من فکر می‌کنم اکثر مردم حتی روحشان هم خبر ندارد که درغزه واقعاً چه می‌گذرد و چرا؟

ریچارد مدهرست روزنامه نگار جوان مقیم بریتانیا

ترجمه شیرین

چند هفته پیش، درست قبل از شعله ورشدن آتش جنگ در غزه، نتانیاهو به مجمع عمومی سازمان ملل رفت و در آنجا نقشه ای را روی دستانش بالا برد و به نمایش گذاشت و سپس برنامه خود را برای خاورمیانه جدید رسما اعلام کرد. مردم پرسیدند آن خط احمقانه ای که او روی نقشه با یک ماژیک قرمز کشید دیگر چه بود؟

آن خط قرمز نماد یک دالان اقتصادی بود که از هند تا امارات تا عربستان سعودی، اردن، اسرائیل و در نهایت تا کل قاره اروپا امتداد پیدا می کرد.

ماجرا از این قرار است که ایالات متحده متوجه شده که نفوذش در جهان کمرنگ تر می شود و اهمیت پولش پس از صرف میلیاردها دلار در جنگ با روسیه کاهش یافته است؛ در نتیجه در واشنگتن و تلاویو به تکاپو افتاده اند. چاره را در تلاش برای مقابله با بریکس و مقابله با چین می بینند. رقیب، جاده ابریشم جدید است. باید با آن مقابله کرد. یادمان باشد که جاده ابریشم باستانی بزرگترین و مهم ترین جاده تجاری در تاریخ بشر بوده است. این پروژه بسیار عظیم بود! از چین تا سوریه تا دریای مدیترانه امتداد داشت. امروز چینی ها می دانند که این موضوع چقدر مهم است و می خواهند آن را احیا کنند. این جاده «آینده» اقتصاد، تجارت و سیاست جهان را رقم می زند. تنها در عرض چند هفته، ایران و عراق یک قرارداد راه آهن امضا کردند، و بدین ترتیب اکنون ارتباط ریلی هم بین این دو کشورایجاد شده است. رئیس جمهور سوریه اسد که توسط غرب در طول یک دهه منزوی شده بود، اکنون در حال بازدید از چین یعنی بزرگترین اقتصاد جهان است و قرارداد مشارکت استراتژیک با آنها امضا می کند! این یک قرارداد محوری و اساسی است! بنابراین در حال حاضر جاده ابریشم جدید دارای دسترسی ریلی از دریای مدیترانه تا بندر لاذقیه در سوریه است. به عبارتی نه تنها راه تجارت زمینی، بلکه راه تجارت دریایی. این بسیار مهم است. اما اگرچه این اتفاقات بزرگ و عظیم و مهم اند، ولی تک جنبه اند. تک جنبه اند زیرا گاز از قلم افتاده است. چگونه می توان درباره خاورمیانه صحبت کرد و به گاز و نفت نپرداخت؟

زمانی که کودتای مایدان با تحریک ایالات متحده درسال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، انگیزه اش تنها گسترش ناتو و محاصره روسیه نبود. این کودتا هدفش احاطه، تقلیل و قطع گاز روسیه به اروپا بود. روسیه کشوری است که بزرگترین ذخایر اثبات شده گاز طبیعی را دارد. اوکراین را کنترل کنید و آنوقت خطوط لوله های نفت و میزان وعرضه گاز روسیه به اروپا را کنترل کرده اید. برای دهه‌ها، سیاستمداران ایالات متحده، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات‌ درهمه دولت ها، آشکارا جلوی دوربین می‌گفتند: ما نورد استریم را نمی‌خواهیم!

بایدن: «آنوقت دیگر نورد استریمی وجود نخواهد داشت. ما به آن پایان خواهیم داد

رایس:« آدم می خواهد خطوط لوله ای داشته باشد که از اوکراین و روسیه عبور نکند. سال‌ها تلاش کرده‌ایم که اروپایی‌ها را به مسیرهای مختلف خط لوله علاقمند کنیم. امروز زمان انجام این کار فرا رسیده است. آدم می خواهد بیشتر به پلتفرم انرژی آمریکای شمالی وابسته باشد، به نعمت عظیم نفت و گازی که در آمریکای شمالی پیدا می کنیم

البته! چون نورد استریم ۱ و ۲ که منفجر شد و به هوا رفت!

این انفجار بی شک فاحش ترین و بزرگترین حمله تروریستی به زیرساخت های اروپا در تاریخ مدرن است. فقط سه کشور روی این کره خاکی هستند که می توانستند عامل این عمل باشند:روسیه، انگلستان و ایالات متحده که اگر اجازه دهید باید بگویم که روسیه نبود. بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا و تحریم نفت و گاز روسیه را کنار هم بگذارید و بعد این انفجار .روسیه که به پای خود شلیک نمی‌کند! به این ترتیب گاز روسیه دیگر به اروپا نمی آید و به همین راحتی ایالات متحده موفق شد تا به یک هدف دیرینه سیاست خارجی خود دست یابد. اکنون تنها کشوربزرگ با ذخایرعظیم گاز که در جهان مقام دوم را دارد ایران است. ایران توافق هسته‌ای را در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ امضا کرد و به هر شکلی که بتوان تصور کرد پایبندی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد اثبات کرد. آنها هم از این راضی تر نمی‌توانستند باشند. اما بعد ایالات متحده، یعنی کسی که کل توافق را سازماندهی کرده بود، ناگهان زیر قرار داد زد و خیلی ساده آن را پاره کرد و تحریم ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد! بنابراین اکنون ایران از فروش نفت و گاز خود به اروپا و متحدانش منع شده است. به این ترتیب روسیه و ایران دو کشوری که بیشترین ذخایر گازی را دارند هر دو از صحنه خارج شدند! و آنوقت ناگهان اسرائیل  خود را به عنوان راه حل جهت رفع کمبود گاز اتحادیه اروپا مطرح کرد.

فون درلاین: «به عنوان مثال قرارداد سه جانبه انرژی را که در ژوئن با مصر و اسرائیل بستیم در نظر بگیرید. این قرارداد نقش مهمی در استراتژی ما برای خلاص شدن از شر سوخت فسیلی روسیه ایفا کرده است

چقدر به موقع و سر بزنگاه! در سال ۲۰۱۰ پس از یک پایش زمین شناسی،  میدان گازی غول پیکر و عظیمی در خاورمیانه کشف شد به نام لوایاتان که در دریای مدیترانه و در حوضه لوانت قرار دارد. به عبارتی درست در سواحل فلسطین، لبنان و سوریه. پیشنهادات مربوط به ذخایر گاز سوریه رسما رد شد و همزمان از لوله گذاری در پروژه لوله قطری هم ممانعت شد. عجب اتفاقی!  تقریباً یک سال بعد از این ماجرا جنگ در سوریه آغاز شد. و چه کسی آن را تامین مالی می کند؟ قطر و اسرائیل و ایالات متحده تنهابرخی از شرکایی هستند که این جنگ را برای سرنگون کردن دولت دمشق تأمین مالی و اجرا می کنند. امروز یک سوم سوریه تحت کنترل ایالات متحده است و آمریکا تمام میدان های نفتی سوریه را در اختیار دارد و اسرائیل حیاتی ترین بندر سوریه یعنی لاذغیه را به طور مرتب بمباران می کند. بنابراین تمام درآمدهای نفتی سوریه قطع شده و هر گونه فعالیت دریایی مانند تجارت یا اکتشاف گاز نابود و فلج شده است.

یکی دیگر از بندرهای مهم در حوضه لواتان در بیروت است که در سال ۲۰۲۰ به طرز مرموزی منفجر شد.

بدین ترتیب اسرائیل که خود را به عنوان راه حل جهت تامین کمبود گاز اروپا پیشنهاد کرد  با NPFO این کشتی عظیم استخراج گاز نمایان شد و سعی می کند گاز میدان گازی «کاریش» لبنان را بدزدد!  و می دانید که این عمل میتواند آتش زیر خاکستر یک مناقشه بزرگ مرز دریایی را بگدازد و در آنصورت اسرائیل باید برود و از ایالات متحده التماس کند که این مشکل را از طریق دیپلماتیک حل کند، زیرا حزب الله گفته است اگر یک اینچ مکعب گاز ما را بدزدید، ما با موشک هایمان به  کشتی شما شلیک خواهیم کرد.

و اما غزه: غزه نیز میدان گازی کشف نشده خود را دارد. در ضمن غزه یک اردوگاه کار اجباری است که توسط اسرائیلی ها اداره می شود و از سال ۲۰۰۷ توسط مصر و اسرائیل تحت محاصره دریایی است. منظورم این است که شما حتی نمی توانید به راحتی در ساحل آن ماهیگیری کنید چه رسد به استخراج گاز. بنابراین، اکنون در لبنان، سوریه و فلسطین، همه بنادر مهم از کار افتاده اند و تنها بندر فعال باقی مانده در ساحل، بندر اسرائیل در حیفاست. چقدر راحت و بی دردسر! بنابراین اسرائیلی‌ها تنها کسی هستند که میتوانند گاز را اکتشاف کرده و یک کریدور اقتصادی مانند آنچه نتانیاهو در سازمان ملل نشان داد را عملی کنند. به عبارت دیگر، اسرائیل و ایالات متحده به اتفاق هم تمام رقبا را از میدان بدر کردند، کالاهای آنها را دزدیده و بازار را تحت فشار گذاشته اند. اما با نزدیک شدن فصل زمستان، اسرائیل نیاز مبرمی به تامین این گاز برای اروپا دارد. این در حالی ست که منطقه دچار بی ثباتی است. و بدون حل مسئله فلسطین هرگز نمی تواند ثباتی در منطقه برقرار گردد. بنابراین وقتی نتانیاهو با نقشه درخشان خود در سازمان ملل ظاهر می شود، در قامت فردی که موقعیتش محکم است ظاهر نمی شود. جزر و مد های فراوان در راه است و در نتیجه مساله فلسطین باید یکبار برای همیشه خاموش شود.  دقیقاً به همین دلیل است که آنها در غزه هستند و فلسطینی ها را دیوانه وار سلاخی می کنند ، تو گویی دچار خشمی غیر قابل کنترل اند. اسرائیل قبلاً نیز غزه را بمباران کرده است اما اینبار از هرآنچه تا به حال دیده‌ایم فراتر است که این خود گویاست! این بار خشونتی است بی بند و بار. مردم را حیوان انسان نما می نامند و قتل عام می کنند. اسرائیلی ها فقط امیدوارند که فلسطینی ها از ترس به صحرا بگریزند. آنها عملا همین را به زبان آوردند. می خواهند فلسطینی ها را در بیابان رها کنند. می خواهند مردم غزه به صحرای سینا بروند و مردم کرانه باختری را هم به اردن هل دهند. بی تردید این نسل کشی و پاکسازی قومی است اما پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی نیز دارد. حماس و مقاومت جمعی وقتی متوجه نقشه اسرائیل و تمایل عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل شدند که در نتیجه کوچکترین امید را نیز برای تشکیل کشور فلسطین از بین می برد، میبایست فوراً وارد عمل می شدند و واکنش نشان میدادند تا مبادا فلسطین برای همیشه از دست برود. برای فلسطینی ها این موضوع مرگ یا زن دگی است و همیشه

چنین بوده است؛  بودن یا نبودن .

یا محور مقاومت و جنوب جهانی استعمارگران آمریکایی و اسراییلی را از خاورمیانه می رانند و یا اسرائیل و آمریکا به اشغال منطقه ادامه خواهند داد، جنوب جهانی نوین را خفه می‌کنند، نفت سوریه را غارت می‌کنند و گاز روسیه، ایران و عرب را از بازار جهانی قطع می کنند. این لحظه، لحظه تعیین کننده ای نه تنها برای فلسطین است چرا که پیروزمندان هستند که در نهایت نقشه جهان آینده را ترسیم خواهند کرد.

منبع مطلب فوق

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress