تصاویر ماهواره‌ای نوار غزه در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ و ۱۲ اکتبر. عکس‌ها: با تشکر از مرکز SDG


گلوبال تایمز
ترجمه مجله هفته

انحصاری: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که نوار غزه پس از قطع برق در تاریکی مطلق فرو رفته و این به وخامت بحران بشردوستانه اشاره دارد



بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای که خبرنگاران گلوبال تایمز روز شنبه از مرکز تحقیقات بین‌المللی داده‌های بزرگ برای اهداف توسعه پایدار (SDG Center) دریافت کرده‌اند، نوار غزه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان، شب‌ تقریباً کاملاً در تاریکی فرو رفته است، زیرا اسرائیل برق را قطع کرده است. این تضاد شدید با شب‌های قبلاً روشن منطقه، شرایط دشوار زندگی را که مردم نوار غزه با آن روبرو هستند، به خوبی نشان می‌دهد. از زمانی که ارتش اسرائیل روز دوشنبه قطع آب و برق نوار غزه و اعمال یک محاصره جامع را اعلام کرد، بحران بشردوستانه در نوار غزه فلسطین تشدید شده است.

نوار غزه یک نوار زمینی باریک است که طبق آمار رسمی فلسطینی، ۴۱ کیلومتر طول و ۶ تا ۱۲ کیلومتر عرض دارد. بیش از ۲ میلیون نفر، که اکثر آنها فلسطینی هستند، در مساحتی حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. بنابراین، نوار غزه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان است که تراکم جمعیت آن با مادرید در اسپانیا و لندن در انگلستان قابل مقایسه است.

عکس شبانه نوار غزه که در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی با ابزار تصویربرداری کم نور ماهواره SDG گرفته شده است، نشان می‌دهد که قبل از آخرین درگیری فلسطین و اسرائیل، کل نوار غزه شب‌ها روشن بود، که جمعیت تراکم بالای منطقه را به صورت بصری منعکس می‌کند.

دو سوم برق نوار غزه از اسرائیل تامین می‌شود. روز چهارشنبه، تنها نیروگاه نوار غزه به دلیل کمبود سوخت پس از اعلام محاصره جامع منطقه توسط اسرائیل، خاموش شد. در نتیجه، در کل منطقه قطع برق کامل رخ داد که منجر به تشدید بحران بشردوستانه شد.

وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه هشدار داد که به زودی سوخت بیمارستان‌های غزه برای تأمین برق تمام می‌شود که عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت. روز پنجشنبه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد که بیمارستان‌های غزه به دلیل فقدان برق به «قبرستان‌ها» تبدیل خواهند شد. قطع برق همچنین بهره‌برداری از سیستم‌های ارتباطی محلی و حفظ مواد غذایی روزانه برای ساکنان را مختل کرد و آنها همچنین قادر به برداشت پس‌اندازهای خود از بانک‌ها نبودند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز جمعه خاطرنشان کرد که قطع برق در غزه بحران آب آشامیدنی ایجاد کرده است.

آخرین تصاویر ماهواره‌ای که روز پنجشنبه حدود ساعت 22 به وقت محلی گرفته شدند، همچنین نشان می‌دهند که غزه پس از خاموشی کامل، شب‌ها تقریباً در تاریکی کامل فرو رفته است و فقط به صورت پراکنده روشن می‌شود. این بدان معناست که کل غزه فلج شده است و زندگی ساکنان دیگر نمی‌تواند تضمین شود.

ماهواره‌های دارای محموله‌های نور کم می‌توانند با ثبت شدت و توزیع نورهای شبانه، توسعه اجتماعی-اقتصادی و سطح زندگی یک منطقه را منعکس کنند. در حال حاضر، اکثر ماهواره‌های دارای قابلیت تصویربرداری نور کم توسط چین، ایالات متحده و اسرائیل اداره می‌شوند. ماهواره‌های تصویربرداری نور کم ایالات متحده و اسرائیل عمدتاً در حوزه نظامی، نظارت بر محیط زیست و نقشه‌برداری استفاده می‌شوند.

ماهواره علمی توسعه پایدار چین (Sustainable Development Scientific Satellite-1) اولین ماهواره علمی جهان است که به طور خاص برای برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد طراحی شده است. این ماهواره تحت رهبری پروژه آزمایشی «مهندسی علم داده بزرگ زمین» آکادمی علوم چین توسعه یافته است و اولین پرتاب برنامه SDG-Center است، یک مرکز تحقیقاتی جهانی که به حمایت از برنامه سازمان ملل متحد از طریق داده‌های بزرگ اختصاص دارد.

پس از عملیات در مدار، داده‌های این ماهواره در سراسر جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد و تحقیقات در مورد اهداف توسعه پایدار، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، را پشتیبانی خواهد کرد. این امر به کاهش نابرابری جهانی در توسعه پایدار و شکاف دیجیتال بین مناطق کمک می‌کند و الگویی را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ترسیم می‌کند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress