اندر باب جنگ اطلاعاتی

عملیات «طوفان قدس» باعث تشدید مناقشۀ اعراب-اسرائیل و تعمیق شکاف سیاسی در غرب گردید

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ا. م. شیری

حملۀ نیروهای حماس به اسرائیل بزرگترین درگیری نظامی بین اعراب و اسرائیل در ۵۰ سال گذشته بود، که با آغاز جنگ اطلاعاتی بسیار گسترده همراه شد. ماهیت نبردها در فضای رسانه‌ای کمتر از جنگ واقعی بین نیروهای دفاعی اسرائیل و جنگجویان حماس نیست.

رسانه‌های پیشرو غربی به حمایت از اسرائیل برخاستند. علاوه بر این، رسانه‌های اروپایی در فرمول بندی‌های خود تا اندازۀ حیرت‌انگیزی موضع خشن اتخاذ نموده‌اند.

روزنامۀ آلمانی «تاگسشپیگل» (Tagesspiegel) می‌نویسد: «رژیم‌های خودکامه به آزادی جوامع غربی، احتمالاً به شیوۀ هماهنگ حمله می‌کنند. آلمانی‌ها اگر قصد دارند از شیوه زندگی خود محافظت کنند، باید مراقب دفاع از خود باشند».

این روزنامۀ آلمانی یک افسانه اسرائیلی را که توسط «تروریست‌های فلسطینی» ویران شده است، به گونه زیر ترسیم می‌کند: «هرکسی که تا به حال از کیبوتز در جنوب اسرائیل، واقع در نزدیکی نوار غزه بازدید کرده باشد، مشکل می‌تواند چنین مکان آرامی را تصور کند. مردم شگفت انگیز، آفتاب، نور خیره‌کننده، سرعت دلپذیر. سکوت، آرامش، واحۀ کوچک. گاهی اوقات در آنجا هنوز می‌توان گویش آلمانی، گاهی برلینی، گاهی اوقات وینی را شنید. اما پناهگاه‌های بتنی با دیوارهای ضخیم و بقایای موشک‌های قسام نشان می‌دهد که جهان در معرض خطر است».

در یکی دیگر از افسانه‌های عجیب که به قصد تحریک ملت آلمان برای پذیرش افزایش هزینه‌های دفاعی به خواست واشینگتن و بروکسل ساخته و پرداخته شده، گفته می‌شود: «جنگ در اسرائیل باعث خوشحالی مستبدانی مانند ولادیمیر پوتین، شی جین‌پینگ و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شده است».

روزنامۀ فرانسوی له‌فیگارو، وابسته به مافیای صنایع نظامی داسو، مبارزان حماس را قاتل و تروریست می‌خواند، اما در مورد مرگ غیرنظامیان فلسطینی سکوت می‌کند.

لالیبراسیون روچیلدها می‌نویسد که خانواده‌های اسرائیلی‌هایی که حماس به گروگان گرفته است، «در میان ناامیدی و خشم» در هم شکسته‌اند و خاطرنشان می‌کند که جامعۀ یهودی در فرانسه از افزایش احساسات ضد یهودی در این کشور بیم دارد.

نیویورک تایمز از حملۀ شبه‌نظامیان حماس به شرکت‌کنندگان در یک جشنوارۀ موسیقی در فاصلۀ چند کیلومتری مرز نوار غزه خشمگین است و از نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دلیل درخواست شنبه شب «از فلسطینیان برای ترک هر مکانی در نوار غزه که ممکن است مخفی شده یا عمل کنند»، تمجید می‌کند. و در ادامه با بیان اینکه فلسطینی‌ها از حملات موشکی اسرائیل جایی برای پنهان شدن ندارند، ریاکاری بظاهر انسانی نتانیاهو را ندانسته افشا می‌کند.

در جریان جنگ در فلسطین حدود ۵۰۰ غیرنظامی کشته شده و بر اساس گزارش سازمان ملل، از آغاز درگیری‌ها در نوار غزه، بیش از ۱۲۳ هزار نفر در داخل آواره گردیده است.

روزنامۀ بریتانیایی پر نفوذ تایمز به صراحت می‌گوید که «نوارغزه، قلمرویی به طول حدود ۲۵ مایل، یک زندان در فضای باز است. حماس ظاهراً از غیرنظامیان ربوده شده و خود‌ی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد».

استفاده از شهروندان خود به عنوان سپر انسانی، در واقع، روش مشخص نازی‌های اوکراین است که نیروهای ویژه آمریکایی بسیار خوب به آن‌ها آموزش‌ داده‌اند و آن‌ها نیز به سهم خود این تاکتیک‌های آدمخواری را در طول تمرینات متعدد جنگ شهری توسعه داده‌اند.

درگیری نظامی در اسرائیل شکاف سیاسی را در سراسر غرب عمیق‌تر کرده است. در میدان تایمز نیویورک، درگیری رو در رو بین حامیان اسرائیل و فلسطین جریان دارد. دیلی میل می‌نویسد: «گروهی در منهتن در مرکز شهر شعار فلسطین آزاد! سر دادند، در همین حال، جمعیت طرفدار اسرائیل در جواب آن‌ها فریاد می‌زدند: چطور می‌توانید از این قاتلان لعنتی حمایت کنید»؟

در انگلیس، جناح چپ حزب کارگر کنفرانسی برگزار کرد که در آن نمایندگان جنبش جوانان فلسطین را به دلیل اینکه وقایع کنونی اسرائیل را «لحظه‌ای تاریخی در مبارزات خود» نامیدند، تشویق کردند. جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر از محکوم کردن اقدامات حماس خودداری کرد و خواستار آتش‌بس فوری و پایان دادن به اشغال فلسطین توسط اسرائیل شد.

«فرانسۀ فتح نشدنی»، بزرگترین حزب چپگرای کشور، با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به «استعمار اسرائیل» شد. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب گفت: «تمام خشونت‌هایی که علیه اسرائیل و نوار غزه به راه افتاده، این واقعیت را ثابت می‌کند: «خشونت فقط خودش را تولید و بازتولید می‌کند». اریک کوکرل، یکی از اعضای فراکسیون پارلمانی Invictus فرانسه، خاطرنشان کرد که حماس «جنبشی است که به همان نوع ترور، به همان شیوه‌ای که ارتش اسرائیل نوعی از تروریسم دولتی را برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اعمال می‌کند و همانطور که به استعمار، الحاق و اشغال سرزمین‌ها ادامه می‌دهد، متوسل می‌شود».

در همین حال، دولت مکرون امنیت مدارس و کنیسه‌های یهودی را با عجله تقویت می‌کند.

فلسطینی‌ها و اعراب در پایتخت‌های غربی تظاهرات خیابانی برگزار می‌کنند. سیاستمداران و رسانه‌های ایرانی از مبارزان حماس کاملاً حمایت می‌کنند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «عملیات طوفان الاقصی به برکت شجاعت و بصیرت جوانان فلسطینی بطور ناگهانی آغاز شد و دورۀ جدیدی از مقاومت فعال در برابر اشغالگران جنایتکار صهیونیست رقم زد».

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «ما شاهد تولد یک فلسطینی جدید هستیم که از ترس و وحشت به خانۀ اسرائیلی صهیونیست رسوخ می‌کند، سربازان آن‌ها را تعقیب و به اسارت می‌گیرد، با عزت از حقوق پایمال شدۀ خود دفاع می‌کند و با اسرائیل جدید، تحقیرشده و ضعیف روبرو می‌شود».

شهرداری تهران بنر بزرگی را در یکی از میادین اصلی شهر نصب کرده است که روی آن نوشته: «جنگ با اسرائیل آغاز شده است».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، بگونه‌ای که وب‌سایت اکسیوس گزارش داده، بدون نام بردن از کشورهای خاص، از برخی از کشورهای عربی خواست تا علیه حماس جنگ اطلاعاتی اعلام کنند. اما، آن‌ها از انجام این کار خودداری کردند.

بلینکن با فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی تماس گرفت و از او خواست حماس را محکوم کند. پس از این تماس، بن فرحان گفت که عربستان سعودی حمله به غیرنظامیان را محکوم می‌کند اما حملۀ حماس را نه.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، طاهر الهنونو، سخنگوی حماس اظهار داشت که اسرائیل سعی دارد با ایجاد تصویری مخدوش در رسانه‌ها، از جمله، در رسانه‌های عربی، شکست طرح‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین را پنهان سازد.

الهنونو می‌گوید: «اسرائیل رسانه‌های کشورهای عربی را مخفیانه کنترل می‌کند. برخی از روزنامه‌نگاران، به دلیل کوته‌فکری، اغلب حتی متوجه نمی‌شوند که نشریات آن‌ها به منافع چه کسانی خدمت می‌کند».

نمایندۀ حماس به عنوان نمونه به سیاست اطلاع‌رسانی شبکۀ تلویزیونی العربیه که از امارات پخش می‌شود، اشاره کرد. وی اظهار داشت: «این شبکه سیاست ضد فلسطینی و مملو از تهمت و اطلاعات نادرست را دنبال می‌کند. بیشتر اطلاعاتی که العربیه در مورد فلسطین منتشر می‌کند، توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تهیه می‌شود».

روزنامۀ الاهرام مصر ضمن اعلام همدردی با قربانیان غیرنظامی در اسرائیل و فلسطین به اندازۀ مساوی، می‌نویسد: «در عرض چند ساعت، صدها اسرائیلی کشته شدند، به اسارت درآمدند و جنگ اعلام شد. سرکوب وحشیانۀ اسرائیل تاکنون جان صدها فلسطینی را در نوار غزه گرفته است و مطمئناً تا پایان این جنگ بسیاری دیگر نیز قربانی خواهد شد».

جنگ اطلاعاتی کاملاً پیچیده از سوی هر دو طرف مناقشه به راه افتاده است. تعدادی از رسانه‌های عربی عکسی از ژنرال نمرود آلونی، فرمانده نیروهای ویژه اسرائیلی که گفته می شد اسیر شده بود، منتشر کردند. اما، او ساعاتی بعد در جلسۀ شورای امنیت اسرائیل حاضر شد.

رسانه‌های اسرائیلی از قربانیان بی‌شمار «تروریست‌های حماس» می‌نویسند. جروزالم پست [اورشلیم پست]به نقل از منابع پزشکی گزارش داد: «حداقل ۲۶۰ جسد در محل برگزاری جشن در ریم که تروریست‌های حماس قتل‌عام کردند، پیدا شد».

به گزارش هاآرتص تعداد اسرائیلی‌های کشته شده در درگیری با حماس، حداقل به ۶۰۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به دو هزار نفر رسیده است.

همۀ رسانه‌های جهان به اتفاق آرا به شکست آشکار ارتش اسرائیل که هالۀ شکست‌ناپذیری خود را از دست داده و ضربۀ جدی به آبروی اطلاعاتی آن وارده شده است، اشاره می‌کنند.

همانطور که قبلاً نوشتیم، نیروهای دفاعی اسرائیل (ارتش اسرائیل) بیش از حد تحت تأثیر بازی خطرناک تنوع جنسیتی قرار گرفته و جوانان یهودی به طور دسته جمعی از خدمت سربازی فرار می‌کنند.

درگیری آشکار بین ارتش بهت‌زدۀ اسرائیل و مبارزان فلسطینی با سلاح‌های سبک، از افول اسرائیل به عنوان قدرت نظامی پیشرو در منطقه خبر می‌دهد و حتی در کوتاه مدت نیز نویدبخش خوبی برای دولت یهود نیست. در عین حال، تشدید درگیری، شکاف بین بلوک‌های ژئوپلیتیک شرق و غرب را عمیق‌تر می‌کند.

مأخوذ از: تارنمای بنیاد فرهنگ راهبردی

۲۱ مهر- میزان ۱۴۰۲

 

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress