GERMAN-FOREIGN-POLICY

ترجمه مجله هفته

در اسلواکی، با پیروزی احتمالی روبرت فیکو، نخست‌وزیر سابق، در انتخابات پارلمانی فردا، آلمان ممکن است یک متحد مهم در جنگ اوکراین را از دست بدهد. حزب SMER فیکو در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و وی شانس خوبی برای تشکیل ائتلاف دولت برای چهارمین بار پس از سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ دارد.

اگرچه محبوبیت فیکو عمدتاً ناشی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی اسفباری است که کشور تحت دولت‌های گذشته در آن فرو رفته است، اما از نظر برلین و غرب، این نکته مهم است که وی تغییر جهتی در سیاست اوکراینی خود اعلام کرده است. وی قصد دارد نه تنها ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کند، بلکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را نیز رد میکند. علاوه بر این، SMER از همکاری نزدیکتر با کشورهایی مانند چین و کوبا حمایت می کند.

انتخابات سرنوشت ساز

روز شنبه، رای دهندگان واجد شرایط اسلواک برای انتخاب پارلمان جدید، شورای ملی اسلواکی، فراخوانده می شوند. طبق همه نظرسنجی ها، حزب SMER («رهبری») در میان مردم محبوب و پیشتاز است. روبرت فیکو، رهبر حزب، اعلام کرده است که تحت رهبری وی «هیچ گلوله دیگری» به اوکراین تحویل داده نخواهد شد. فیکو، که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ نخست وزیر بود، در مورد جنگ اوکراین در طول کمپین انتخاباتی گفت: «این جنگ جنگ ما نیست.»

زوزانا چاپوتوفا، رئیس‌جمهور لیبرال-محافظه‌کار اسلواکی که به عنوان «لنگر جهت‌گیری غربی» کشور شناخته می‌شود، انتخابات را یک «انتخاب سرنوشت‌ساز» می‌بیند. وی گفت که این یک رای گیری است که آیا اسلواک ها می خواهند دموکراسی و جهت گیری غربی خود را حفظ کنند یا خیر.

متحد اصلی اوکراین

بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اسلواکی هنوز به عنوان یکی از «متحدان اصلی» اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو شناخته می شد. این کشور اولین کشور غربی بود که سامانه های موشکی زمین به هوا با برد طولانی به اوکراین تحویل داد. چاپوتوفا، که زمانی برای سازمان های غیردولتی آمریکایی کار می کرد، خیلی زود از وضعیت نامزد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرد.

با این حال، حمایت اسلواکی از اوکراین بی هیچ اصطکاک و بی انتها نیست: در بهار امسال، دولت اسلواکی واردات غلات و مواد غذایی از همسایه شرقی خود را متوقف کرد. اکنون ممکن است پس از انتخابات محدودیت های بیشتری در روابط دوجانبه اعمال شود.

نگرانی ها در غرب

حتی زمانی که فیکو برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ و برای بار دوم در سال ۲۰۱۲ نخست وزیر شد، این امر نگرانی های زیادی را در برلین ایجاد کرد. به همان شکلی که آن زمان بود، پیشتازی حزب SMER در نظرسنجی ها و احتمال بالای بازگشت مجدد فیکو به سمت نخست وزیری، منجر به «ابروهای بالا رفته در بروکسل» شده است. روزنامه زوددویچه تسایتونگ می نویسد: «این توسعه برای شرکای ما در اتحادیه اروپا […] نگران کننده است.» یک جامعه شناس اسلواکی در مصاحبه ای با بنیاد هانسس سیدل نزدیک به حزب سوسیال مسیحی باواریا قضاوت کرد که با نخست وزیر فیکو، اسلواکی به «یک شریک مشکل ساز دیگر در اتحادیه اروپا» در کنار مجارستان تبدیل خواهد شد. یک مدیر پروژه در بنیاد فردریش نائومن نزدیک به حزب لیبرال آلمان حتی می گوید که این کشور در معرض «سقوط در تبلیغات پروروسی» قرار دارد.

اهداف سیاست خارجی جدید

با توجه به سیاست خارجی اوکراین، روبرت فیکو علاوه بر توقف تحویل سلاح ها، اعلام کرده است که در صورت رای گیری در مورد احتمال عضویت ناتو در این کشور اروپای شرقی، وتو خواهد کرد. رئیس حزب SMER، استقرار سربازان ارتش آلمان در شرق اسلواکی را با تهاجم ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. حزب پیشرو در نظرسنجی ها حتی فراتر از سیاست اوکراین، به دنبال تغییرات جدید سیاست خارجی است. فیکو در هنگام معرفی خط مشی های سیاست خارجی SMER در اوایل این ماه اعلام کرد که یکی از خواسته های حزب او گسترش روابط با چین، کوبا و ویتنام و از سرگیری روابط با روسیه است.

مخالفت با تحریم ها

نگرش انتقادی و رد کننده SMER، به ویژه در برابر سیاست تحریم های غرب، در صحنه سیاسی اسلواکی یک استثنا نیست. تنها نیمی از احزابی که احتمالاً در مجلس ملی بعدی وارد خواهند شد، از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می کنند. احزابی که شانس خوبی برای تشکیل ائتلاف جدید دارند، نه تنها با تحریم های روسیه مخالف هستند، بلکه از همکاری نزدیکتر با جمهوری خلق چین نیز حمایت می کنند. نخست وزیر احتمالی فیکو حتی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را «بی معنی» خواند و اعلام کرد که قصد دارد وتو خود را علیه آنها اعمال کند.

پیامدها برای SMER

برلین مدت هاست که شروع به فشار بر فیکو کرده است. به عنوان مثال، رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان، لارس کلینگ‌بایل به SMER هشدار داد که در صورت بازگشت مجدد به قدرت با حزب ملی محافظه کار اسلواکی (SNS)، منتظز»پیامدها»یی باید باشد. کلینگ‌بایل در تابستان امسال اعلام کرد که حزب سوسیال دمکرات «وضعیت را زیر نظر دارد» و به «حصار بهداشتی» در برابر حزب ملی محافظه کار اسلواکی پایبند است.هنگامی که SMER برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ با حزب ملی محافظه کار اسلواکی حکومت کرد، حزب اروپایی سوسیالیست ها (PES)، که حزب سوسیال دمکرات آلمان در آن جایگاه قوی دارد، عضویت SMER را تعلیق کرد. تعلیق در سال ۲۰۰۸، یک سال قبل از انتخابات پارلمان اروپا، به پایان رسید. پس از اظهارات اسلام ستیزانه فیکو در سال ۲۰۱۵، سیاستمداران برجسته «حزب اروپایی سوسیالیست‌ها» ها بار دیگر خواستار تعلیق عضویت SMER شدند. با این حال، غیرمحتمل است که این تهدید به «پیامدها» بر تصمیم تشکیل ائتلاف در براتیسلاوا تأثیر بگذارد.

فعالیت طولانی مدت

مؤسسات سیاست آلمانی که از جهت گیری غربی کشور حمایت می کنند، بیش از سه دهه است که در اسلواکی فعال هستند. تنها در سومین ماه استقلال کشور که در اول ژانویه ۱۹۹۳ به دست آمد، بنیاد هانسس سیدل (HSS) نزدیک به حزب سوسیال مسیحی باواریا از وزارت کشور اسلواکی مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. در مراسم جشن به مناسبت سی‌امین سال فعالیت بنیاد هانسس سیدل در اسلواکی، نخست وزیر وقت اسلواکی، ادواردو هگر، شخصاً حضور داشت. البته چند هفته بعد، وی به دلیل افشای فساد در دولتش مجبور به استعفا شد. علاوه بر بنیاد هانسس سیدل، بنیاد فریدریش ابرت نزدیک به حزب سوسیال دموکرات آلمان ،بنیاد هاینریش بول نزدیک به سبزها، بنیاد کنراد آدناور (KAS) نزدیک به حزب دموکرات مسیحی و بنیاد فریدریش نائومن نزدیک به لیبرالها نیز در اسلواکی فعال هستند.

«دیکتاتوری اکثریت»

حتی در دو دوره نخست وزیری فیکو، مخالفت دولت آلمان، اندجی او، احزاب و رسانه ها با او بسیار زیاد بود. وقتی فیکو در سال ۲۰۰۶ نخست وزیر شد، دولت وقت آلمان او را به طور نمادین برای یک دیدار پاگشایی دعوت نکرد. در یک مقاله بنیاد کنراد آدناور، گفته شد که دولت فیکو در دوره ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ یک «دیکتاتوری اکثریت» بود. در سال ۲۰۱۱ روزنامه فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ هشدار داد که بازگشت فیکو به معنای «پایان یک دوره اصلاحات» است.درست قبل از انتخابات مجدد در سال ۲۰۱۲ در روزنامه آمده بود که فیکو «یک پوپولیست» است که در گذشته در سیاست خارجی خود بر روابط نزدیک با «کوبا، بلاروس و روسیه» تأکید داشته است. پس از انتخاب وی، چندین روزنامه محلی آلمان نوشتند که فیکو «سبک رهبری اقتدارگرایانه» دارد و «در مسیر پوپولیستی» قدم می گذارد. پس از انتخابات آخر هفته، جهت گیری دوباره مشابه خواهد بود.

مشکلات اجتماعی

در این میان، انتخابات پارلمان فردا احتمالاً کمتر از سیاست خارجی و بیشتر از فقر اجتماعی و اقتصادی در اسلواکی تعیین می شود. تورم در این کشور در سال گذشته به ۱۲ درصد رسید و برای امسال حدود ۱۱ درصد پیش بینی می شود. نرخ تورم تقریباً دو برابر میانگین منطقه یورو است. اسلواکی در سال ۲۰۰۹ به این منطقه پیوست، برخلاف کشورهای همسایه لهستان، مجارستان و جمهوری چک که هنوز از این ارز استفاده نمی کنند. به ویژه افزایش قیمت مواد غذایی برای مردم مشکل ساز است. SMER سیاست انقباضی گذشته را رد می کند و در طول کمپین انتخاباتی خواستار تنظیم قیمت مواد غذایی توسط دولت شده است.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress