منتشر شده در چینا دیلی
نویسنده: چن وی‌هوا
ترجمه مجله هفته

تلفات و رنج‌های فاجعه‌بار غیرنظامیان در هر دو طرف مناقشه اسرائیل و فلسطین، کل جهان را شوکه کرده است. همچنین، ریاکاری و دوگانگی بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های غربی نیز نگران‌کننده است.

مقامات آمریکایی همچنان از حق اسرائیل بر دفاع از خود دفاع کرده‌اند، صرف‌نظر از تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در نوار غزه – بیش از ۶۵۰۰ نفر، از جمله بیش از ۲۳۰۰ کودک.

سیاستمداران غربی اگرچه حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر را محکوم کردند، اما حملات هدفمند اسرائیل به نوار غزه را محکوم نکردند. این واقعیت که در حملات اسرائیل، تعداد زیادی از کارکنان سازمان‌های امدادی سازمان ملل و بیش از ۳۰ خبرنگار جان خود را از دست دادند، برای رهبران دولتی غربی تفاوتی ایجاد نکرده است.

سیاستمداران غربی که هیچ فرصتی را برای متهم کردن کشورهای دیگر به نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از دست نداده‌اند، ناگهان نمی‌دانند که چگونه کشتار هزاران غیرنظامی بی‌گناه را توصیف کنند، اگرچه این تراژدی در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها در حال وقوع است.

پس از آنکه اسرائیل محاصره نوار غزه را اعلام کرد و تامین آب، غذا، سوخت و برق این منطقه را قطع کرد، رئیس کمیسیون اروپا، بسیاری اورزولا فون در لاین، را به توییتی ارجاع دادند که او در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر کرده بود : «حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تأمین برق، جنایات جنگی هستند. قطع آب، برق و گرمایش از مردان، زنان و کودکان در حالی که زمستان در راه است، اعمال تروریسم محض هستند.»

در توییتی در ۱۵ اکتبر، او ادعا کرد که جمعیت غیرنظامی در غزه نیز قربانی حماس هستند. اما وقتی از سخنگوی کمیسیون اروپا پرسیدم که آیا هزاران غیرنظامی فلسطینی در غزه باید بخاطر حماس مجازات شوند، از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت.

وزیر امور خارجه آلمان، آنالنا بئربوک، در ۲۱ اکتبر به صراحت دروغ گفت که «اسرائیل به مردم غزه، فلسطینیان، اهمیت می‌دهد». علاوه بر تعداد بالای تلفات، بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی از ۷ اکتبر به دلیل این درگیری آواره شده‌اند. همه اینها باعث شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که «حملات حماس در خلاء رخ نداده است، بلکه مردم فلسطین ۵۶ سال است که تحت اشغالی سنگین رنج میکشند.»

ریاکاری و دوگانگی باعث خشم مردم در سراسر جهان شده است. در تاریخ ۲۱ اکتبر، حدود ۸۵۰ کارمند اتحادیه اروپا نامه ای به خانم فون در لین نوشتند و وعده «حمایت بی قید و شرط» خود از اسرائیل و عدم تأکید بر اینکه اسرائیل باید در عملیات نظامی خود به حقوق بشر بین المللی پایبند باشد را زیر سوال بردند.

اخبار یورونیوز که معمولاً طرفدار اتحادیه اروپا است، از قول اروپایی ها نقل کرد که گفتند «حالا شرم می کنند که اروپایی باشند» زیرا رهبران سیاسی آنها نسبت به فلسطینیان بی تفاوت هستند.

بیشتر کانال های خبری اصلی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا از ارائه گزارشی عینی از این درگیری خودداری کرده اند. CNN داستان های شخصی متعددی از غیرنظامیان اسرائیلی را که توسط حماس مورد حمله قرار گرفتند، روایت کرده است، گاهی اوقات با مجریان گریان. اما آنها علاقه ای به چنین داستان هایی از قربانیان فلسطینی در غزه نشان نداده اند، تلاشی برای نا انسان سازی از فلسطینی ها.

در گزارشی از هفته گذشته، یک خبرنگار بی بی سی گفت که ۱۴۰۰ اسرائیلی «قتل عام شدند» و ۴۰۰۰ فلسطینی «کشته شدند»، سوگیری ای که در انتخاب کلماتش منعکس شده است.

دستکاری اطلاعات از دیرباز یک کار مورد علاقه سیاستمداران و رسانه های غربی بوده است. چنین دستکاری ای در حملات بی رحمانه آنها علیه چین منعکس شده است. اما این بار آنها در فریب مردم شکست خوردند. برخی از کارشناسان غربی حتی گفته اند که غرب این بار اعتبار و افکار عمومی جهانی خود را از دست داده است.

برخی از سیاستمداران و کانال های خبری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در روزهای اخیر تلاش کرده اند تا کمی در لحن و تاکتیک های خود تغییراتی دهند، اما جهتگیری آنها آنقدر عمیق و ریشه دار است که در واقع به مانعی برای راه حل دو دولتی صلح آمیز برای مسئله اسرائیل و فلسطین تبدیل شده است.

وتوی ایالات متحده علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که هفته گذشته توسط برزیل ارائه شد و خواستار آتش بس بود، نمونه ای بارز از دوگانگی رهبری دولتی غربی است. این امر به منزله تصویب کشتار بیشتر مردم در هر دو طرف، از جمله زنان و کودکان است و رنج جمعیت فلسطینی در غزه را تشدید می کند. هیچ کمک بشردوستانه ای از سوی واشنگتن نمی تواند رنجی را که فلسطینی ها به دلیل وتو او متحمل شده اند، جبران کند.

نویسنده، رئیس دفتر اتحادیه اروپا چاینا دیلی، مستقر در بروکسل است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress