خشونت پلیس
«من به سرت شلیک می کنم»
فرانسه: پلیس در نانتر جوانی را به قتل رساند.
شورش در حومه پاریس
نوشته رافائل اشملر
یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

پس از قتل نائل ۱۷ ساله توسط یک افسر پلیس در نانتر، اعتراضات خشونت آمیز در سراسر فرانسه آغاز شده است. شورش ها عصر سه شنبه در مقابل ایستگاه پلیس در حومه پاریس آغاز شد و در طول شب به محله های همسایه گسترش یافت. موانع ایجاد شد و خدمات اضطراری با ترقه مورد حمله قرار گرفت. در مانتس لا جولی، یکی از فقیرترین شهرداری های پاریس بزرگ، سالن شهر به آتش کشیده شد. پلیس از گاز اشک اور و گلوله های لاستیکی استفاده کرد، اما در مواجهه با حملات مداوم در صبح زود مجبور به عقب نشینی از حومه ها شد. به گفته مقامات دست کم ۳۱ نفر دستگیر شده اند.
نائل که در نانتر به مدرسه می رفت و برای حمایت از مادرش به عنوان پیک پیتزا بر کار می کرد، قصد داشت پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، کاراموزی مکانیک خودرو را آغاز کند. صبح روز سه شنبه، پرونده زندگی او با ایست بازرسی پلیس و توسط پلیس بسته شد.

یک گشت موتورسیکلت پلیس فرانسه خودرویی را که نائل با دو نفر دیگر در آن بود متوقف کرد. ویدئویی که توسط فرانس اینفو تایید شده نشان می دهد که یک افسر پلیس اسلحه خود را به سمت ماشین ثابت در سطح درب راننده نشانه رفته. هنگامی که پلیس به طور ناگهانی فریاد می زند «من به سر تو شلیک خواهم کرد»، نائل گاز میدهد، افسر پلیس بی واسطه به راننده جوان شلیک می کند و گلوله به قفسه سینه او برخورد میکند و جان جوان را میگیرد. زنی که با خشم به سمت پلیس می دود، یکی از افسران فریاد میزند:
«برگرد به افریقا!»

به گفته ژرالد درمانین، وزیر کشور، اداره نظارت پلیس اکنون تحقیقات را برای روشن شدن این حادثه آغاز کرده است. در حال حاضر، فرض بر بی گناهی پلیس و همکارش است، وزیر تاکید کرد، از صبح ۲۰۰۰ نیروی اضطراری انتظامی را به حومه پاریس فرستاد تا وضعیت را آرام کنند.
به گفته جامعه شناس سباستین روچ، نیروی پلیس فرانسه در حال حاضر «مرگبارترین در اروپا» است. این در درجه اول به دلیل افزایش سرکوب دولت در سال های اخیر است.
در زمان سوسیال دموکرات فرانسوا اولاند، در سال ۲۰۱۷، قوانین استفاده از سلاح گرم توسط پلیس تغییر کرد و محدودیت‌هایی آن کم شد. به ماموران این قدرت داده شد که به محض اینکه «امتناع از اطاعت» را مشاهده کردند ماشه را بچکانند. در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، «قوانین امنیتی» را ارائه کرد که قدرت پلیس را گسترش می دهد. از آن زمان تعداد قربانیان پلیس پنج برابر شده است. تنها در سال گذشته، به طور متوسط یک نفر در هر ماه در حین بازرسی ماشین برای «نافرمانی» کشته شد. تقریبا همیشه، قربانیان افراد غیر سفید پوست از محله های به اصطلاح محروم بودند.
ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ‌گرا، روز چهارشنبه خواستار «نوسازی کامل پلیس و مجازات قاتلان» شد. کیلیان امباپه فوق ستاره فوتبال نیز به مرگ این جوان ۱۷ ساله واکنش نشان داد. او گفت من برای فرانسه خودم متاسفم. یک وضعیت غیر قابل قبول تمام افکار من با خانواده و عزیزان نائل است، این فرشته کوچک که خیلی زود رفت.»

مادر نائل خواستار اعتراض در مراسم تشییع جنازه در نانتر در امروز پنجشنبه شده است. «بیایید یک شورش برای پسرم سازماندهی کنیم» او در ویدئویی که روز چهارشنبه در تیک توک منتشر شد، گفت.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress