اعتصاب غذای دسته جمعی علیه شرایط زندان فلسطینی ها دهه هاست که ادامه دارد.

نوشته ران آگوستین
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

مبارزه فلسطینی‌ها علیه شرایط ویژه بازداشت که از دهه‌ها پیش با آن مواجه هستند، هرگز متوقف نشده است. زندانیان هم از سوی اسرائیل و هم از سوی سازمان‌های فلسطینی به عنوان پیشگام مقاومت دیده می‌شوند، زیرا آنها از ضرورت‌های وضعیت زندان، تقسیم جناح‌های سیاسی را تا حد زیادی پشت سر گذاشته‌اند و خود را به عنوان یک اتحاد واحد می‌بینند. همین امر در مورد خانواده‌های آنها نیز صدق می‌کند که سال‌هاست از یکدیگر حمایت می‌کنند. تا دو هفته پیش، زمانی که هنوز محدودیت کامل تماس برقرار نشده بود، مادران برای اینکه بتوانند نه تنها پسران و دختران خود، بلکه سایر زندانیان را نیز ملاقات کنند، عملا می‌جنگیدند.

تنها سلاحی که زندانیان خود در برابر تخریب تمامیت خود دارند، اعتصاب غذای جمعی است. پس از اینکه مشخص شد که طبق دسته‌بندی‌های ذکر شده در توافقات اسلو، همه زندانیان آزاد نمی‌شوند، در سال ۱۹۹۸ نه اعتصاب غذا برگزار شد. دو سال بعد، ۱۰۰۰ نفر از ۱۶۵۰ زندانی فلسطینی آن زمان یک ماه به «اعتراض به آزار و اذیت خودسرانه، شرایط حبس اسفناک، ممانعت از ملاقات خانواده‌ها، انزوا، مراقبت‌های پزشکی ضعیف و امتناع اسرائیل از آزادی زندانیان سازمان آزادی‌بخش فلسطین» اعتصاب غذا کردند.
در اوایل سال ۲۰۱۲، ۱۸۰۰ زندانی فلسطینی تا دو ماه در اعتصاب غذا بودند و خواستار لغو انزوا، اجازه ملاقات خانواده‌ها از غزه و لغو بازداشت اداری بودند. در نتیجه، بازداشت اداری فقط به صورت صوری اصلاح شد، اما قادر عدنان که به «فعالیت‌های تروریستی» متهم شده بود، پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا آزاد شد. با این حال، او در ماه مه ۲۰۲۳ برای دوازدهمین بار در بازداشت اداری و پس از ۸۷ روز اعتصاب غذای آخر خود درگذشت.

در ماه مه ۲۰۱۶ چندین زندانی فلسطینی پس از یک اعتصاب غذای ۹۰ روزه آزاد شدند. آنها زمانی دستگیر شده بودند که در جریان یک تظاهرات در کرانه باختری اشغالی خواستار تحویل اجساد معترضان کشته شده و زندانیان درگذشته به خانواده‌هایشان بودند. این اجساد هنوز توسط مقامات اسرائیلی در سردخانه‌ها و گور‌های بی‌نام نگهداری می‌شوند، زیرا یا مجازات کلی زندانیان در زمان مرگ آنها هنوز تمام نشده است یا برای اخذ امتیازاتی از خانواده‌های آنان استفاده می‌شوند. یک سال بعد، ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی برای بهبود شرایط بازداشت و ملاقات ۲ ماه اعتصاب اعتصاب غذا کردند.

اعتصاب‌های غذای دیگری نیز بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۲ برگزار شد، و همچنین یک اقدام همبستگی یک روزه از سوی ۱۳۰۰ زندانی در زندان عوفر در اوایل اکتبر امسال برای حمایت از اعتصاب غذای کاید ال-فاسفوس یک فلسطینی در بازداشت اداری که هفت سال را در زندان گذرانده بود و در سال ۲۰۲۱ نیز تنها پس از یک اعتصاب غذای ۱۳۰ روزه همراه با دیگران آزاد شده بود صورت گرفت.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress