پرده ها کنار میرود


نشست گروه ۲۰ و پیامدهای آن


نوشته ی یورگ کروناور


یونگه ولت


ترجمه مجله هفته


در حاشیه اجلاس جی۲۰ در دهلی نو پرده ها کنار رفت. به هر طریق این امکان فراهم شد تا از شکست اجلاس جلوگیری شود و بر سر اعلامیه نهایی مشترک توافقی صورت گیرد. این شرایط را برای غرب، با محوریت جی۷، و جنوب جهانی، که به طور فزاینده‌ای حول بریکس جمع می‌شوند، ایجاد می‌کند تا حداقل در یک گفت‌وگوی منظم با یکدیگر در چارچوب جی ۲۰ باقی بمانند.
اگر این اعلامیه صادر نمی شد، فروپاشی نشست، به بحث روز تبدیل می شد و تنش های جهانی را بیش از پیش تشدید کرد. قطبی شدن هنوز در حال پیشرفت است. این امر از این واقعیت آشکار است که جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، به همتای چینی خود لی کیانگ در دهلی نو گفت که کشورش از جاده ابریشم جدید جدا خواهد شد. اگرچه ملوتی برای حفظ منافع اقتصادی، می خواهد به همکاری اقتصادی رم با پکن پایبند باشد. اینکه آیا این کار می کند، قابل تردید است: خروج از جاده ابریشم اولین قدم در یک مسیر سرازیری است.
در حالی که اکنون هیچ یک از کشورهای جی۷ دیگر با پروژه عظیم جاده ابریشم همکاری نمی کنند، قدرت های غربی تلاش های خود را برای پیوند نزدیکتر رقبای آسیایی چین به منظور محاصره جمهوری خلق ادامه می دهند. می توان با دلایل خوبی به موفقیت طرح های اعلام شده در دهلی نو برای پیوند دادن هند با اروپا با یک ابتکار زیرساختی جدید شک کرد. اینکه رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، پس از اجلاس به هانوی پرواز کرد، جایی که با رئیس حزب کمونیست ویتنام، نگوین فو ترونگ، آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی را خواستار شد، بار دیگر تأیید می کند که واشنگتن به دنبال تنگ کردن حلقه به دور چین است – از کره جنوبی و ژاپن تا تایوان، فیلیپین و ویتنام تا هند. اینکه بایدن ادعا کرد که گفتگوی او با نخست وزیر چین، لی چیائنگ، در حاشیه اجلاس چی ۲۰ «به هیچ وجه تقابلی نبوده است»، باید به او باور کرد ولی دشوار است.
در واقع، در روز یکشنبه، دومین روز اجلاس، و صبح دوشنبه، ۳۹ جنگنده و بمب افکن چینی از بالای تنگه تایوان عبور کردند، ۲۲ مورد از آنها فراتر از خط میانی، که زمانی برای نظامیان به عنوان مرز عملیاتی غیررسمی بین سرزمین اصلی و جزیره بود – تا زمانی که قدرت های غربی شروع به ترویج آشکار جدایی تایوان کردند. علاوه بر این، ۱۳ کشتی جنگی چینی در نزدیکی تایوان گشت زنی کردند. علت این رفتار این بود که دو روز قبل، دو کشتی جنگی غربی، یکی از ایالات متحده و دیگری از کانادا، تنگه تایوان را رد کرده بودند و از این رو، از نظر چین، نه تنها قوانین حقوق دریایی بین المللی را نقض کرده بودند، بلکه منافع امنیتی چین را به طور علنی نادیده گرفته بودند. با وجود خوشحالی از این که در چارچوب جی۲۰ هنوز هم صحبت می شود: تشدید نبرد بزرگ قدرت بین ایالات متحده و چین مذاکرات را متوقف نمی کند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress