بیش از ۲۰ کشور برای خرید پهپادهای ایرانی صف کشیده اند.

صفوی فاش کرد که از جمله خریداران پهپادهای ساخت ایران ارمنستان، الجزایر، صربستان، تاجیکستان و ونزوئلا هستند

سرلشکر رحیم صفوی، مشاور ارشد امور نظامی ایران در ۱۸ اکتبر تایید کرد که ۲۲ کشور درخواست خرید پهپادهای تهاجمی ایران را ارسال کرده اند.

صفوی فاش کرد که این مشتریان شامل ارمنستان، الجزایر، صربستان، تاجیکستان و ونزوئلا و سایر کشورها هستند.

وی همچنین تصریح کرد: ایران پیش از استقرار جمهوری اسلامی ۸۰ درصد نیازهای نظامی خود را از خارج وارد می کرد و اکنون ۸۰ درصد نیاز دفاعی خود را تامین می کند.

یک روز قبل، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران قبلاً در مناطق جنگی در سراسر اوکراین مشاهده شده‌اند و خاطرنشان کردند که این پهپادها سیستم‌های دفاعی کی‌یف را تهدید می‌کنند.

علیرغم رد این ادعاها از سوی تهران، این پهپادها برای اولین بار در ۱۳ سپتامبر در اوکراین مشاهده شدند و اولین حضور عمومی آنها پس از ادعای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه روسیه قصد خرید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را دارد، بود.

سرلشکر محمد باقری در اردیبهشت ماه یک کارخانه ایرانی ساخت پهپادهای نظامی ابابیل-۲ را در پایتخت تاجیکستان افتتاح کرد.

این پهپادهای دقیق به طور گسترده در یمن توسط جنبش انصارالله علیه تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان سعودی استفاده شده است.
سردار سرتیپ حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه اعلام کرد که ملت در تولید پهپاد به خودکفایی کامل رسیده است. چند هفته قبل، تهران اعلام کرد که در حوزه صنایع دفاعی به خودکفایی و «استقلال» دست یافته است.
ابوالفضل عماوی، نماینده مجلس ایران گفت: «این حجم عظیم دستاوردهای علمی نشان‌دهنده فرصتی بی‌نظیر برای توسعه زیرساخت‌های دفاعی [ایران] است.
این مقام مسئول از تجهیزات پدافندی ساخته شده توسط دانشمندان و پژوهشگران ایرانی با تمرکز بیشتر بر تجهیزات مورد استفاده در حوزه جنگ سایبری و سامانه های پدافند هوایی تقدیر کرد.
سال گذشته، ایران تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را در منطقه شمال غربی کشور در نزدیکی مرز خود با جمهوری آذربایجان برای آزمایش قابلیت‌های پهپاد خود آغاز کرد.

منبع

Designed with WordPress