«شورش» گسترده فرانسه را فرا گرفته است.

ترجمه مجله هفته

پلیس فرانسوی در حال شلیک مستقیم با اسلحه خودکار به جوان غیر مسلح

بنابر گزارش رسانه های فرانسوی، بیش از ۱۰۰ نفر در حومه پاریس توسط پلیس ضد شورش و خشن فرانسه دستگیر شدند. ناآرامی‌هایی که با مرگ یک نوجوان در جریان بازرسی پلیس آغاز شد، تا ساعات اولیه روز پنجشنبه ادامه داشت.

تظاهرات روز سه شنبه در حومه پاریس در نانتر آغاز شد اما از آن زمان به شهرهای بزرگ دیگر از جمله تولوز، لیل، لیون و نیس گسترش یافت. جوانان معترض در اعتراض به رفتار خشونت بار نیروهای امنیتی فرانسه به سمت پلیس ترقه شلیک کردند، زباله‌دان‌ها را آتش زدند و چندین خودرو را به آتش کشیدند. خبرنگاران محلی ادعا کرده که معترضان کوکتل مولوتف و سنگ به سمت خودروهای پلیس پرتاب کرده‌اند.

فیگارو گزارش داد که «چند ده» نفر به سمت زندانی در فرنس، حومه جنوبی پاریس، ترقه پرتاب کردند و سعی کردند، به داخل ساختمان نفوذ کنند اما پلیس مانع ورود آنها به زندان شده است.

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه عصر چهارشنبه گفت که ۲۰۰۰ افسر پلیس و ژاندارم در منطقه بزرگ پاریس به حالت آماده باش درآمده اند که ۸۰۰ نفر بیشتر از شب قبل است. پلیس همچنین مجوز اضطراری برای استفاده از پهپادهای نظارتی در نانتر صادر شده است. پلیس اروپا و غرب از این پهپاد ها برای شناسایی معترضان و گزارش تحرکات آنها استفاده میکند.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس در ساعات اولیه روز پنجشنبه اعلام کرد در مجموع ۷۷ نفر دستگیر شدند. بیش از ۳۰ نفر سه شنبه شب دستگیر شده بودند، از جمله بسیاری از افراد از منطقه هاوتز-دسن، جایی که نانتر بخشی از آن است.
این ناآرامی ها پس از آن آغاز شد که یک جوان ۱۷ ساله که بعداً بنام ناهل م. شناسایی شد، در حین بازرسی ترافیک به ضرب گلوله مستقیم به فاصله کمتر از یک متر یک افسر پلیس کشته شد. پلیس در آن زمان ادعا کرد که ناهل به دستورات افسر عمل نکرده است. مونیا، مادر این مرد جوان، ویدئویی را در TikTok منتشر کرد و خواستار «شورش» برای اجرای عدالت برای مرگ پسرش شد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور آمریکا مرگ ناهل را محکوم کرد. مکرون روز چهارشنبه در سفر به مارسی گفت: » نوجوانی از ما کشته شد. این غیرقابل توجیه، غیرقابل توضیح است و من می خواهم به خانواده و عزیزان او همدردی و تسلیت بگویم.»
او به وزیر شهرها و مسکن به اولیویه کلاین دستور داد تا از طرف دولت مراتب همدردی کابینه را به خانواده این نوجوان ابراز کند.
مکرون در توییتر از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و از افسران پلیس که «برای محافظت از ما و خدمت به جمهوری تلاش می کنند» تشکر کرد.
مارین لوپن، نژاد پرست و رهبر اپوزیسیون راست ناسیونالیست افراطی، اظهارات مکرون را «اغراق آمیز» و «غیر مسئولانه» خواند. لوپن گفت که این دادگاه است که باید تصمیم بگیرد چه اتفاقی افتاده است و استدلال می کند که رئیس جمهور نباید جلوی تحقیقات را بگیرد.

افسری که تیراندازی دست به اسلحه برده بود و جوان غیر مسلح را اعدام کرد دستگیر و به متهم به قتل درجه یک شده است. وکلای مادر ناهل اعلام کرده‌اند که به دادستانی منطقه نانتر اعتمادی ندارند چرا که متهم بخشی از دستگاه انتظامی و قضایی فرانسه یعنی پلیس می‌باشد.


مشکل اصلی در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه این است که در واقع مهاجران و نسل‌های بعدی آنها به عنوان انسان‌های درجه دوم و سوم محسوب میشوند دولت، نهادهای محلی و نیروهای انتظامی به خود اجازه می‌دهند هر رفتاری را که با جوانان و نوجوانان مهاجر »درست» تشخیص می دهد را انجام دهند.
فقر، نابرابری اجتماعی، نژاد پرستی و عدم وجود شانس برابر با اهل قدرت و بومیان در این کشورها موجب ایجاد یک فاصله اجتماعی عظیم در جامعه شده است.
بین طرفین یک حس بی‌اعتمادی غیر قابل عبور ایجاد شده و گذشتن از آن و ایجاد اعتماد متقابل نیاز به تحولات جدی و حتی انقلابی در این جوامع دارد.
ساکنان شهرک‌های اطراف پاریس می‌دانند که صحبت‌هایی که امروز توسط رئیس جمهور و دولت وی برای ایجاد آرامش و دلجویی بزبان میرانند پشیزی ارزش ندارد و چند هفته دیگر ممکن است عین این اتفاقات برای چندمین بار و دوباره تکرار شود.

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress