تصویر سمبلیک است

ترجمه مجله هفته

فینیان کانینگهام: قتل عام در مراسم تشییع جنازه در شرق اوکراین بوسیله رژیم کیف انجام شد.

برای اینکه درخواست ولادیمیر زلنسکی برای کمک نظامی بیشتر از غرب وزن بیشتری داشته باشد، او به یک بمب تبلیغاتی برای جنایات جنگی خود نیاز داشت. ارتش او آنرا تحویل داد – و رسانه های غربی به طور معمول روس ها را به عنوان بدترین وحشی های نشان دادند.

یک کشتار در یک روستای اوکراینی هفته گذشته که در گزارش های رسانه های غربی به وضوح ارتش روسیه مقصر شناخته شده بود، یک چرخش رسانه ای داشته است که نشان می دهد این حادثه در واقع یک تحریک زیر پرچم جعلی توسط رژیم کی یف بوده است.

رسانه های غربی گزارش دادند که در روز پنجشنبه هفته گذشته، ۵ اکتبر، یک کافه ظاهراً توسط یک موشک هدایت دقیق روسی مورد اصابت قرار گرفت و ۵۲ نفر کشته شدند. همه گزارش های رسانه های غربی مقامات اوکراینی را به عنوان منبع اتهامات علیه ارتش روسیه نام بردند که ظاهراً یک موشک بالستیک از نوع اسکندر شلیک کرده است. کافه پر از خانواده هایی بود که در مراسم تشییع جنازه یک سرباز اوکراینی که در جنگ کشته شده بود، شرکت داشتند.

رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، که در همان روز در یک اجلاس رهبران اروپایی در گرانادای اسپانیا شرکت داشت، بلافاصله این جنایت را به عنوان «تجاوز ویرانگر» روسیه محکوم کرد.

پس از اینکه رسانه های غربی به طور معمول به طور گسترده ای در مورد کشتار در روستای گروسا در شرق اوکراین گزارش دادند و روسیه را مقصر دانستند، رسانه ها توجه خود را فوراً به رویدادهای دیگر، به ویژه خشونت های بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها که در آخر هفته قبل از آن آغاز شده بود، معطوف کردند.

با این حال، یک گزارش از خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) در مورد این رویداد وحشتناک در گروسا، به طور تصادفی نور بیشتری را بر روی وقایع واقعی و اینکه چه کسی ممکن است موشک را شلیک کرده باشد، انداخت. دلایل خوبی وجود دارد که گمان کنیم رژیم کی یف تحت پرچم جعلی، حمله موشکی را به عنوان مبنایی برای یک بمب تبلیغاتی در چارچوب تبلیغات جنایات جنگی خود خود مهندسی کرده است. به عبارت دیگر: کی یف در تلاشی ریاکارانه برای متهم کردن مجدد روسیه به جنایت جنگی، عمداً غیرنظامیان اوکراینی را در خاک خود کشته است.

این دیدگاه بر این واقعیت استوار است که به گفته گزارش ها، خانواده های قربانیان نمی توانستند بفهمند که نیروهای روسی چگونه از این تجمع مردم در مراسم تشییع جنازه سرباز کشته شده در آن کافه مطلع شده اند. این روستا هیچ تأسیسات نظامی ندارد و هیچ ارزش تاکتیکی ندارد. علاوه بر این، این روستا تقریباً ۳۰ کیلومتر از خط مقدم در شرق اوکراین فاصله دارد.

در گزارش AP آمده است که مردم محلی گمان می کنند که یک خبرچین در روستا ممکن است مختصات مراسم تشییع جنازه را به نیروهای روسی منتقل کرده باشد. اما به جای این نتیجه گیری، می توان توضیحی محتمل تر برای حمله مرگبار را در نیازهای سیاسی برجسته رژیم کی یف یافت.

کشتار در همان روزی رخ داد که زلنسکی در حال سفر بزرگی برای درخواست کمک نظامی بیشتر از اعضای ناتو اروپا بود. این امر به شدت حاکی از آن است که نیروهای رژیم کی یف حمله به روستای گروسا را انجام داده اند تا به رئیس جمهور اوکراین قدرت استفاده از سلاح عاطفی برای درخواست های خود به رهبران دولتی اروپا بدهد.

برای چنین جنایت وحشتناکی، یک پیشینه وجود دارد. هنگامی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ۶ سپتامبر به کی یف سفر کرد تا تسلیحات آمریکایی به ارزش یک میلیارد دلار را وعده دهد، در جریان یک حمله موشکی در شهر کنستانتینوفکا در شرق اوکراین، ۱۷ نفر کشته شدند. این شهر تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین قرار دارد. این جنایت وحشیانه بلافاصله به روسیه نسبت داده شد و زلنسکی و بلینکن در بیانیه مشترکی آن را محکوم کردند. با این حال، بعدها مشخص شد که به گفته نیویورک تایمز، به نظر می رسد که نیروهای مسلح اوکراین این حمله را «به طور تصادفی» انجام داده اند.

من شخصاً استدلال می کنم که حمله به کنستانتینوفکا هیچ «تصادفی» نبود، بلکه عمداً برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی برای متهم کردن روسیه و کسب حمایت برای کمک نظامی بیشتر غرب انجام شد. می توان فرض کرد که همان رویکرد و انگیزه در پشت کشتار هفته گذشته در روستای گروسا نیز وجود داشت.

علاوه بر این، باید به خاطر داشت که اجلاس در گرانادای اسپانیا، جایی که زلنسکی کشتار گروسا را مطرح کرد و روسیه را به تروریسم متهم کرد، در یک لحظه سیاسی تعیین کننده اتفاق افتاد که در آن بحث بر سر حمایت مالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا از رژیم کی یف بود. کنگره ایالات متحده میلیاردها دلار برای اوکراین را به طور موقت تعلیق کرده است، در حالی که اتحادیه اروپا تحت فشار است تا جریان پول به سمت کی یف را حفظ کند. به نظر می رسد که درخواست بسیار احساسی زلنسکی در گرانادا، حمایت نظامی اتحادیه اروپا را بسیج کرده است. همچنین به این دلیل که در همان روز گزارش شد که اسپانیا ارسال سیستم های دفاع هوایی بیشتر به اوکراین را قول داده است.

اما برگردیم به گزارش آسوشیتدپرس. در آنجا آمده است: «اهالی محلی گفتند که روستای گروسا یک منطقه کاملاً غیرنظامی است. هیچ پایگاه نظامی، چه روسی و چه اوکراینی، هرگز در آنجا وجود نداشته است. اهالی محلی همچنین گفتند که تنها غیرنظامیان یا اعضای خانواده در مراسم تشییع جنازه و مراسم خاکسپاری شرکت کردند و تنها اهالی محلی می دانستند که مراسم تشییع جنازه چه زمانی و کجا برگزار خواهد شد.»

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «دیمیتری تشوبینکو، سخنگوی دادستانی منطقه ای، اعلام کرد که بازرسان بررسی خواهند کرد که آیا کسی از این منطقه مختصات کافه را به روس ها داده است – این خیانتی به همه کسانی که اکنون در گروسا باید عزادار باشند. بسیاری از اهالی روستا این ظن را دارند و حمله را «در زمانی که برای کشتن حداکثر تعداد مردم انتخاب شده بود» توصیف می کنند. زمان مراسم تشییع جنازه چند هفته قبل تعیین شد و زمان دقیق آن در اواخر هفته قبل از حمله در کل روستا اعلام شد.»
این نسخه از وقایع باورپذیر نیست. آیا یک روستایی زحمت می‌دهد تا مراسم تشییع جنازه قریب‌الوقوع را به ارتش روسیه منتقل کند؟ آیا ارتش روسیه زحمت می‌کشد تا یک موشک هدایت دقیق از نوع اسکندر را به یک تجمع شلیک کند که تنها توسط غیرنظامیان بازدید می‌شود و علاوه بر این، ۳۰ کیلومتر از خط مقدم فاصله دارد؟ در حالی که می‌داند که رسانه‌های غربی روسیه را به دلیل «وحشیگری» محکوم خواهند کرد؟

به طور خلاصه، مقامات رژیم کی یف می‌دانستند که مراسم تشییع جنازه یکی از سربازان خود در همان روزی برگزار می‌شود که رئیس‌جمهورشان در اجلاس اسپانیا سخنرانی احساسی برای درخواست کمک‌های تسلیحاتی بیشتر خواهد کرد.

زلنسکی برای تبلیغات جنایات جنگی خود به یک بمب تبلیغاتی نیاز داشت تا به درخواست خود برای کمک نظامی بیشتر غرب وزن بیشتری بدهد. و رسانه‌های غربی، مانند همیشه، مجبور شدند روس‌ها را به عنوان شیاطین بد نشان دهند.

این متن در وب‌سایت Strategic Culture Foundation به زبان انگلیسی منتشر شد.

Finian Cunningham یک روزنامه‌نگار برنده جایزه است. او بیش از ۲۵ سال به عنوان ویرایشگر و نویسنده در روزنامه‌هایی مانند Mirror، Independent، Irish Times و Irish Independent کار کرده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress