پس از دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا، وزیر امور خارجه چین به مسکو سفر کرد

ترجمه مجله هفته

وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، پس از دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان، در مالت، به مسکو سفر کرد تا در مذاکرات امنیتی شرکت کند.

به گفته وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای کوتاه، وانگ یی، که همزمان بالاترین مقام سیاست خارجی حزب کمونیست جمهوری خلق چین را نیز بر عهده دارد، از دوشنبه تا پنجشنبه برای یک دور مشاوره‌های امنیتی استراتژیک بین چین و روسیه به مسکو سفر خواهد کرد.
ایالات متحده و چین در مورد ارزیابی جنگ اوکراین اختلاف نظر دارند. چین در این جنگ هیچ طرفی را نگرفته و اعلام کرده است که اگرچه باید به تمامیت ارضی یک کشور احترام گذاشته شود، اما غرب باید نگرانی‌های امنیتی روسیه در مورد گسترش ناتو را نیز در نظر بگیرد. چین ایالات متحده را متهم کرده است که جنگ را با ارسال تسلیحات به اوکراین طولانی می‌کند، که به گفته ایالات متحده برای دفاع از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه ضروری است.

در طول نشست، وانگ و سالیوان هم در مورد وضعیت اوکراین و هم در مورد مسئله تایوان بحث کردند. هر دو طرف گفتند که مذاکرات آنها باز، محتوایی و سازنده بوده است، زیرا برای تثبیت روابط آسیب دیده خود و غلبه بر اختلافات در زمینه‌های امنیت، تجارت، فناوری و حقوق بشر تلاش می‌کردند. جزئیات مذاکرات منتشر نشده است.

بایدن اخیراً برای تقویت روابط با ژاپن، کره جنوبی، هند، ویتنام و سایر کشورها تلاش کرده است تا تعادلی در برابر نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام ایجاد کند. با این حال، بایدن در یک کنفرانس خبری در روز یکشنبه در پایتخت ویتنام، هانوی، ادعا کرد که این اتحادها به دنبال یک «جنگ سرد» با چین نیستند.

چین و روسیه در سال‌های اخیر به هم نزدیک‌تر شده‌اند. چین به دنبال حمایت برای تغییر نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده به سمت رویکرد چندقطبی خود است. ماه گذشته، پکن و مسکو به گسترش مشارکت بریکس با شش کشور دیگر کمک کردند. این کشورها عبارتند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress