پاشینیان روسیه را به شکست ماموریت امنیتی در قره باغ کوهستانی متهم کرد

ترجمه مجله هفته

هر اتفاقی بیفتد، نیکول پاشینیان، نخست وزیر طرفدار غرب ارمنستان، روسیه را مقصر می داند. پاشینیان در مصاحبه ای که روز شنبه پخش شد، مسکو را متهم کرد که به تعهدات خود در قبال ضمانت های امنیتی داده شده برای قره باغ ناگورنو عمل نکرده است.


به گزارش رسانه های روسیه، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان مدعی شده است که نیروهای حافظ صلح روسیه به تعهدات خود برای تضمین امنیت مردم قره باغ درست عمل نمی‌کند. او در مصاحبه با La Repubblica ایتالیا که روز شنبه از تلویزیون دولتی ارمنستان پخش شد، گفت:

«نیروهای حافظ صلح روسی مأموریت خود را که در بیانیه سه جانبه (سران ارمنستان، روسیه و آذربایجان در مورد قره باغ در ۹ نوامبر ۲۰۲۰) ذکر شده است، انجام نمی دهند. این نگرانی های جدی را ایجاد می کند.»

به عقیده وی، یکی از اهداف اصلی حضور نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ، امنیت غیرنظامیان است. با این حال، این تا بحال از طرف روسیه «تضمین نشده» است، و همچنین حق شهروندان برای آزادی تحرک عملا نقض شده. پاشینیان گفت: این یک واقعیت نگران کننده است.

وی وابستگی کامل جمهوری به روسیه در حوزه امنیتی را یک اشتباه استراتژیک توصیف کرد.

«معماری امنیتی ارمنستان ۹۹.۹۹۹ درصد به روسیه وابسته بود، از جمله در زمینه خرید تسلیحات و مهمات. اما امروز که خود روسیه به تسلیحات و تجهیزات دفاعی نیاز دارد، واضح است که حتی اگر بخواهد قادر به تامین نیازهای امنیتی ارمنستان نیستند. با این حال، این مثال به ما نشان می دهد که وابستگی به یک کشور برای امنیت یک اشتباه استراتژیک است.»

پس از اینکه ارمنستان «ثمرات تلخ این اشتباه» را احساس کرد، ایروان اکنون در تلاش است تا سیاست امنیتی خود را متنوع کند:

«زیرا وقتی لحظه ای فرا می رسد که کسی باید امنیت ما را تضمین کند، معلوم می شود که کسی یا نمی خواهد یا نمی تواند امنیت ما را تضمین کند.»

رئیس دولت ارمنستان همچنین گفت که کریدور لاچین که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند، در واقع باید تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه باشد. به هر حال، این چنین نیست:

«این تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی نیست. و چرا نه؟ این می تواند دو دلیل داشته باشد: یا روسیه نمی تواند کریدور لاچین را کنترل کند، یا نمی خواهد. هر دو دلیل مشکل ساز هستند.»

پاشینیان که یک سیاستمدار هوادار غرب است و در بهار ۲۰۱۸ در پی ناآرامی هایی که رنگ و بوی ضد روسی داشت و مورد حمایت غرب بود، به قدرت رسید. ناظران گمان می کنند که او با اتهامات علیه روسیه می خواهد مخاطبانش را از مسئولیت خود در قبال شکست نیروهای ارمنی در جنگ دوم قره باغ در پاییز ۲۰۲۰ منحرف کند.

در آن زمان ارمنستان برای کمک نظامی به اتحاد دفاعی CSTO مراجعه نکرد. جدای از مشکلات لجستیکی در رسیدن به ارمنستان که از روسیه جدا شده است، دخالت مستقیم ارتش روسیه را غیرممکن کرده است. در نتیجه، تا ۱۰ نوامبر، شورشیان ارمنی در قره‌باغ کوهستانی بخش‌های زیادی از قلمروی را که قبلاً کنترل کرده بودند، از دست داده بودند تا اینکه از طریق مسکو آتش‌بس مورد مذاکره برقرار کرد.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress