دوگانگی شیطانی… واشنگتن نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینیان را به عنوان دفاع از خود تمجید می‌کند.

آیا سیاستمداران غربی می‌توانند حداقلی از اخلاق را نشان دهند؟

منتشر شده در بنیاد فرهنگ راهبردی

ترجمه مجله هفته

دولت اسرائیل با نادیده گرفتن آشکار نظرات عمومی و حقوق بین الملل، به کشتار روزانه غیرنظامیان در غزه ادامه می‌دهد. پس از تقریباً چهار هفته بمباران مداوم هوایی، تعداد کشته شدگان از ۹۵۰۰ نفر فراتر رفته است و هزاران نفر دیگر در زیر آوار مفقود شده اند.

تعداد واقعی کشته شدگان ممکن است در زمان تهیه این گزارش به بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر رسیده باشد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) این هفته نوار غزه را «قبرستان کودکان» نامید. تخمین زده می‌شود که هر روز حدود ۴۰۰ کودک کشته یا زخمی می‌شوند. مجروحان نمی‌توانند تحت درمان قرار گیرند زیرا بیمارستان‌ها به دلیل کمبود سوخت و لوازم بسته هستند.

در صحنه‌های دلخراش، خانواده‌ها به طور وحشتناکی تلاش می‌کنند کودکانی را که زیر آوار بتن مدفون شده اند، بیرون بکشند. اغلب فریادهای آن‌ها در مرگ دردناک خاموش می‌شود.

جهان شاهد عصری از تباهی وحشتناکی است که می‌تواند با وحشیگری آلمان نازی مقایسه شود. این مایه شرم است که رژیم اسرائیل که مرتکب این جنایات جنگی شده است، جسارت دارد که با استناد به یادبود هولوکاست، اقدامات خود را توجیه کند. یهودیان و بازماندگان هولوکاست شریف در سراسر جهان از رفتار نفرت‌انگیز نمایندگان اسرائیل که در سازمان ملل ستاره‌های زرد روی لباس‌های خود می‌پوشند، خشمگین و شرمنده هستند.

این دوگانگی شیطانی با اغماض سیاسی و دیپلماتیک دولت‌های غربی امکان‌پذیر می‌شود.

هیچ نگرش دیگری برای ارزیابی کشتار دسته جمعی به جز نسل کشی نیست. مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل، کاریگ مخیبر این هفته در اعتراض به این نسل کشی مداوم که به اعتقاد وی ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز در آن مقصر هستند، استعفا داد.

نادیده گرفتن تصادفی حقوق بین الملل توسط رژیم اسرائیل تکان دهنده است. این هفته، اردوگاه پناهندگان جبالیا در نوار غزه به مدت سه روز متوالی بمباران شد و صدها غیرنظامی کشته شدند. طبق گفته سازمان ملل، بیش از ۷۰ درصد از کشته شدگان در غزه زنان و کودکان هستند.

بیمارستان ها، مدارس و سایر پناهگاه‌ها برای غیرنظامیان وحشت زده به طور هدفمند توسط هواپیماهای جنگنده اسرائیلی که بمب‌های یک تنی ساخت ایالات متحده را پرتاب می‌کردند، مورد حمله قرار گرفتند. پنتاگون بی‌تفاوت اعلام کرد که ایالات متحده هیچ محدودیتی برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی توسط نیروهای اسرائیلی اعمال نکرده است.

واشنگتن و متحدان اروپایی خود، افسانه دروغین را تکرار می‌کنند که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. این یک چراغ سبز برای نسل کشی فلسطینیان است. اما این یک نفرت‌انگیزی است.

سفیر روسیه در سازمان ملل، واسیلی نبنزیا این هفته ادعای «حق دفاع از خود» را به عنوان تصویری نفرت‌انگیز افشا کرد. نماینده روسیه خاطرنشان کرد که دولت اسرائیل یک قدرت اشغالگر است که سال‌ها به طور گسترده‌ای از قوانین بین المللی و الزامات شورای امنیت سازمان ملل نقض کرده است. به عنوان یک قدرت اشغالگر غیرقانونی، اسرائیل هرگونه ادعای مشروعیتی را مبنی بر دفاع از خود را از دست داده است.
کشتار جمعی توسط حماس که در آن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۲۰ نفر به گروگان گرفته شدند، مجازات دسته جمعی و نسل کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری را توجیه نمی‌کند.
دولت‌های ایالات متحده و اروپا با استناد مستمر به حق واهی اسرائیل برای دفاع از خود، قوانین بین‌المللی را منحرف می‌کنند و به اسرائیل اجازه ارتکاب اعمال شنیع تجاوزکارانه و جنایات را می‌دهند.

موضع اسرائیل و حامیان غربی آن توسط اکثریت قریب به اتفاق اعضای سازمان ملل رد شده است. اکثر کشورها خواستار توقف فوری خشونت و رفع محاصره غزه هستند تا به ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان آن غذا، آب، سوخت و درمان ارائه شود.

دولت آمریکا در زمان بایدن درخواست‌های بین المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها را رد کرده است. پرزیدنت جو بایدن و مشاوران ارشدش پشت توجیه واهی «حق دفاع از خود» اسرائیل پنهان می‌شوند.

این دوگانگی مشمئز کننده در تایید و حمایت از نسل کشی در حالی که ظاهراً ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان است، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی را به عنوان ریاکاری محض نشان می‌دهد.

جهان به حق از کشتار دسته جمعی در غزه خشمگین است.

اعتراضات عظیم عمومی در سراسر آمریکای شمالی و اروپا که نسل کشی اسرائیل را محکوم می‌کنند و خواستار آتش بس فوری هستند، نشان می‌دهد که نخبگان غربی تا چه حد از نگرانی‌های دموکراتیک و اخلاقی اساسی جدا شده اند.

ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه‌های آتش بس رأی منفی داد.

با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که دولت بایدن به تدریج به این واقعیت آگاه می‌شود که دوگانگی اخلاقی نفرت‌انگیز خود تا چه حد خشم افکار عمومی جهان را برانگیخته است. واشنگتن دولت‌های عربی را دلسرد می‌کند و روحیه مردم را خشمگین می‌کند. حتی سازمان‌های یهودی در آمریکای شمالی سیاست حمایت از نسل کشی را محکوم می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، آخر هفته به اسرائیل سفر کرد – سومین سفر او در عرض سه هفته – تا دولت «جنگ» بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا حداقل «وقفه‌های بشردوستانه» را در حملات به غزه مجاز کند.
نیروهای نظامی اسرائیل شهر غزه را محاصره کرده‌اند و یک تهاجم زمینی در حال انجام است. نتانیاهو از آتش بس خودداری کرده است و کابینه جنگ او سوگند خورده است که جنگجویان حماس را نابود کند. با توجه به اینکه سیاستمداران اسرائیلی به طور علنی همه فلسطینیان را با حماس برابر دانسته اند، روزهای آینده و هفته‌ها تنها می‌تواند به معنای افزایش بیشتر تلفات غیرنظامی باشد.

نگرانی دیرهنگام و ضعیف دولت بایدن و سایر دولت‌های غربی در مورد «محدود کردن تلفات غیرنظامی» یک رسوایی هولناک است.

واشنگتن در حال آماده شدن برای تخصیص ۱۴ میلیارد دلار دیگر کمک نظامی به اسرائیل است. در ماه‌های اخیر صدها هواپیمای نظامی با بیش از ۳۰۰۰ تن سلاح به تل آویو رسیده اند.

ایالات متحده و کشورهای غربی با حمایت بی‌چون و چرای خود در برابر یک کشتار وحشتناک بی‌گناهان، در کشتار عام فلسطینیان شریک هستند.

حداقل شرط این است که، خواستار آتش بس بی‌قید شوند. آیا رهبران سیاسی غربی می‌توانند حداقلی از این اخلاق را نشان دهند؟

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress