی نیروهای خودی آنها، گردان های الاقصی، اکنون به مقاومت مسلحانه فراخوان می دهند.

وکیل ابو رمله روز دوشنبه از طریق کمیسیون فلسطینی امور زندانیان اعلام کرد که موکلش در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. آثار این ضرب و شتم هنوز یک هفته بعد از بدن او قابل مشاهده است.




عهد تمیمی، فعال فلسطینی که در سال ۲۰۱۷ به دلیل هل دادن و سیلی زدن به یک سرباز اسرائیلی به شهرت رسید، روز دوشنبه در روستای کوچک زادگاهش، نبی صالح در کرانه باختری رود اردن، بار دیگر بازداشت شد.

به گفته مقامات اسرائیلی، تمیمی هفته گذشته در اینستاگرام به «فعالیت‌های تروریستی» فراخوانده است.

سربازان اسرائیلی گفته می‌شود در ساعات اولیه صبح به خانه خانواده تمیمی در این روستا که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر دارد، یورش بردند. مادر عهد، ناریمان، به خبرگزاری فرانسه گفت که سربازان دخترش را به مکانی نامعلوم منتقل کرده و تمام تلفن‌های همراه را ضبط کرده‌اند.

به گزارش روزنامه فرانسوی لوموند، از آنجایی که پدر عهد، بسّام، در تاریخ ۲۰ اکتبر برای بار دوم بازداشت شده است، در حال حاضر تنها مادر و مادربزرگ عهد در خانه هستند. مادر عهد به وب‌سایت عربی زبان عرب ۴۸ گفت که هنوز نمی‌داند همسرش در حال حاضر کجاست.

حکومت اشغالگر اسرائیل مدت‌هاست که خانواده بزرگ تمیمی را تحت نظر دارد زیرا آنها در نبی صالح مقاومت مدنی انجام می‌دهند.

ظاهرا دستگیری عهد تمیمی بر اساس پستی است که هفته گذشته به زبان عبری و عربی در حساب کاربری اینستاگرام به نام «ahed_tamimi15» منتشر شد. روزنامه اینترنتی اسرائیلی تایمز اسرائیل روز دوشنبه به نقل از این متن متهم شده است: «پیام ما به گله‌های شهرک‌نشینان این است که در تمام شهرهای کرانه باختری، از الخلیل تا جنین، منتظر شما هستیم». ما تو طوری سلاخی می کنیم که تو خواهی گفت که کاری که هیتلر با تو کرد یک شوخی بود. خونتان را می نوشیم و جمجمه هایتان را می خوریم. بیا، ما منتظرت هستیم.»

لوموند مینویسد، مادر عهد تمیمی به شدت انکار می کند که دخترش این متن را نوشته است. «او این را ننوشته است، حساب اینستاگرام متعلق به او نیست،». «در رسانه های اجتماعی ده ها حساب به نام او وجود دارد که توسط افرادی ایجاد شده است که ما نمی شناسیم.» مادر روز سه شنبه به روزنامه نشنال از ابوظبی گفت که هر بار که عهد یک حساب کاربری جدید ایجاد می کند، بلافاصله هک می شود.

از زمان حمله به رهبری حماس به اسرائیل، صهیونیست های ساکن کرانه باختری به شدت خواستار دستگیری عهد شده اند. فشار بر این دختر ۲۲ ساله در این اواخر بسیار زیاد بوده است. عهد انتظار دستگیری خود را داشت. «بنابراین او کاملاً لباس پوشیده بود، با کفش و همه چیز، وقتی صبح ساعت چهار بامداد با او تماس گرفتند.»

در واقع، به نظر می رسد که هک کردن یک حساب کاربری در اینستاگرام کار نسبتاً ساده ای است. اینترنت پر از دستورالعمل های مربوطه است. حساب کاربری «ahed_tamimi15» بلافاصله پس از دستگیری عهد حذف شد، احتمالاً توسط مقامات اسرائیلی. خبرگزاری های فرانس پرس و رویترز و سایر رسانه های بین المللی به همین دلیل نتوانستند این حساب کاربری را به این فعال جوان نسبت دهند.
به گزارش شبکه الجزیره، ارتش اسرائیل (IDF) دستگیری را در صفحه فیس‌بوک خود جشن گرفت: «حالا چرا دیگر لبخند نمی‌زند؟» ارتش به طعنه عکسی را که لحظه دستگیری را نشان می‌دهد، این‌گونه توصیف کرد.
وزیر امنیت ملی اسرائیل، ایتمار بن گوئیر، از دستگیری این دختر ۲۲ ساله نیز بسیار خوشحال بود. او در سرویس خبری X، که قبلاً توییتر بود، نوشت: «تحسین ویژه برای ارتش اسرائیل و بقیه نیروهای امنیتی که «تروریست» و «فعال حقوق بشر» عهد التمیمی منبی صالح را دستگیر کردند، که قبلاً به دلیل حمله به سربازان ارتش اسرائیل محکوم شده بود و از زمان آغاز جنگ، همدلی و حمایت خود را از نازی‌ها ابراز کرده است. بن گوئیر گفت: «نسبت به تروریست‌ها و حامیان تروریسم هیچ تسامحی وجود ندارد!»

اقدامات تروریستی ادعایی که عهد التمیمی تاکنون مرتکب شده است: با ۱۱ سال سن، مشت خود را زیر بینی یک سرباز گرفت. با ۱۴ سال، به دست سربازی که می‌خواست برادر کوچک‌ترش را دستگیر کند، گاز گرفت. دو سال بعد، سپس سیلی معروف، چند ضربه و هل دادن صورت.

منزل عهد تمیمی پس از حمله نیروهای اشغالگر



روزنامه صهیونیستی راست‌گرای یروشالم پست روز دوشنبه با لذت اشاره کرد که این زن جوان به ویژه در محافل ضدصهیونیسم و چپگرا محبوب است.

دیگران نیز به نظر می‌رسد فقط منتظر بوده‌اند تا به فعال و حامیانش ضربه بزنند. «سلام @amnesty، معلوم شد که دختر پوستر شما که امروز دستگیر شد، یک ضدسامی عاشق هیتلر است که از پیروانش می‌خواهد خون یهودی بنوشند»، هیل نوئر روز دوشنبه در X نوشت. این کانادایی مدیر عامل سازمان غیردولتی بسیار طرفدار اسرائیل «UN-Watch» مستقر در ژنو است که به سازمان ملل متحد در مورد تمام قطعنامه‌های علیه اسرائیل، یهودستیزی پنهان را نسبت می‌دهد. روزنامه صهیونیستی معارف او را در سال ۲۰۱۷ در میان ۱۰۰ نفر تأثیرگذارترین «یهودیان» جهان قرار داد.

در سال ۲۰۲۲، کتاب خودزندگی‌نامه عهد تمیمی با عنوان «آن‌ها مرا یک شیرزن نامیدند: مبارزه یک دختر فلسطینی برای آزادی» منتشر شد. کتاب با این جمله آغاز می‌شود: «اگر در کودکی شاهد می‌شدید که خانه‌تان بارها و بارها مورد تفتیش قرار می‌گیرد، والدین‌تان بازداشت می‌شوند، مادرتان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و عموی‌تان کشته می‌شود، چه می‌کردید؟ برای لحظه‌ای سعی کنید تصور کنید که این زندگی شماست.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress