گلوبال تایمز
ترجمه مجله هفته

با افزایش تلفات در نوار غزه، ناظران چینی هشدار دادند اگر جنگ بین حماس و اسرائیل متوقف نشود، بحران انسانی در منطقه اجتناب ناپذیر است. ناظران همچنین گفتند که چنین بحران، اگر ناشی از جنایات باشد، می تواند باعث انفجار افکار عمومی شود و اوضاع سیاسی را در یک نقطه عطف معین معکوس کند. در این زمان، از آمریکا که می تواند نفوذ واقعی خود بر اسرائیل استفاده کند، و از آنها بخواهد که به جای تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا تهاجم خود در غزه را کاهش دهد و یا متوقف کند.

رسانه های غربی چین را برای محکوم کردن حماس تحت فشار قرار داده اند. ناظران چینی گفتند که غیر منطقی است که از چین بخواهیم در درگیری که بخشی از آن ناشی از استعمار غرب است و با سیاست های مغرضانه آمریکا در خاورمیانه تشدید می شود، طرف خود را انتخاب کند. کارشناسان گفتند که بی طرفی چین در پاسخ به این بحران همچنان ثابت است و اشاره میکنند که چین نیز مایل است در صورت لزوم مذاکرات بین فلسطین و اسرائیل را فراهم کند.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که برای عملیات زمینی احتمالی در غزه آماده می شود اما رهبری سیاسی هنوز در مورد ان تصمیم نگرفته است. سرهنگ دوم اسرائیلی ریچارد هکت روز پنجشنبه گفت که نیروهای اسرائیلی «در صورت تصمیم گیری برای مانور زمینی آماده می شوند.»
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه وعده داد که اسرائیل گروه شبه نظامی حماس را درهم خواهد شکست و نابود خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این درگیری در پی افزایش بمباران اسرائیل در ششمین روز پس از حمله غافلگیرانه حماس، تاکنون جان دست کم ۲۳۰۰ نفر را در هر دو طرف گرفته است. سازمان ملل متحد میگوید بیش از ۳۳۸ هزار نفر مجبور به فرار از خانه های خود در غزه شده اند، زیرا غذا، سوخت و تجهیزات پزشکی کاهش یافته است.
وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه تایید کرد که سه شهروند چینی کشته و دو نفر در این درگیری مفقود شده اند و چندین نفر دیگر زخمی شده اند. ماموریت های دیپلماتیک مربوطه چین در خارج از کشور به طور کامل درمان مجروحان را هماهنگ می کنند و عواقب آن را برای مرحوم اداره می کنند.

خطر یک فاجعه انسانی در نوار غزه در حال افزایش است و اگر ارتش اسرائیل عملیات زمینی را آغاز کند، حتی بیشتر خواهد شد، زیرا غزه پرجمعیت است و تداخل حماس با غیرنظامیان غیر قابل جلوگیری است، که این امر شناسایی را برای نیروهای ارتش دشوار می کند، تیان ونلین، پژوهشگر در موسسه روابط بین الملل معاصر چین، به گلوبال تایمز گفت.

افزایش شمار کشته شدگان و تشدید معضل در غزه احتمالا منجر به همدردی شدید با مردم فلسطین خواهد شد که قدرت نظامی آنها در مقایسه با اسرائیل کم رنگ است. ژو ویلی، مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، گفت که این سناریو (افکار عمومی همدردی با فلسطینی ها) نیز همان چیزی است که حماس می خواهد.

حزب وحدت ملی گانتز روز چهارشنبه گفت که نتانیاهو و بنی گانتز، رهبر اپوزیسیون میانه رو، وزیر دفاع سابق و رئیس ستاد ارتش، توافق کرده اند که یک دولت وحدت اضطراری تشکیل دهند. ناظران چینی این اتحادیه را نشانه ای از این می دانند که اسرائیل قصد دارد اقدامات شدیدتری علیه حماس انجام دهد.
منابع پزشکی فلسطینی اخیرا گفتند که اسرائیل روز چهارشنبه منطقه بندری غربی غزه را با چندین بمب فسفر سفید هدف قرار داد که منجر به صدها مورد خفگی شده. است در پاسخ، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که سازمان ملل هیچ گزارشی در این زمینه ندیده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نگرانی شدید خود را از تشدید درگیری ها در اسرائیل و غزه ابراز کرد. او به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «من از همه طرف ها و کسانی که بر این احزاب نفوذ دارند، می خواهم از هرگونه تشدید و سرریز بیشتر جلوگیری کنند.»

تیان خاطرنشان کرد که ایالات متحده می تواند از نفوذ خود بر اسرائیل استفاده کند تا حملات مداوم خود را در نوار غزه کاهش دهد. با این حال، به گفته تیان، آنچه واشنگتن انجام می دهد این است که با ارسال کشتی های جنگی و محکومیت یکجانبه حماس، به جای درخواست از اسرائیل برای متوقف کردن بمباران در نوار غزه، وضعیت در حال حاضر تنش زده را تقویت کند.
رسانه های آمریکایی پولیتیکو به نقل از مقامات وزارت دفاع گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه برای نشان دادن حمایت از اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس وارد اسرائیل شد. ایالات متحده به زودی می تواند دو ناو هواپیمابر در شرق مدیترانه مستقر کند.

ژو به گلوبال تایمز گفت،اگر واشنگتن واقعا میخواهد در این بحران میانجیگری کند، باید به جای فرستادن کشتیهای جنگی به خاورمیانه برای تقویت روحیه اسرائیل، هر دو طرف را برای مذاکره کنار بگذارد. او گفت که شیوه ای که ایالات متحده تنش را تشدید می کند، درگیری را طولانی تر می کند، بنابراین منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتر و همچنین بحران انسانی بزرگتر می شود.
فریز مهدوی، سفیر فلسطین در چین، در مصاحبه ای با فینیکس که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که چین خواستار تلاش جمعی برای حل درگیری ها در خاورمیانه شده است، اما متاسفانه هرگز این توسط ایالات متحده پذیرفته نشده است، زیرا آنها آن را در گروه چهارگانه نگه داشته اند، گویی چین وجود ندارد. آنها فکر می کنند خاورمیانه باغ خودشان است و باید همه چیز را برای خودشان کنترل کنند. و ما بهای این انحصار را می پردازیم. به طور خلاصه، این یک سیاست خارجی خودخواهانه است که به نظر من غیر مسئولانه است.

وانگ وانبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه گفت: چین عمیقا نگران تشدید وضعیت است که منجر به تلفات غیرنظامیان بیگناه متعدد و بدتر شدن جدی وضعیت امنیتی و انسانی در فلسطین شده است. با اشاره به اینکه چین ارتباط خود را با طرف های مربوطه برای ترویج آتش بس و کمک به کاهش بحران انسانی در حال گسترش حفظ خواهد کرد.

ژائی جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، روز پنجشنبه با رفیع هارپاز، معاون مدیر کل مسئول امور آسیا و اقیانوس ارام وزارت امور خارجه اسرائیل، مکالمه تلفنی داشت. ژای خاطرنشان کرد که چین عمیقا نگران افزایش تنش و خشونت است و از تلفات غیرنظامیان ناراحت است. چین اقداماتی را که به غیرنظامیان بیگناه آسیب می رساند محکوم می کند و خواستار آتش بس فوری و توقف خشونت است.

چین هیچ منافع خاصی در مسئله فلسطین ندارد و همیشه در کنار صلح و عدالت ایستاده است. چین صمیمانه به همزیستی مسالمت آمیز بین اسرائیل و فلسطین امیدوار است و مایل به همکاری با جامعه بین المللی برای ترویج صلح و ایجاد شرایط برای تحقق آن است.

ژای همچنین تماس های تلفنی داشت با امل جدو، معاون اول وزیر امور خارجه فلسطین و اسامه خدر، دستیار وزیر فلسطین در وزارت امور خارجه مصر به طور جداگانه در روزهای اخیر.

با این حال، برخی از رسانه های غربی شروع به تحریک واکنش چین به درگیری کردند و گفتند که چین از محکوم کردن حماس خودداری کرد. در مقاله ای که روز چهارشنبه در روزنامه دیپلمات منتشر شد، آمده است: «پاسخ چین به مناقشه اسرائیل و حماس نشان دهنده حمایت طولانی مدت این کشور از فلسطین است.» رسانه های آمریکایی پولیتیکو مقاله دیگری را منتشر کردند و پاسخ چین به حمله حماس را «پیام نرم» خواند.

تیان گفت که رسانه های غربی بی هیچ دلیلی چین را مقصر قلمداد می کنند. ریشه درگیری ها تا حدودی نتیجه استعمار بریتانیا و بی اعتنایی طولانی مدت آمریکا به درخواست های فلسطین است. اکنون که بمبی را که کشورهای غربی مدتها پیش کار گذاشته بودند منفجر شده است، چین را به محکوم نکردن حماس متهم میکنند. منطق کجاست؟.

لیو ژونگمین، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، به گلوبال تایمز گفت، در واقع، انفجار درگیری های فعلی فلسطین و اسرائیل اثبات میکند که پیشنهاد چین برای راه حل دو کشور راه درست است.
ژو گفت که بی طرفی چین در درگیری های فلسطین و اسرائیل همچنان ثابت است. چین بارها پیشنهاد کرده است که مذاکرات بین فلسطین و اسرائیل را تسهیل کند و چین در صورت لزوم به این کار ادامه خواهد داد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress