هوشیجین
گلوبال تایمز
ترجمه مجله هفته


حملات اخیر حماس به اسرائیل غیرنظامیان را در بسیاری از مناطق هدف قرار داده است و آنها همچنین بسیاری از غیرنظامیان اسرائیلی را به گروگان گرفته اند. چنین اقداماتی از سوی جامعه بین المللی قابل حمایت نیست و در حال حاضر تنها ایران به صراحت به حماس به خاطر حمله غافلگیرانه اش تبریک گفته است.

حماس با وجود خطر قریب الوقوع تلافی جویانه «فاجعه بار» حملات انتحاری دسته جمعی را علیه اسرائیل آغاز کرده است. اسرائیل باید به طور جدی در این مورد تامل کند. فلسطینی ها قیمت گزافی را مطالبه نمی کنند. آنها خواستار اجرای قطعنامه های سازمان ملل و راه حل دو دولتی مورد حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت فلسطینی با پایتختی قدس شرقی در کنار اسرائیل هستند. کل جهان از اسرائیل می خواهد که به مرزهای ۱۹۶۷ بازگردد و خواسته های فلسطینی ها از قطعنامه های سازمان ملل و اجماع بین المللی فراتر نمی رود.
اسرائیل به عنوان برهم زننده این قطعنامه ها و اجماع تلقی می شود. کاری که اسرائیل انجام می دهد زورگویی است، استفاده از زور برای تغییر اجباری وضعیت موجود و ایجاد شرایط جدید.

اسرائیل بدون شک از نظر تکنولوژیکی پیشرفته و از نظر نظامی قدرتمند است. این رژیم در چندین جنگ خاورمیانه اعراب را شکست داد و حتی با برخی از دشمنان عرب سابق خود آشتی کرد. با این حال، زور نمی تواند یک تحول اخلاقی ایجاد کند. همانطور که اسرائیل در گذشته تمایل شدیدی به تشکیل دولت داشت، اکنون نیز مردم فلسطین تمایل شدیدی به تشکیل دولت خود دارند که از سوی سازمان ملل و جامعه بین المللی حمایت می شود. فلسطینی ها یک گروه غیرمنطقی و وحشی نیستند، همانطور که برخی ممکن است آنها را به تصویر بکشند.

اسرائیل می تواند حماس را از نظر نظامی شکست دهد، اما نمی تواند عبادت در مساجد و رعایت ماه رمضان توسط مسلمانان را از بین ببرد، و نمی تواند ایمان مردم فلسطین را که شامل احترام به مسجد الاقصی در قدس است، تغییر دهد. اگر اسرائیل با راه حل دو دولتی پیشنهادی سازمان ملل مخالفت کند، باید خلاف جریان تاریخ حرکت کند، با کل تمدن اسلامی روبرو شود، عدالت انسانی را به چالش بکشد و گذشت زمان را به تمسخر بگیرد.
اسرائیل نه تنها از قدرت نظامی برخوردار است، بلکه از توانایی های اطلاعاتی درجه یک و حمایت قوی سیستم اطلاعاتی ایالات متحده برخوردار است. با این حال، این بار ناگهان توسط حماس سازماندهی نشده و بی انضباط مورد حمله قرار گرفت که ضربه قابل توجهی به آن وارد کرد.
حتی ببرها هم نیاز به استراحت دارند؛ مطمئنا اگر اسرائیل به رویکرد سرکوبگرانه خود در قبال فلسطینی ها ادامه دهد، بدون اینکه نگرانی های مشروع آنها را برطرف کند، ناگزیر از باید منتظر چنین ناکامی هایی باشد.
این انتظار از فلسطینی های ناامید، که بسیاری از آنها در اردوگاه های پناهندگان بزرگ شده اند و با فقدان عزت نفس و معیشت نامشخص مواجه هستند، کاملا غلط است که مطابق با قوانین بین المللی رفتار و مقاومت کنند.
چگونه می تواند برای آنها قابل قبول باشد که نابرابری تحمیل شده توسط اسرائیل را به گونه ای بپذیرند که با منافع اسرائیل همسو باشد؟

اگر اسرائیل صرفاً حماس را یک «گروه تروریستی» بداند و انتقام خود را به عنوان یک «عملیات ضدتروریستی» انجام دهد، در نهایت شکست خواهد خورد و تنها یک چرخه معیوب را ادامه خواهد داد. جهان از اقدامات خاص حماس حمایت نمی کند، اما به همدردی با مردم فلسطین که خواسته های آنها برای تشکیل دولت عادلانه است، ادامه خواهد داد. اسرائیل مطمئناً توانایی اعمال قدرت خود را دارد، اما همراهی با روند تاریخی گسترده‌تر انتخاب عاقلانه‌تری برای هر ملتی خواهد بود.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress