فرانسه در آتش

شورش های سراسری پس از کشته شدن نائل ۱۷ ساله ادامه دارد. مکرون یک جلسه اضطراری دیگر برگزار می کند.

نوشته رافائل اشملر
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

شورش ها پس از کشته شدن نائل ۱۷ ساله توسط یک افسر پلیس در حومه پاریس در شهر نانتر جمعه شب به ابعاد جدیدی رسید.
درگیری‌های خشونت‌آمیز در سراسر کشور بین معترضان – عمدتاً جوانان ساکن حومه‌های فقیرنشین – و نیروهای ویژه انتظامی که از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند، روی داد.
بسیاری از ساختمان‌های شهر و پاسگاه‌های پلیس به آتش کشیده شدند، سوپرمارکت‌ها غارت شدند، سنگرهای خیابانی برپا شدند و دستگاه‌های خودپرداز بانکی منفجر شدند.
بوتیک های لویی ویتون و سایر مغازه های لوکس در مناطق لوکس پاریس ویران شدند.
همچنین شورش‌هایی در بخش خارج از کشور گویان مستعمره در آمریکای جنوبی رخ داد که به گفته فرانس اینفو، یک مرد بر اثر یک گلوله سرگردان کشته شد.

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که حدود ۹۰۰ نفر دستگیر و ۲۴۹ مامورران انتظامی ویژه نیز زخمی شده اند.

درمانین گفت، جمعه شب، چهل‌هزار نیروی پلیس و واحدهای نظامی ویژه اضافی در سراسر کشور بسیج شدند تا از سومین شب درگیری جلوگیری کنند.
وزیر کشور تاکید کرد که سطح خشونت در حال حاضر بالاتر از شورش های سال ۲۰۰۵ است.
در آن زمان، برای هفته‌ها پس از مرگ زید بنا و بونا ترائوره در کلیشی سو-بوآ، شورش‌هایی روی داد.


این رویدادها برای اولین بار منجر به بحث های عمومی در مورد محرومیت جغرافیایی و اجتماعی و تهمت‌های نژادپرستانه شد.
با این حال، هیچ اقدام مشخصی صورت نگرفت و فقر در حومه شهر همچنان رو به افزایش گذاشت.
با توجه به این رویدادها، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور، اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل را صبح جمعه ترک کرد و جلسه بحران دولت را تشکیل داد.
الیزابت بورن نخست وزیر پس از این نشست گفت که آنها در حال بررسی «همه فرضیه ها با یک هدف اصلی هستند: بازگشت نظم به سراسر قلمرو جمهوری «. اعمال وضعیت اضطراری نیز یک اقدام ممکن است.
آنتوان لئومنت نماینده حزب چپ La France insoumise (LFI)، در مصاحبه ای با یونگه ولت روز جمعه، «سرکوب دولتی» که توسط مکرون سازماندهی شده بود را محکوم کرد.
او خواستار لغو فوری قانونی شد که در سال ۲۰۱۷ وضع شد و استفاده از سلاح گرم توسط پلیس را آسان کرد شد.
لئومنت این قانون را «مجوز قتل برای افسران پلیس» توصیف کرد.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه از دولت فرانسه خواست تا به مشکل نژادپرستی در نیروی پلیس رسیدگی کند.
یک سخنگوی در ژنو گفت: «اکنون زمان آن است که کشور به طور جدی به مشکلات عمیق نژادپرستی و تبعیض در دستگاه های اجرای و قانونی رسیدگی کند.» بعد نژادپرستانه کشتار پلیس بدون شک نقش مهمی در شورش ها دارد.
با این حال، این تنها نشانه‌ای از افزایش سرکوب دولتی در محله‌ها است که هدف آن تداوم ادامه بدبختی در این محله‌ها است.
وقایع کنونی در درجه اول شورشی علیه سیاست چند دهه نئولیبرالی است که مکرون از سال ۲۰۱۷ با شدت بی سابقه ای علیه مردم در پیش گرفته است. زیرا کاهش حقوق بازنشستگی و «اصلاحات بازار کار» به طور خاص به جوانانی نا‌امید و در محاصره ضربه می زند و چشم انداز آینده را از آنها می رباید.


آخرین تحولات در فرانسه

به گزارش رسانه ها و مقامات فرانسوی، بر اساس گزارش وزارت کشور فرانسه، در شب جمعه تا شنبه ۹۹۴ نفر دستگیر و ۷۹ مامور پلیس و ژاندارم زخمی شدند. ناآرامی های سراسری پس از قتل یک جوان توسط پلیس نژادپرست فرانسه در جریان کنترل ترافیک چند روز پیش در یکی از حومه پاریس تشدید شد. 

به گزارش لوموند، در درگیری‌های خشونت‌آمیز در داخل شهرها توسط جوانان فرانسوی، ۱۳۵۰ وسیله نقلیه به آتش کشیده شد، ۲۳۴ ساختمان به آتش کشیده یا آسیب دیدند و ۲۵۶۰ آتش‌سوزی در خیابان‌های عمومی ثبت شد. وزارت کشور تاکید کرد که این یک «ترازنامه ملی اولیه» است. روزنامه لو پاریزین  از ۳۸۸۰ آتش سوزی در شبانه روز پنجشنبه تا جمعه خبر داد. 

علیرغم حضور گسترده پلیس با  ۴۵۰۰۰ نیروی اضطراری و درخواست های فوری برای نظم و قانون از سوی سیاستمداران، مارپیچ خشونت در شهرهای لیون، گرنوبل و استراسبورگ به ویژه در جریان بود. با این حال، خشن ترین شورش های شب از مارسی گزارش شد. 

بر اساس دستور ژرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه ، در واکنش به تشدید خشونت ها ، از روسای مناطق آسیب دیده خواسته شد که از ساعت ۲۱ عصر جمعه تردد اتوبوس ها و تراموا ها را متوقف کنند. علاوه بر این، چندین رویداد و مراسم مهم نیز لغو شده است.

رئیس جمهور امانوئل ماکرون تا کنون از اعلام وضعیت اضطراری ملی خودداری کرده است. این گزینه توسط دولت فرانسه در جریان شورش های مشابه در سال ۲۰۰۵ استفاده شده بود. در یک جلسه بررسی بحران روز جمعه ، ماکرون از «عکس العمل های غیرقابل قبول به مرگ یک نوجوان» انتقاد کرده بود و اعتراف کرده بود که «حدود یک سوم از دستگیر شدگان جوان هستند ، گاهی اوقات نوجوان». بنابراین ماکرون از والدین خواست «اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان در اعتراضات خشونت آمیز شرکت نمی کنند».

تیراندازی مرگبار پلیس به این نوجوان ۱۷ ساله در نانتر باعث شده بود که تنش بین سیاست ، مقامات امنیتی و جمعیت جوان در محله ها و حومه های محروم فرانسه که برای دهه ها ادامه داشته است ، دوباره شدت قابل توجهی بگیرد.

 تحقيق عليه پلیس تيرانداز شروع شده به گفته دادستان ، او به «قتل از پیش برنامه ریزی شده»متهم شده است. مراسم خاکسپاری ناهل برای این شنبه برنامه ریزی شده است ، شهردار نانتر ، پاتریک جری گفت. مقامات در حال آماده شدن برای یک شب دیگر پر خشونت در سراسر کشور هستند.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress