آرزوی کارشناسان غربی: قیام واگنر اقتدار پوتین را تضعیف می کند.

نوشته چن چینگ کینگ
گلوبال تایمز
ترجمه مجله هفته

با میانجیگری بلاروس، قیام واگنر که رسانه های غربی آن را کودتا علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می نامند، در عرض ۲۴ ساعت پایان یافت. چنین تغییرات چشمگیری در وضعیت از جمعه تا شنبه توجه جهان را به خود جلب کرد زیرا برخی از تحلیل‌های غربی این «شورش مسلحانه» را ضربه بزرگی به قدرت پوتین می‌دانستند تا ضعف رهبری او را در زمان جنگ اوکراین و روسیه آشکار کند. بن‌بستی که برخی از کارشناسان چینی آن را «آرزوی ذهنی» غربی در مورد سیاست روسیه توصیف کرده‌اند.

پس از یک قیام کوتاه مدت، بر اساس قراردادی که با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس منعقد شد، یوگنی پریگوژین، رئیس ارتش خصوصی واگنر، روسیه را ترک کرده و به بلاروس رفت، رویترز گزارش داد که پریگوژین به قیام مسلحانه ای پایان داد که علیه رهبری نظامی روسیه سازماندهی و رهبری کرده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که لوکاشنکو با تایید پوتین پیشنهاد میانجیگری را داده است زیرا او حدود ۲۰ سال است که پریگوژین را شخصا می شناسد. پسکوف گفت که پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه بسته خواهد شد و طبق گزارش رسانه ها، شبه نظامیان واگنر که در «راهپیمایی برای عدالت» او شرکت کردند، هیچ اقدامی برای عدم به رسمیت شناختن خدمات گذشته آنها به روسیه صورت نخواهد گرفت.

دشمنی طولانی مدت بین رئیس واگنر و ارتش روسیه به یک رویارویی آشکار در روز شنبه تبدیل شد، زیرا نیروهای پریگوژین به سمت شهر روستوف در روسیه حرکت کردند و صدها کیلومتر به سمت مسکو پیشروی کردند.

برخی از کارشناسان چینی بر این باورند که عقب‌نشینی سربازان واگنر یک انتخاب منطقی است زیرا اولویت اصلی پریگوژین جلب توجه بیشتر، به ویژه پوتین، برای طرح خواسته های خود به جای راه اندازی یک شورش واقعی علیه رهبری روسیه است.

علیرغم اینکه رسانه های غربی می گویند این شورش ضعف دولت پوتین را آشکار می کند، شورش در مدت کوتاهی پس از قول پوتین برای انجام اقدامات قاطع در صبح شنبه به پایان رسید. به گفته برخی کارشناسان، این در واقع نشان می دهد که کرملین توانایی بازدارندگی قوی خود را حفظ کرده و این اقتدار آن را بیشتر خواهد کرد.
….. وزارت امور خارجه چین یکشنبه شب گفت که این اتفاقات یک مسئله داخلی روسیه است.
چین به عنوان همسایه و دوست روسیه و شریک استراتژیک برای هماهنگی عصر جدید، از روسیه در حفظ ثبات ملی و دستیابی به توسعه و رفاه حمایت می کند.

سناریوی معکوس

به عنوان یک شرکت نظامی خصوصی، تمرکز اصلی واگنر بر سود است و دشمنی با وزارت دفاع روسیه، به ریاست وزیر دفاع سرگئی شویگو، سابقه طولانی دارد. از زمان آغاز جنگ اوکراین، درگیری بین دو طرف تشدید شده است.

در حالی که نیروهای واگنر پس از درخواست استعفای مقامات ارشد دفاعی روسیه به راهپیمایی پایان دادند، پریگوژین گفت که شبه نظامیانش در ۲۴ ساعت گذشته «راهپیمایی برای عدالت» را رهبری کرده‌اند و از سناریوی خونریزی اجتناب کرده‌اند. طبق گزارش رسانه ها، برای جلوگیری از این امر، او به نیروهای خود دستور داد تا آنها به اردوگاه های خود برگردند.

وانگ یی‌وی استاد روابط بین الملل در دانشگاه رنمین چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: «پریگوژین کودتایی علیه دولت روسیه انجام نداده است، اما آنها به این شکل اعتراض می‌کند تا نارضایتی خود را از مقامات ارشد دفاعی روسیه ابراز کند و خواستار رفتار بهتر با گروه واگنر شود».

به گزارش مسکو تایمز، با طولانی شدن جنگ، اصطکاک بین پریگوژین و وزارت دفاع روسیه عمیق‌تر شد و روز جمعه زمانی که پریگوژین ارتش را به حمله به اردوگاه‌های واگنر متهم کرد، به اوج خود رسید.

پیش از این، پریگوژین از پیشرفت کند نیروهای روسی در بحبوحه نبردهای شدید در شهرهای باخموت و سولدار در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرده بود. او همچنین ارتش روسیه را به تلاش برای «دزدیدن» موفقیت های واگنر متهم کرد.

علیرغم عقب نشینی واگنر، برخی رسانه های غربی مانند سی ان ان و نیویورکر تحلیل هایی منتشر کردند که می گویند «پوتین در خطر از دست دادن کنترل آهنین خود در قدرت است» و «ضعف پوتین آشکار شد». سی‌ان‌ان می‌گوید: «این اولین بار نیست که در بهار امسال مسکو ضعیف به نظر می‌رسد. حمله پهپادی به کرملین در ماه مه احتمالاً باعث شده است که نخبگان اطراف پوتین متعجب شوند که چگونه دفاع پایتخت اینقدر ضعیف است.»
کوی هنگ ، یک محقق در مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه عادی شرق چین ، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که غرب به امید تحریک احساسات ضد روسی ، که یک تاکتیک رایج و همچنین بخشی از جنگ شناختی آنها از زمان آغاز بحران اوکراین است ، وضعیت را از نزدیک تحت نظر دارد.
کوی گفت: «با این حال، سرکوب شورش در چنین مدت کوتاهی اقتدار دولت پوتین را تثبیت کرده است، و تأثیر کمی بر میدان نبرد بین روسیه و اوکراین دارد».

به گزارش گاردین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه برای اولین بار از زمان آغاز شورش واگنر در تلویزیون دولتی روسیه ظاهر شد. پوتین تعهد خود به جنگ در اوکراین را تجدید کرد و «عملیات نظامی ویژه» را اولویت اصلی خود خواند.

آرزوهای غربی

در حالی که این اتفاقات رخ می داد ، مقامات آمریکایی با احتیاط از اظهار نظر مستقیم در مورد آنچه که در روسیه اتفاق افتاد پرهیز کردند و آنرا مشکل داخلی روسیه خواندند، همانطور که توسط برخی رسانه ها گزارش شده است ، تا از ارائه این تصور به تحلیلگران جلوگیری کنند که ایالات متحده در تلاش است تا از این وضعیت استفاده کند.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با رهبران فرانسه، المان و بریتانیا در میان نگرانی هایی که کنترل پوتین بر کشور ممکن است کاهش یابد، صحبت کرد و جوزپ بورل، رئیس امور خارجه اتحادیه اروپا، از اظهار نظر مستقیم در مورد انچه که او یک مسئله «داخلی» برای روسیه نامید، اجتناب کرد.

«کین گانگ» مشاور دولتی و وزیر خارجه چین روز یکشنبه با آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه در پکن دیدار کرد. به گفته وزارت امور خارجه چین، در مورد روابط چین و روسیه و مسائل جهانی و منطقه ای تبادل نظر شد.
ما ژائوسو معاون وزیر امور خارجه چین نیز روز یکشنبه در دیدار با رودنکو در پکن اظهار داشت: با توجه به شرایط پیچیده و جدی بین‌المللی، ضروری است که اجماع مهم دو رهبر به موقع دنبال شود. برقراری ارتباط، تضمین روابط پایدار و بلندمدت بین چین و روسیه و حفاظت از منافع مشترک دو طرف.
دیپلمات های چین و روسیه همچنین درباره بحران اوکراین و دیگر مسائل مهم بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردند.
وانگ گفت: «تفکر این که این شورش علیه پوتین انجام می‌شود، خیال بافی است، زیرا برخی از سیاستمداران غربی عادت دارند سیاست روسیه را در تخیل خود ببینند، که نشان می‌دهد آنها شرایط اولیه روسیه را درک نمی‌کنند».

برخی از سیاستمداران غربی امیدوارند که پوتین کنترل کشور را از دست بدهد ، که روسیه به هرج و مرج فرو رود و نیروهای روسی از اوکراین خارج شوند، و برخی امیدوارند که روسیه را تضعیف یا تجزیه کنند، که همه آنها منجر به چنین اغراق گویی هایی درمورد شورش واگنر میشد.

اگرچه شورش در عرض ۲۴ ساعت به پایان رسید ، اما عقب نشینی سربازان واگنر برخی از سوالات را بی پاسخ گذاشت ، از جمله چگونگی حل درگیری طولانی مدت بین گروه شبه نظامی و ارتش روسیه.

با این حال، این شورش تاثیر منفی بر وضعیت سیاسی روسیه و ثبات ارتش روسیه خواهد داشت. کارشناسان می گویند چگونگی از بین بردن برداشت های خارجی در مورد تضعیف رهبری و افزایش نظم می تواند چالش برای پوتین در آینده باشد.

به گفته وانگ ، چنین رویداد دراماتیک برای پوتین و مقامات روسیه حتی روشن تر خواهد کرد که درگیری بین روسیه و اوکراین نباید طولانی شود، زیرا هرچه جنگ طولانی تر باشد ، مشکلات سیاسی داخلی و درگیری ها بیشتر هویدا می شوند.

وی گفت: «این وقایع می تواند پوتین را وادار کند تا پایان درگیری روسیه و اوکراین را برای جلوگیری از خطرات مشابه و تقویت بیشتر روابط با کشورهای همسایه مانند بلاروس و قزاقستان تسریع بخشد.»

  1. آزادی بر جولیانو آسانژ و همه رسانه‌های آزاد مبارک باد! به همین دلیل کار مجله هفته است وقتی که می‌شنوم…

  2. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  3. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress