نگاهی به تاریخ نشان می دهد که استقبال کانادا از یک نازی اوکراینی تصادفی نبود

نویسنده: ایوا بارتلت
ترجمه مجله هفته


کانادا در تخریب لیبی، حمایت غیر مستقیم از تروریست ها در سوریه علیه رئیس جمهور منتخب این کشور، میزبانی از ۲۰۰۰ نازی پس از جنگ جهانی دوم و اکنون حمایت از نازی ها در اوکراین نقش داشته است.

صحنه تکان دهنده استقبال پارلمان کانادا از یک عضو سابق اس اس نازی در حالی که ایستاده او را تشویق میکردند،اکنون در اینترنت منتشر شده است.

در جریان سفر رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی به کانادا و پس از سخنرانی پر زرق و برق و قابل پیش بینی او، رئیس مجلس عوام، آنتونی روتا، یک کانادایی اوکراینی را که آن روز در مجلس حضور داشت، ستود: یاروسلاو هونکا، یک نازی جنگ جهانی دوم، او را «یک قهرمان اوکراینی، یک قهرمان کانادایی» خواند و از او برای خدماتش تشکر کرد.

دو روز بعد، روتا برای تجلیل از این مرد عذرخواهی کرد و توضیح داد که او در ابتدا «یک نفر را در جایگاه دیده» و بعداً «اطلاعات بیشتری دریافت درباره او دریافت کرده که او وادار می کند تصمیم خود را تاسف آور بداند».

فقط برای روشن شدن موضوع – زیرا روتا شفاف توضیح نمیدهد- شخصی که او به طور خفیف به آن اشاره کرد، یاروسلاو هونکا بود، و اطلاعاتی که روتا را پشیمان کرد این بود که هونکا یک عضو داوطلب لشکر اول گالیسیایی اس اس بود – همان لشکر متهم به کشتار دسته جمعی لهستانی ها، یهودیان و اوکراینی ها در اوکراین و لهستان و ارتکاب سایر جنایات علیه بشریت.

اگرچه روتا ادعا می کند که از خدمت نازی هونکا بی خبر بوده است، اما با توجه به این واقعیت که او هونکا را همچنین به خاطر جنگیدن «برای استقلال اوکراین علیه روس ها» ستوده است، می توان نتیجه گرفت که او متوجه بوده راجع به چه خدماتی صحبت میکند چرا که بعید است این مرد بالای ۹۵ سال علیه روسیه فعلی جنگیده باشد، بلکه علیه اتحاد جماهیر شوروی در جنگ دوم جهانی و چه کسانی علیه شوروی میجنگیدند؟.

روتا در عذرخواهی خود گفت: «هیچ کس، حتی همکاران پارلمان و هیئت اعزامی اوکراین، از نیت من یا از اظهارات من قبل از اینکه آنها را به زبان بیاورم، آگاه نبودند.» دفتر نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، هرگونه اطلاع از فردی بنام هونکا و خدماتش به عنوان نازی را رد کرد و گفت: «رئیس مجلس عوام به تشخیص خود مهمانان را برای سخنرانی روز جمعه دعوت کرد بود که آنها توسط رئیس مجلس عوام و دفتر وی انتخاب شده بودند.» با این حال، به نظر بسیار بعید است که دولت کانادا کسی را بدون بررسی دقیق قبلی به پارلمان راه دهد، زمانی که یک رئیس جمهور کشور دیگری مهمان مجلس است.

صرف نظر از اینکه ترودو (و معاون نخست‌وزیر او، کریستیا فریلند، که با استپان باندِرا همدردی می‌کند) از گذشته یاروسلاو هونکا اطلاع داشتند یا خیر، این سوال باقی می‌ماند: چرا او هرگز محاکمه نشده است؟ نه او و نه هیچ‌یک از ۲۰۰۰ نازی اس‌اس که کانادا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم پذیرفته است. این جنایتکاران جنگی و همدستان احتمالی به عنوان پناهجویان ضد کمونیست پذیرفته شدند و اجازه یافتند تا بقیه عمر خود را در آرامش بگذرانند، و اکثر آنها این کار را علناً و با نام واقعی خود انجام دادند، همانطور که مرکز سیمون ویزنتال بارها گزارش داده است.

درباره تاریخچه کانادا با نازی‌های اوکراینی چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. کانادا نه تنها آنها را پس از جنگ جهانی دوم پذیرفت، بلکه کنگره اوکراینی-کانادایی را بنیان نهاد که از اعضای باقی مانده اس اس تشکیل شده است و همچنین مراکز جوانان اوکراینی را مورد حمایت قرار داد که دست به بزرگداشت نازی‌های مانند استپان باندِرا و رومان شوخِویچ میزنند. حتی در شهرهای کانادا هنوز بناهای یادبود به یاد همدستان نازی و جنایتکاران ارتش مقاومت اوکراین وجود دارد.

کانادا همچنین از نازی‌های مدرن در اوکراین نیز حمایت کرده است، با آموزش اعضای گردان نئونازی آزوف در خاک کانادا، اگرچه رسانه‌های کانادا در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند.
رادیو کانادا در آوریل ۲۰۲۲ گزارش داد که نیروهای مسلح کانادا «در سال ۲۰۲۰ به آموزش سربازان گردان آزوف یاری رسانده‌اند، به گونه‌ای که این واحد اکنون به این افتخار می‌کند که می‌تواند سربازان خود را طبق استانداردهای غربی آموزش دهد.
» اتاوا سیتیزن، که در مورد این گزارش نوشت، در یک مطلب خلاصه از گروه اقدام مشترک کانادا-اوکراین در سال ۲۰۱۷ نقل کرد که : «چندین تن از اعضای آزوف خود را نازی خوانده‌اند.»

در نوامبر ۲۰۲۱ همان روزنامه‌نگار اتاوا سیتیزن در مورد دیدار مقامات کانادایی با اعضای ارشد گردان آزوف در ژوئن ۲۰۱۸ نوشت. افسران و دیپلمات‌های کانادایی «هیچ اعتراضی به این دیدار نکردند و به جای آن با نمایندگان گردان عکس گرفتند، اگرچه قبلاً به آنها هشدار داده شده بود که این واحد خود را طرفدار نازی ها میداند.»

کانادا (همراه با ایالات متحده و خود اوکراین) بارها از حمایت از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ترویج نازیسم، نئونازیسم و تبعیض نژادی خودداری کرده است، زیرا آنها را علیه کی‌یف تلقی می‌کردند. اکثریت قریب به اتفاق اعضای سازمان ملل از این قطعنامه‌ها حمایت کرده‌اند، در حالی که سایر حامیان غربی کی‌یف (مانند همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا) و متحدان آنها (مانند ژاپن و نیوزیلند) رای ممتنع دادند.

اگر حمایت بی‌پرده کانادا از نازی‌ها را در نظر داشته باشیم، تشویق ایستاده پارلمان برای یک عضو سابق اس‌اس کمتر تعجب‌آور خواهد بود. این اقدام باعث ایجاد طوفان کوچکی از خشم شد نه تنها اعتراضی از سوی فعالان حقوق بشر یهودی و مسکو، بلکه از سوی سفیر لهستان در کانادا نیز نسبت به این افتضاح اعتراضاتی صورت گرفت.

تنها می‌توان امیدوار بود که نمایندگانی در پارلمان وجود داشته باشند که از شنیدن اینکه متوجه شده‌اند یک نازی را مورد تشویق خود قرارداده‌اند به طور واقعی شوکه شده باشند. با این حال، اکنون که عذرخواهی صورت گرفته است، به احتمال زیاد خشم فروکش خواهد کرد و اتاوا همچنان از همان نوع افراد حمایت خواهد کرد تا زمانی که آنها در جنگ نیابتی غرب علیه روسیه در طرف غرب باشند.

همانطور که محقق کانادایی تامارا لورینچ، خاطرنشان کرد، اگرچه همه نازی اوکراینی را تشویق کردند، اما «هیچ نماینده‌ای خواستار صلح، آتش‌بس و آغاز مذاکرات نشد».
این دقیقا بخش خاموشی است که فقط تعداد کمی حاضرند درباره آن چیزی بگویند – همانطور که کانادا ۲۰۰۰ «پناهندگان» اس‌اس را به این بهانه پذیرفت زیرا آنها علیه کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی می‌جنگیدند، همانطور که کانادا (و سایر قدرت‌های غربی) آماده هستند از تروریست‌ها حمایت کنند اگر آنها علیه یک دولت «نامطلوب» در خاورمیانه بجنگند، کانادا همچنان به سرپوش گذاشتن بر تجدید حیات یکی از بی رحمانه ترین ایدئولوژی های تاریخ ادامه خواهد داد. تا زمانی که از آنها بتوانند علیه دشمن فعلی یعنی روسیه استفاده شود.

زلنسکی به نوبه خود کانادا را به خاطر اینکه همیشه در «سمت روشن تاریخ» قرار دارد، ستود. برای کوتاه کردن یک داستان طولانی، کانادا به نابودی لیبی کمک کرد، کانادا به طور غیرمستقیم از تروریست ها در سوریه علیه رئیس جمهور منتخب این کشور حمایت کرد، کانادا پس از جنگ جهانی دوم میزبان هزاران نفر نازی بود و کانادا اکنون از نازی ها در اوکراین حمایت می کند. تعریف زلنسکی از سمت نورانی (یا درست) تاریخ، به بیان ساده، عجیب و غریب است.


اوا بارتلت یک روزنامه‌نگار مستقل کانادایی است. او سال‌ها به صورت مستقیم در مناطق درگیری در خاورمیانه، به ویژه سوریه و فلسطین (که تقریباً چهار سال در آنجا زندگی می‌کرد) گزارش داده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress