ترجمه مجله هفته

با توجه به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده و ویتنام در حال مذاکره برای فروش تسلیحات به ویتنام هستند. این معامله می‌تواند شامل فروش جنگنده‌های F-16 به ویتنام باشد. ایالات متحده قصد دارد با این اقدام به ویتنام در مورد تنش‌های آن با چین کمک کند و تسلیحات روسی را جایگزین کند.

دولت ایالات متحده در حال مذاکره با ویتنام برای فروش تسلیحات گسترده است. این گزارش توسط رویترز با استناد به دو نفر که از جزئیات توافق برنامه ریزی شده مطلع هستند منتشر شده است. به گفته آنها، این بسته که می تواند طی سال آینده جمع آوری شود، شامل یک ناوگان جنگنده F-16 تولید ایالات متحده است. واشنگتن برای این تجهیزات گران قیمت، شرایط مالی ویژه ای را برای هانوی در نظر می گیرد. با این حال، مذاکرات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. تاکنون فقط شرایط تقریبی تدوین شده است. همچنین ممکن است این توافق اصلاً به نتیجه نرسد.

رویترز خاطرنشان کرد که این همکاری جدید در زمینه تجهیزات می تواند گسترده ترین همکاری بین دو کشور از زمان جنگ سرد و پایان جنگ ویتنام باشد. علاوه بر این، ایالات متحده با این اقدام قصد دارد توان نظامی ویتنام را در برابر تنش‌ها با چین در دریای چین جنوبی افزایش دهد و وابستگی این کشور به تسلیحات روسی را کاهش دهد. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت:

«ما روابط بسیار سازنده و امیدوارکننده ای در زمینه امنیت با ویتنام داریم. ما می بینیم که آنها به برخی از سیستم های تسلیحاتی ایالات متحده علاقه مند هستند، به ویژه هر چیزی که می تواند به آنها کمک کند تا حوزه دریایی خود را بهتر کنترل کنند، شاید هواپیماهای ترابری و برخی سیستم های دیگر.»

رویترز یادآوری کرد که صادرات دفاعی ایالات متحده به ویتنام به کشتی های گارد ساحلی و هواپیماهای آموزشی محدود شده است، در حالی که روسیه حدود ۸۰ درصد از زرادخانه این کشور در جنوب شرق آسیا را پس از لغو تحریم تسلیحاتی توسط واشنگتن در سال ۲۰۱۶ تامین کرد. تخمین زده می شود که ویتنام سالانه دو میلیارد دلار برای واردات تسلیحات هزینه می کند و واشنگتن امیدوار است که بخشی از این بودجه برای تسلیحات از ایالات متحده یا متحدان و شرکای آن، به ویژه کره جنوبی و هند، استفاده شود. در این زمینه، قیمت تسلیحات ایالات متحده یک مانع بزرگ است، همچنین آموزش برای استفاده این تجهیزات. این دلیلی است که ویتنام در ده سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار برای تسلیحات ایالات متحده هزینه کرده است.

در ماه گذشته، همکاری نظامی یکی از موضوعات اصلی مذاکرات رسمی ویتنامی و آمریکایی در هانوی، نیویورک و واشنگتن بود. اوایل سپتامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از ویتنام بازدید کرد که در آن هانوی واشنگتن را به بالاترین سطح دیپلماتیک در کنار چین و روسیه ارتقا داد. این اقدام دیپلماتیک که تقریباً ۵۰ سال پس از پایان جنگ ویتنام انجام شد، یک تغییر ناگهانی است. دولت بایدن همکاری با ویتنام را تقویت می کند تا رقابت ژئوپلیتیکی با چین در اقیانوس آرام را متعادل کند و روابط بین دو ابرقدرت را به طور مسئولانه شکل دهد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress